Jag funderar på att köpa linoljefärg från gysinge. Jag tänkte måla grått, och köper man färgen där så ska man ju blanda ihop den själv. Men vilken färg ska jag köpa och måla med, kimröksgrå, eller kimrökssvart?
 
Du behöver inte nödvändigtvis blanda själv när du köper därifrån, deras 'grå umbra' t.ex. är en utmärkt färdigblandad grå kulör - beroende på vad du skall ha den till naturligtvis...
 
nej, jag förstår det. Det är bara det att jag inte vet exakt vilken nyans jag vill ha, så därför verkade det bra att köpa vit färg och svart/grå färg, och blanda i ordning några prover, måla upp lite, och sen kunna bestämma sig. För att senare blanda i ordning den önskade kulören jag vill ha.
 
Jag har både och och den grå är väldigt pigmentstark och lätt att bryta. Den svarta är så pigmentstark att den är lite svårbruten.
 
jag ringde och frågade, och han sa som dig, att det är den gråa man köper och bryter med. Så det är den det får bli.
 
Ett tips om du vill testa dig fram till rätt kulör kan vara att först beställa deras provburkar av kimröksgrå men även den mer neutralgrå 'grå umbra' och någon av de varmare/grönare 'grön umbra' eller 'grönjord', och sedan måla upp provkartor av vardera kulören med olika brytningar av vitt.
 
Tänkte lite som Hermes. Finns flera gråa nyanser. Kimrök ger en blåaktig grå, grön umbra ger en varmare grå. Tycker också du borde testa de olika varianterna. Eller du vet kanske redan exakt vad du vill ha.
 
va inne i butiken i stockholm idag. Det blev grön umbra istället. Mycket bra att man fick se sakerna på plats, och inte beställde som jag först tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.