Skulle vara jättetacksam för synpunkter på våra ideskisser!!

Anders :-?
 
  • Planlsningmarkplan_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och fler bilder
 
  • Baksida__gavlar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och lite till
 
  • Framsida.jpg
och sista
 
  • Loftvning_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förslag: skall man ha ett växthus utanför köket hade i alla fall jag kunnat tänka mig ett större ljusinsläpp därifrån, större fönster, kanske över köksbänken?

Tänker ni rita själva eller tar ni senare hjälp av någon arkitekt?

 
tackar för synpunkten, jo vi har också funderat över ytterligare ljusinsläpp från växthuset till köket och vi har väl tänkt bolla våra idéer med någon arkitekt.
 
PLUS
- Snyggt med en långsmal huskropp med pulpettak.
- Bra idé med växthus i direkt anslutning till kök/matplats.
- Altan indragen i huset är mycket snyggare än utanpåliggande "pensionärskuvös".
- Loftet (men har ni tillräcklig takhöjd?)

MINUS
- Smal och tråkig korridor.
- Konstiga proportioner och storlekar på en del av rummen.
- Väldigt långsmalt sovrum som blir svårt att möblera och utnyttja.
- Växthuset är för stort och klumpigt.
- För få och alldeles för små fönster
- Röriga, otydliga fasader.

TIPS
Gå till en arkitekt med de här ritningarna. Det är tydligt vad ni vill ha. Jag tror att för 15 000 så får ni ett tillsnyggat hus och bygglovshandlingar. (De flesta småhusbyggare kan bygga efter en välritad bygglovsritning) För 10 000 till så får ni hjälp med att välja färger, material, fönster etc etc... Om ni väljer en duktig arkitekt så kommer ni att tjäna in varenda krona ni lägger ut på henne/honom.

 
Baksidan var läcker med glasentreen, men framsidan här ovan ser PRECIS ut som en ladugård, tyckte inte det var snyggt. På utsidan är det ju mycket raka linjer och så oc det är väl helt ok, men måste det vara så på insidan? Lägg till nån 45 graders vinkel någonstans så blir jag nöjd. Det var mina amatörmässiga kommentarer!
 
Instämmer med föregående talare beträffande fasaden på framsidan. Ladugårdsvarning, men min smak är inte som andras.
 
Jag tror också på större och fler fönstrar. Dörr från tvättstugan direkt ut, dels för att underlätta hängning av tvätt och dels för att kunna användas som groventré smutsiga vinterdagar. Korridoren vid rummen blir nog mörk och tråkig. Kanske vrida på växthuset så att kortsidan kommer mot köket, då får ni in bättre ljus från fönster där.
Hur är huset placerat i förhållande till väderstrecken?
Lycka till! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.