Mikael_L
GSM-Peter skrev:
Hej

Ett tips för den snåle.
Köpte en bit gummi på Kuntze när jag ändå var där.
Antar du menar:
http://www.kuntze.se/index.asp?SidID=8

Har du något artikelnummer åt oss, som förenklar ifall vi kliver in där och vill köpa. :)
Den kostade ca 70 sek och räckte till 4 remsor.
Var gummit 6 meter långt, eller 1 dm brett, dvs fick du enkelt kapa eller lite besvärligare klyva?
 
Lätt var det att byta spliterskydd och glidskydd med hjälp av ett vasst stämjärn för att skrapa bort det gamla och sen kemisk bensin och en trasa till att rengöra ytorna helt innan de nya klistrades på...
Ska bli en fröjd att inviga dem imorgon... :)
 
Mikael_L skrev:
Antar du menar:
[länk]

Har du något artikelnummer åt oss, som förenklar ifall vi kliver in där och vill köpa. :)

Var gummit 6 meter långt, eller 1 dm brett, dvs fick du enkelt kapa eller lite besvärligare klyva?

Oj då.
Artikelnummer har jag inte.
Gick in och frågade om en bit lämpligt gummi.
Säljaren förvann ner i kälaren ett tag sedan kom han tillbaka med en remsa.
Den var 2 ggr lång och 2 ggr bred så det blev 4 bitar av den.
Jag har för mig den kostade typ 100:-

Enda nackdelen kunde vara att det blev lite gummispån i början som var ganska svart samt viss lukt, å andra sidan sågade jag bort typ 3 mm).

Den var mkt lätt att kapa (och rakt behöver det ju inte bli för det sköter klingan)
En lite målartejp så att den inte far iväk, en masonitremsa att kapa mot, brytbladskniv och stålinjal gjorde jobbet.

Limmade dit den med kontaktlim.
Lärde mig att man kan lösa kontaktlimmade grejor med varmluftspicka på forumet för ett tag sedan (limma slippaper på bäkn-rondel-sandpappersslip (heter det så?)
 
Hittar inte rätt tråd, vad jag minns så har det redan avhandlats någonstans men jag skriver här och mod får gärna flytta posten till rätt tråd.
Jag ville köpa svarta splitterskydd till skenan men de hade bara transparenta modellen. Hur bra är de nya egentligen? Om jag inte har helt fel kändes den nya lite mjukare? Finns de svarta ens att få tag på nuförtiden?
 
Vet inte om de svarta finns kvar längre. De nya anses (jag har ej provat själv) vara lite hårdare och sitta fast lite sämre, så att ändarna lättare lossar. Misstänker dock att man kan åtgärda det med lite kontaktlim om det skulle behövas.
 
Okej så länge de är hårdare så är jag nöjd. Vad använder du för kontaktlim?
 
End skrev:
Okej så länge de är hårdare så är jag nöjd. Vad använder du för kontaktlim?
Jag använder Bostik Contact A3, funkar bra. Vet dock inte om det är bättre än andra kontaktlim, har inte jämfört.
 
När vi ändå är på ämnet skenor...

Passar festools glidremsa på makitas skenor?
 
När jag gjorde egna skenor (eftersom jag som student är lite för fattigt för orginalet både vad gäller skenor och såg) så köpte jag ett rätt ok gummi på rulle som kostade 109 eller 119 kr/m, kommer inte ihåg exakt. Köpte 3m, med resultatet att jag har 3x1m gummiduk hemma. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på firman just nu men ska se om jag kan rota fram det. Billigt blev det ju iaf, har nog gummi så jag klarar mig resten av livet om jag bara använder det till skenor iaf.

Nu vet jag inte hur det blir på festools skenor, men på mina egna fick jag såklart sätta gummi i bägge kanterna för att den ska ligga plant, då funkar ju i princip vilken tjocklek som helst så länge man har samma på bägge kanterna (även om jag bara byter/flyttar den ena). Men så funkar det inte på festools skenor antar jag eftersom man bara verkar byta en kant? Eller ja, man behöver ju såklart bara byta en kant, men ni kanske fattar vad jag menar :p (På mina kortare har jag dock faktiskt gjort så att det passar för cirkelsågen på ena sidan och sticksågen på andra sidan, så jag har bytt bägge kanterna på min kortaste skena).
 
Redigerat:
Har nu bytt till transparenta splitterskydd då jag inte kunde hitta svarta. Nu undrar jag vad ni använder för varvtal och hur mycket sänker ni sågen när ni ska såga av den nya transparenta listen?
 
End skrev:
Har nu bytt till transparenta splitterskydd då jag inte kunde hitta svarta. Nu undrar jag vad ni använder för varvtal och hur mycket sänker ni sågen när ni ska såga av den nya transparenta listen?
På Festool Owners Group finns en diskussion om detta. Vissa sänker varvtalet för detta. Själv kör jag maxvarv, och med gummit liggande på någonting (alltså inte hängande i luften). Hur mycket man sänker sågen kvittar enligt min erfarenhet. Eftersom du skall ha en viss toe-in på sågen så kommer den att skära av något mer av gummilisten om du kör på maxdjup än om du kör på ett mindre djup. Så även om du sågar bort gummit med mindjup så kommer du att såga av mer första gången du kör maxdjup sen.
 
Vad menar du med toe-in? Att jag ska vinkla sågen när jag skär bort gummit?

Jag visste inte att det skiljer sig mellan maxdjup och andra sänklägen, det låter ju inte bra om det skiljer sig för då kan man ju inte lita på splitterskyddet när man lägger det på markeringen där man ska såga.
 
Toe-in innebär att klingan i framkant är lite lätt vinklad in mot skenan. Detta för att undvika att klingan i bakkant flisar snittet. Toe-in är en rekommendation från Festool samt många TS55-användare. Resultatet blir, eftersom klingan är rund, att man på maxdjup kommer lite närmare skenan än på lägre djup. Det är dock bara någon tiondel det handlar om.
 
Mikael_L
Är toe-in inställt från fabriken, eller något man gör själv om man önskar denna?

En fråga från en som vare sig kontrollerat eller ändrat en enda fabriksinställning/justering ... :)
 
Mikael_L skrev:
Är toe-in inställt från fabriken, eller något man gör själv om man önskar denna?

En fråga från en som vare sig kontrollerat eller ändrat en enda fabriksinställning/justering ... :)
Min TS55 var i varje fall justerad med en liten toe-in när jag köpte den ny.

Kolla sidan 12 i http://www.festoolusa.com/media/pdf/ts_55_eq_us.pdf (Matching the TS 55 to an Existing Guide Rail) för en beskrivning hur man kan gå till väga. Det finns fler beskrivningar hur man gör, men det var denna jag kom ihåg just nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.