Är mentalt förvirrad över den senaste zon-indelningarna....
http://www.smarthem.se/ip_klasser_zoner.php

Finns det någon som skulle installera ett IP44 vägguttag under badkaret?
Eller
En IP20 armatur 225cm över golv ovanför badkar/dusch?

Känns inte riktigt som vi går mot elsäkrare tider trots jfbr.



Tänk ett IP44 vägguttag under badkaret som skyddas utav jordfelsbrytare, dock är båda av märket M... :|
 
För uttag gäller att de inte får placeras där oavsett vilken kappslingsklass de har.
 
AnneFi
borde vi skämmas lite nu eller jag förstår inte.
IMG_1053.jpg
 
Den där armaturen är nog IP44, vi har en liknande från Markslöjd som är det.

Sargen runt badkaret därimot.. ;)
 
AnneFi
mycke_nu skrev:
Den där armaturen är nog IP44, vi har en liknande från Markslöjd som är det.

Sargen runt badkaret därimot.. ;)
vi skulle kakla in den men hittar inget kakel. en sargmonterad blandare kostar en förmögenhet.
hade vi vetat detta så hade vi dragit elen för ett bubbelbadkar eftersom det löjligt nog är billigare att köpa ett helt nytt bubbelbadkar med blandare och front än att fixa det som vi redan hade :(

måste nu lägga en förmögenhet på ett hörnbadkar utan bubblor med blandare.
mellan 15k och 20k :@
inte lätt att vara efterklok. Har sett ut så i tre år nu :(
 
Varför inte sälja karet och slänga in ett bubbel då? Gällande elen så går det säkert att få till beroende på vad som finns bakom väggarna som omger karet.
 
IP44 - Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar)
Kan bli mer vatten än så under ett badkar. Jag skulle inte vilja vara i närheten om det blir så.
Bättre att lösa det med kabeldragning.
 
AnneFi
Glufsglufs skrev:
Varför inte sälja karet och slänga in ett bubbel då? Gällande elen så går det säkert att få till beroende på vad som finns bakom väggarna som omger karet.
ytterväggar sten. jag vet inte hur sugen jag är på att dra elen ut ur huset och sedan in igen.
ska prata med en elektriker om det.
 
AnneFi skrev:
ytterväggar sten. jag vet inte hur sugen jag är på att dra elen ut ur huset och sedan in igen.
ska prata med en elektriker om det.
Ah, ok, jag förstår och att lägga kabel i en plastkanal (lite snyggare med avrundat lock) i takvinkel eller sätta taklist och lägga kabel bakom det är helt borta också då eller?

Det finns ju andra varianter också iofs, på bilden direkt till vänster ser det ut som en smalare vägg (mot annat rum/toa) och man kan ju ta kabel den vägen genom väggen och sen om det eventuella nya karet ska byggas in så kan man ju forsätta att bygga ut en "klack/hylla" mellan kar och vägg där kabeln är dold, då syns kabeln inte alls i "badrummet".

Men det är ju svårt att förklara när man inte ser helheten.
 
Redigerat:
AnneFi
Glufsglufs skrev:
Ah, ok, jag förstår och att lägga kabel i en plastkanal (lite snyggare med avrundat lock) i takvinkel eller sätta taklist och lägga kabel bakom det är helt borta också då eller?
måste ju rent hela rummet då och ner till badkaret... är det verkligen säkert?
badrummet är i källaren.

känns bara så tråkigt när man faktiskt har gjort allt från grunden och bilade upp alla kanaler man trodde sig behöva och sedan åka på en sådan kräftsmäll när man tyckte att man var ekonomisk genom att behålla det befintliga karet...

i värsta fall får vi dra elen på utsidan.. Får man det?
bila in den i väggen utifrån och snygga till putsen lite?
 
elmont skrev:
Den här länken ger lite mer info. dessutom slipper man reklamen
[länk]
Det låter mycket bättre elmont men är inte de där gamla reglerna?
Har för mig att det kommit nya där 225cm över golv är IP2x och fler lite lustiga..
 
Nej, det är de nya reglerna. Och "oklassat område" innebär att man skall göra en vanlig bedömning av vilken kapslingsklass som krävs. Det är inte automatiskt IP21.
 
Skönt att höra Bo =)
 
Har du inte sett sidan 2 ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.