I vårt hus från 70-talet har vi en inredd källare. Efter vad vi fått uppgifter om från tidigare ägare så är det en ganska torr källare, dvs de har inte haft några problem med fukt trots t ex tvivelaktigt underlag under parkettgolv.
När jag målade om ett förråd funderade jag på om man skulle ha någon särskild "källarfärg", för att inte stänga in fukt i väggarna. Då fick jag rådet från Bauhaus att om den nuvarande färgen färgade av sig om man tvättade med t-röd, så kunde man använda vanlig väggfärg, för då var det det som satt på väggarna redan. Så var fallet, i såväl förrådet som nedannämnda tvättstuga.

Nu har turen kommit till tvättstugan. Det är inte ett våtrumsutrymme i dagsläget. Det finns en golvbrunn, och besiktningsmannen filosoferade lite kring om det borde finnas ett tätskikt (?) som skulle gå en decimeter upp på väggen, men sen var det något om organiska material i väggarna eller nåt sånt, som i sin tur gjorde att man INTE skulle ha ett sådant tätskikt. Slutsatsen blev i alla fall att vi lika gärna kunde lämna det som det var.
Så häromdagen var jag till Bauhaus och skulle införskaffa väggfärg. Min tanke var att det skulle bli helt vanlig väggfärg, men kanske en aning extra glans i den. Det var också vad jag bad om. Tyvärr stod en bekant bredvid mig och började argumentera om att det ju var ett våtrum, och att väggen jag skulle måla var precis vid ett handfat etc. Jag sa emot, att det inte var ett våtrum, men tydligen blev expediten förvirrad av detta, för det slutade med att jag fick våtrumsfärg ändå.

Min fråga är nu - kan jag använda den, eller måste jag köpa ny färg? Det är förvisso bara en fondvägg som ska målas, men det är å andra sidan just ytterväggen (jag kan inte välja en innervägg i stället, för det är stora fula märken i ytterväggen som jag vill måla över).
Hur stor skillnad är det på våtrumsfärg och vanlig väggfärg?
 
Redigerat:
Är det betong eller puts som väggen är gjord av? I så fall skall den helst målas med en färg som andas, tex silikatfärg. Är det däremot redan målat med latexfärg kan du lika gärna måla över med annan latexfärg, tex våtrumsfärg.
Anledningen till att väggen skall kunna andas är att fukt som stiger upp från marken i väggen skall kunna dunsta till källarluften. Är det tät färg så stänger den in fukten i väggen och putsen kan börja vittra sönder så småningom. All beror förstås på hur mycket fukt som kommer upp i väggen. Är det torrt i källarväggarna kan det kanske klara sig länge även med tät färg.
 
Väggen är betongvägg (har jag för mig). Vad de är målade med vet jag inte, eftersom det är någon av föregående ägare som gjort det. Men det är alltså någon färg som färgar av sig om man tvättar med t-röd, vilket enligt uppgift då skulle tyda på att det är "fel" sorts färg för källare (men det kanske inte stämmer?). Tydligen hade det också betydelse att ursprungsfärgen var orange, eftersom "rätt" sorts färg för källare bara fanns i vissa specifika kulörer.

Kanske en dum fråga, men är våtrumsfärgen tätare (dvs farligare för väggen) än vanlig väggfärg? Detta är den färg som jag använt i övriga rum, vilket killen på Bauhaus trodde borde funka utifrån ovanstående information:
http://www.beckers.se/inomhus/Vara-produkter1/Vagg/Vaggfarg-halvmatt/
 
Vanlig väggfärg för inomhusbruk är latex-baserad och bildar ett tätt skikt. Våtrumsfärg är också latexbaserad men tål mer vatten och stänk utan att bli ful. Båda sorterna är täta så att ev fukt inte kan komma ut. Om väggen redan är målad med tät färg är skadan redan skedd, och du kan glatt kladda på med våtrumsfärgen.
Jag kan inte gissa vilken färg du har idag, utan du får nog skära bort en bit och ta med till någon kunnig för att reda ut detta. De brukar inte ha örn-koll på Hornbach.
Har du några problem med puts-släpp eller att väggen är porös någonstans under färgen?
Jag målade själv med våtrumsfärg i vår tvättstuga, för väggen är ändå målad med plastfärg någon gång på 70-talet. På vissa ställen är väggen rejält porös under färgen, men jag tänker ändå göra om alltihop med nytt golv och ny puts inom några år.
 
Tack för (mycket tydligt!) svar!
Vi har inte sett några tecken på att väggen skulle vara porös, eller att det är några puts-släpp någonstans.
"Någon kunnig" - är det en målarfirma, eller vart ska man vända sig då?
 
Helt onödigt med våtrumsfärg, den är till för badrum, men har du redan köpt den så hade jag målat med den!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.