Hej !

Jag har varit ute och och röjt snö med snöslungan. Jag råkade köra in i hörnet på en betongtrapp med skruven, nu står den still, "propellern" som kastar ut snön fungerar men skruven(kniven) står still. Någon som vet hur det fungerar, det sitter en vinkelväxel på axeln från "propellern" som skall driva skruven. Om jag för hand snurrar på propellern så snurrar även skruven men det verkar inte som om den följer med när den drivs av motorn. Någon som har några tips ?
 
  • Gilla
Jojnes
  • Laddar…
Brukar sitta brytpinnar vars uppgift är att gå av om man kör på något som inte låter sig slungas...borsta bort snön och titta där skruven ansluter mot vinkelväxeln.
 
Ok tack det ska jag kolla, trillar de bort eller sitter de kvar när de gått av ?
 
De trillar bort.

Vinkelväxeln driver en axel och utanpå denna axel sitter snöskruvarna. Sen sitter brytpinnen genom både skruv och axel. När du skruven går på något för hårt så fortsätter axeln att vrida sig och brytpinnen klipps då av i båda ändar. Egentligen borde det heta brytbult eller så för det säger mer vad det är.
 
den kan gå av så att den sitter kvar i axeln jämns med kanten. kan vara svårt att se men letar man lite så hittar man.
Börja med att kolla var hålet finns i snöskruven.
Jag fick knacka ut min brytpinne.
 
JAg har kollat lite mer noggrannt nu när det varit milt och ljust. Brytpinnarna sitter kvar, möjligt att det är vanliga bult som tidigare ägaren satt dit. Men jag startade och tittade på axlarna under drift, axeln som går in i snäckväxeln snurrar men utgående axlar står still, det känns inte bra. Någon som vet vad det kan kosta med en ny snäckväxel eller om det är möjligt att laga den ?
 
Milkshaken
Carla skrev:
JAg har kollat lite mer noggrannt nu när det varit milt och ljust. Brytpinnarna sitter kvar, möjligt att det är vanliga bult som tidigare ägaren satt dit. Men jag startade och tittade på axlarna under drift, axeln som går in i snäckväxeln snurrar men utgående axlar står still, det känns inte bra. Någon som vet vad det kan kosta med en ny snäckväxel eller om det är möjligt att laga den ?
Är du helt säker på att det är brytpinnarna/bultar du ser på rätt ställe? Dom brukar sitta en bit från snäckan, och en bit från sidoväggarna....
Har du haft sån tur så det bara är snäckan som har gått sönder om det är så att det sitter vanlig bult istället för brytpinnar... ja då har du haft en enorm tur.... Många ggr så kan man sabba både axlar, knivar, och impellern.....

Nåväl, skriv upp vad du har för modell av slunga... Står på chassiet nånstans, ta med det till maskinaffären, och dom kan säkert få fram den delen du behöver... Du kanske inte ens behöver byta hela snäckan, utan bara någon del i den....

Du kanske hittar just din maskin på den här sidan http://www.servicecentralen.se/se/ Kolla nere till vänster på sidan, och knacka in just din modell, då får du fram del för del...
 
RoTe
Du måste leta efter hål när du kört av en pinne, för pinnen sitter ej kvar. Brukar vara ca 8mm hål. Ersätt prytpinnen med lämplig gängstång av låg kvalitet, såga brottanvisningar med bågfil och montera med nylocs.
 
Brytpinnar kostar inte många kronor. jag skulle aldrig spara de futtiga kronorna på att göra egna.
Är du säker att brytpinnarna är hela? Försök snurra på snöskruvarna och se om de sitter fast.
Blanda inte ihop dem med smörjnippeln
 
RoTe
styrman1 skrev:
Brytpinnar kostar inte många kronor. jag skulle aldrig spara de futtiga kronorna på att göra egna.
Är du säker att brytpinnarna är hela? Försök snurra på snöskruvarna och se om de sitter fast.
Blanda inte ihop dem med smörjnippeln
Finns det någon standard på dimensionerna av brytpinnar? Vi är ganska många som har 30 år gamla slungor...
 
Stick en skåra i en vanlig bult i svarven.
 
Jag hittade till min från -85 utan problem.
Är ju vanlig M gänga så det kan inte vara svårt, hur många storlekar kan det finnas?
 
Jag tycker det är ett dåligt tips att göra egna brytpinnar.
visst kan man sätta en brottanvisning på en vanlig skruv men det är till att den hamnar rätt också.

Hur smart att spara några kronor och sedan sitta med trådskaparens problem?
 
Hur vet man om det är brytbultar som sitter och inte vanliga bultar ? Vad är det för färg , beteckning etc på brytpinnarna. Köpte slungan begagnad för 3-4 år sedan och inga bultar har gått av tidigare, så jag misstänker att det är vanliga bult och att det är snäckväxeln som gett sig.
Pratade med en "reparatör" idag och han sa att är det bara drevet i snäckväxeln som gett sig så kostar det 800 kr plus arbete, inga kul pengar direkt´.
Tror jag ska försöka laga det själv för att spara in arbetskostnaden iallafall.
 
Milkshaken
En brytpinne ser precis ut som en vanlig bult utifrån, med mutter och allt, du ser främst skillnaden när du skruvar av muttern, då är det ett spår runt om på bulten, precis exakt i liv med kanten på axeln..... Det är skillnaden...

det är precis det jag menade längre upp,,, kontrollera med säkerhet att det är snäckväxeln och inte några tjuriga brytpinnar.... Kostar pengar att lämna in liksom... Annars kan du spara mycket själv genom att demontera det mesta själv, bort med knivar och impellern och bara åk in med ren axel och snäcka..... kan vara knöligt att byta snäckan...
Förr fick man skimsa vissa snäckor och dra huset i moment...... vet dock inte hur det är nu....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.