Jag vill här testa en liten tes och se om jag är ute och cyklar.

Det är fruktansvärt jobbigt att skotta, det tror jag alla kan hålla med om. Jag begriper då inte varför den moderna tekniken inte uppfunnit någort som gör att man kan värma upp uppfarten på något bra sätt.

Själv känner jag en som bor i ett område med gemensam fjärrvärmecentral. Värmen leds sedan in i husen via rör under marken. På de platser där rören går in i huset lägger sig inte snön utan smälter av värmen från marken. Då borde man väl, rent teoretiskt, kunna dra varmvattenslingor från huset ut på garageuppfarten i paralella rader och på så vis få i alla fall minimalt med snö?
 
Tyresö
Välkommen till byggahus-forumet.

Det där har diskuterats i otaliga trådar här på forumet - det är bara att söka i tidigare trådar - det finns kilometervis med inlägg att läsa.

Men du har givetvis helt rätt - det fungerar. Hållhaken är kostnaden att driva värmeslingorna.
 
Ja hörredu, tack för att du välkommnar mig efter att jag varit medlem här länge, jag gillar ironin i det.

Jag vet inte hur det fungerar här uppenbarligen, men på tidigare diskussionsforum där jag varit medlem fungerar det så att om ämnet inte varit igång det senaste är det okej att ta upp det igen. Nu är det möjligt att jag har missat något då, men vad jag kunde se var det ett tag sedan.
 
Tyresö
Nej, det var en långkörar-tråd bara för några veckor sedan. Jag har pumpat betong till väldigt många uppfarter, där dom har gjutit in värmeslingor - och det fungerar, så länge du har värmen på tills plattan är helt torr. Torkar inte plattan helt, då fryser smältvattnet samma kväll.

Att gjuta in värmeslingorna är den enda fungerande teknik som jag känner till. Hur man får slingorna att hålla, när man bara lägger dom i marken - och sen kör över med bilen.....
Värmeslingor håller inte för hur omild behandling som helst.

Om du ändå ska gjuta in slingorna, kan jag rekomendera att du präglar betongen, det blir riktigt snyggt
 
hallberg-rassy skrev:
Jag vill här testa en liten tes och se om jag är ute och cyklar.

Det är fruktansvärt jobbigt att skotta, det tror jag alla kan hålla med om. Jag begriper då inte varför den moderna tekniken inte uppfunnit någort som gör att man kan värma upp uppfarten på något bra sätt.

Själv känner jag en som bor i ett område med gemensam fjärrvärmecentral. Värmen leds sedan in i husen via rör under marken. På de platser där rören går in i huset lägger sig inte snön utan smälter av värmen från marken. Då borde man väl, rent teoretiskt, kunna dra varmvattenslingor från huset ut på garageuppfarten i paralella rader och på så vis få i alla fall minimalt med snö?
Är där ingen i de husen Du berättar om, som reagerar på att snön smälter, där kulverten går, eller enbart isolerade rör till värmen? Om det är okunnighet, slöhet eller ren dumhet, från den boende där, som inte förstår vad det kostar, i uppvärmning av de dåligt isolerade rören, får mig att undra, om vi ännu inte uppnått taket, för elkostnaden här i landet.

Vad gäller värme i betongplatta till garageuppfart, är detta fullt möjligt, som Tyresö nämner, plattan får vara varm, innan snön hamnar där. men med dagen teknik, går även detta att fixa, med en länk till SMHI, som då varnar 3 timmar innan snön kommer, så att plattan hinner värmas upp. Att värma upp plattan efter att snön hamnat där, kommer att ta många timmar, om det dessutom är -20 ute.
Om problemet med snöröjning varit stort för villaägaren, hade det säker stått snöslungor framför varje villa i landet.
 
Brandstationen i Linköping har - vill jag minnas - en helt isfri platta utanför som värms med returen till fjärrvärmen.

Misstänker att det inte kostar Linköpings kommun speciellt mycket, dels eftersom det kommunala kraftvärmeverket är sopeldat, och dels eftersom kallare returvatten brukar betyda att man kan klämma ur mer effekt ut turbinerna som driver generatorerna.
 
Redigerat:
Finns bara en sanning i detta.
Att hålla plusgrader i marken på din uppfart.
Sen kan man uppnå detta på olika sätt.

Dumpa utloppet från en FTX är ett sätt, direktverkande el är ett annat.
Hur mycket är det värt att slippa skotta snö?
(Själv tycker jag det är dagens nöje efter en dag i lägret:) )
 
Gäller bara att göra något roligt av snöskottningen. Själv kör jag fyrhjuling och kan därför tänka mig att skotta flera gånger per dygn och åt grannarna också.
 
cheetah1 skrev:
Välkommen till 2000-talet: [länk]
Jodå, det går säkert att få till det en solig dag, med lite pudersnö runtom, och ingen som behöver betala för det ( läs kommunen), men när det snöar i Skåne, så fyger snön omkring, och så var det i övriga Europa med för någon vecka sedan, då flera flygplatser fick inställa flygningar. Enklare borde det vara för SJ, bara att släppa lite ström på rälsen:x
 
mycke_nu skrev:
Brandstationen i Linköping har - vill jag minnas - en helt isfri platta utanför som värms med returen till fjärrvärmen.

Misstänker att det inte kostar Linköpings kommun speciellt mycket, dels eftersom det kommunala kraftvärmeverket är sopeldat, och dels eftersom kallare returvatten brukar betyda att man kan klämma ur mer effekt ut turbinerna som driver generatorerna.
ligger något i det, kan man inte få koppla in sig på elverkets returstöm..........:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.