Jag och frugan håller på för fullt med byggandet av vårt "bibliotek" på övervåningen, men arbetet har kommit lite i stå pga obeslutsamhet angående den platsbyggda bokhyllan.

Har precis spikat upp ny v-faspanel 13x70 (ej panelskivor) med höjd ca 115 cm, på 3 av 4 väggar, och hade tänkt klä den återstående väggen från golv till tak med samma sorts panel...


Väggen skulle sedan bli själva baksidan till den platsbyggda bokhyllan...


Men efter att jag räknat på åtgången av panel för väggen (ca 200 lpm á 16,5kr/m) skulle det kosta oss runt 3300kr för bara baksidan till bokhyllan (vilket känns lite lyxigt).

Tänkte om någon med mer erfarenhet kanske kan ge förslag på billigare, men ändå utseendemässigt trevliga alternativ!?!? Vill ha träyta av något slag då hela bokhyllan skall målas med samma linoljefärg som resterande panel.



Blev ett långt inlägg för en liten fråga... :blushing:
Hoppas någon orkar svara...
 
Redigerat:
Fräsa V-spår i MDF eller liknande? Vet dock inte om jag tycker jobbet är värt 3300kr...
 
Nej fy tusan, så roligt är det inte att fräsa...

Men tänkte tex råspont i typ 21x95 istället, fast är ju lite osäker på hur det kan komma att se ut ihop med v-fasen i övriga rummet...

Dessa skulle dessutom kanske behöva köras genom planhyveln först i så fall...?

Visserligen bättre än bara gipsvägg bakom iaf..

Sen finns ju byggmax lite billigare pärlspont, men då blir det ju ännu mer blandat med v-fas ihop med pärlspont..

Ingen som vet hur genuina gamla bokhyllor brukade vara "klädda"? ;-)
 
Finns det inte "färdigfrästa" mdf-skivor att köpa?
Har ingen aning om v-spårade men det finns ju mdf-skivor som ser ut som pärlspont..
 
Gamla gamla (bok)hyllor var öppna baktill.

Gamla bokhyllor var nog ofta skåp med sedvanlig baksida av plank.

Nya hyllor har ofta masonit.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Gamla gamla (bok)hyllor var öppna baktill.

Gamla bokhyllor var nog ofta skåp med sedvanlig baksida av plank.

Nya hyllor har ofta masonit.
Lite som vi tänkt oss då, först en vägg som vi sedan bygger bokhyllan mot direkt på plats.. Men vill ju inte köra direkt på gipsskivorna som sitter som ytskikt nu..

Fast då kanske min idé med finhyvlat råspont kan bli bra, lite plankkänsla..
:)
 
Jag har precis byggt platsbyggda bokhyllor. Jag lät gipsväggen vara rygg, men målade den mörkgrön, själva hyllan är vit.
När jag jobbade som snickare för många år sen byggde jag ett bibliotek med 30 st (!!) 80 cm hyllor. Där var hyllorna i ek och ryggarna målades mörkblå (arkitektens val). Blev väldigt snyggt
 
Larsa skrev:
Jag har precis byggt platsbyggda bokhyllor. Jag lät gipsväggen vara rygg, men målade den mörkgrön, själva hyllan är vit.
När jag jobbade som snickare för många år sen byggde jag ett bibliotek med 30 st (!!) 80 cm hyllor. Där var hyllorna i ek och ryggarna målades mörkblå (arkitektens val). Blev väldigt snyggt
Ja jag var kanske lite väl snabb att dömma ut gipsväggen som rygg, dessvärre har vi ju redan gått lös lite här och där på väggen...
(orsak till det är den befintliga värmerörsdragningen som inte ger utrymme till både gips och panel)
:@


bekin skrev:
Kan det här vara ett alternativ?
[länk]
Jag har tittat på den också, fast på byggmax, men det är inte riktigt vad vi ville ha. Panelskivan har ett "mellanrum" på nån centimeter mellan varje v-fas, vilket inte vår övriga panel har.

Men tack för förslaget, det hade sparat oss många kronor om det hade matchat.
 
Det tar ju ingen tid alls att fräsa V-spår i 10 mm MDF. Gör en sub-base till fräsen med något som kan löpa i det föregående spåret när du fräser.
 
  • sub base.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det var ett bra förslag mattiasp!
Men efter att jag förklarat lite löst för frun blev det ändå bakläxa,

-"vi vill inte ha MDF".

Utan det skall synas att det är trä...

Men jag funderar på om man inte kan göra en annan variant på ditt förslag bara, att köpa virke t.ex 22x120mm råspont från K-rauta (billigare än MDF) som jag kör genom planhyveln (om det behövs) och sedan fräser egna V-spår på dessa istället.

Visserligen jädrans massa fräsning där istället då, men det kostar ju ändå bara tid och inte massa reda pengar.
 
kör på den ursprungliga idéen, ja det kostar lite mer, men du blir garanterad nöjd. Ta genvägen så blir det billigare men efter en vecka när det är klart går du där och grämer dig, "varför gjorde jag så"

Köp dyrt, gråt en gång när du betalar, köp billigt, gråt varje gång du ser / använder det
 
Något att tänka på är ju också hur mycket som kommer att synas av baksidan, EGENTLIGEN.

Är det en "riktig" bokhylla som skall fyllas med just böcker lär det ju inte synas så mycket vad som finns bakom. Men jag antar att du redan tänkt på detta och att ändamålet kanske inte är för enbart böcker utan också lite andra prydnadsföremål, foton mm så att baksidan verkligen kommer att synas?

Kommer det att synas mycket och ofta så kan det ju i efterhand ändå vara värt pengarna att baksidan är identisk med den omgivande panelen. Sedan är det ju det där med vetskapen och känslan också som inte går att värdera så lätt.

Sedan är ju frågan hur mycket du värderar din tid i förhållande till hur mycket pengar du har att spendera i förhållande till hur roligt du har när du fräser i förhållande till annat roligt du kan använda tiden till. :) Detta kan ju bara du själv svara på.
 
Med risk för att vara tråkig så hade jag valt gipsskiva. Jag älskar att snickra men i vårt bibliotek/kontor/läsrum har vi köpt tapet som är just en stor samling med böcker. Det passar rätt bra oavsett om man har en hylla tom eller allt fyllt även om det självklart inte ger samma djup som själva boksamlingen

/Lorant
 
Med risk för att vara ännu tråkigare, varför baksida? Är det modernare formgivning eller stilhyllor eller något mittemellan? Moderna är ju moderna, man gör som man vill men baksidan är ju ofta masonit eller något annat även på kvalitetshyllor. Min tanke är att stilhyllor ändå är stilhyllor, och baksidan syns inte mycket så varför inte plattmtrl eller inget? Jag har gjort en snabb makeover på 6 st Billy bokskåp/hyllor till tydliga stilhyllor där baksidan är målat masonit, blev helt ok i mitt tycke. Funderade på väggfasta men jag tror det skulle kännas konstigt i vårt säteri som visserligen är en enkare "herrgård", men det skulle kännas som lite väl mycket pastisch, för mycket läppglans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.