Hej
Har en Bosch inbyggnads ugn men saknar en häll till denna. Hällen skall styras från ugnen. Har försökt få hjälp av Bosch men de vill inte hjälpa till. Finns det någon som kan hjälpa till med tips översättningstabeller mm för att få veta vilken häll som passar till min ugn. Ungen är från 98 men helt oanvänd, känns trist att inte kunna få hjälp av tillverkaren. Enr på ugnen är HEN 222/02 FD 7407 365382. Typ HET 250.
Tackar på förhand
 
Varför vill man styra hällen från ugnen?
 
Enbart för att ugnen har styrenhet för häll monterad redan
 
Hej Karlin1, välkommen till bygga Hus!

Försök svälja förtreten över att inte hitta en ny häll som passar till din tretton år gamla ugn.
Det går naturligtvis inte, hur oanvänd den än är. Tiderna förändras.

Nu förtiden har väl "alla" hällar tuchkontroller, så de fungerar lika bra tillsammans med vilken ugn som helst. Någon separat "styrenhet" behövs inte.

Bara att installera och köra igång!

Good luck!

//KoW
 
Du borde ringa dem igen, det finns folk på Bosch som kan kolla upp sånt här, så ligg bara på dig.
Jag skulle kunna tänka mig att det finns flera av dagens Bosch-hällar utan styrning skulle kunna fungera, men jag vågar inte lova det.
 
Vill för övrigt hålla med KnockOnWood
Tänk om ugnen går sönder och det inte är värt att laga den, då står du där med en sprillans ny häll som inte går att använda.
Köp en häll (gärna induktion) som har egen styrning
 
torbeno skrev:
Vill för övrigt hålla med KnockOnWood
Tänk om ugnen går sönder och det inte är värt att laga den, då står du där med en sprillans ny häll som inte går att använda.
Det du säger är en sak, men KnockOnWood's svar tycker jag är missvisande då denne uppenbarligen inte förstår vad det handlar om.
 
Hej, ville bara berätta hur det slutade. Efter många turer och att jag till slut lessnade på Bosch så satte jag mig och letade på blocket och tillslut så hittade jag faktiskt en häll som ev. kunde passa. Efter några samtal och bilder på kontakterna på hällen,så hade vi
hällen hos oss och prövade om kontakterna passade i uttaget vilket de gjorde.
Men jag ville göra en extra koll med Bosch, för att vara riktigt säker på att allt fungerade och att inget kunde bli strömförande.
Men så lätt var det inte, nu hade jag Enr på både häll och ugn men Bosch ville fortfarande inte svara. Jag blev då minst sagt sur, kontaktade Elsäkerhetsverket för att höra om de hade ngn info att ge mig. Fick där hjälp med vilket produktansvar en tillverkare har(och det är långtgående).
Efter detta kontaktade jag Bosch återigen och hänvisade till de olika bestämmelserna på området, vad det gäller bla elsäkerhet och produktansvar som tillverkare.
Efter detta blev det fart på Bosch, huvudkontoret i Sverige tog kontakt med sin tekniska support i Tyskland och vips så hade jag ett besked att dessa produkter skulle fungera utmärk tillsammans.
Synd att man måste bli både sur och arg och verkligen "trycka upp" det bestämmelser som gäller i ansiktet på tillverkaren, det känns inte kul.
Så summerar man den här historien så är det sämsta att Bosch är oerhört dåliga på att ge "support" på och om sina egna produkter (om man inte tar till storsläggan), den här sidan är oerhört bra med alla olika infallsvinklar och tips man får(fast man ibland känner att man bara vill ha det man ber om) och sist men inte minst, det bästa med den här historien är ändå att Bosch fortfarande har ett komplett reservdelssortiment till både ugn och häll(... till min nu fungerande ugn och häll).
Så alla ni,tack för hjälpen!
:D
 
Bra att det löste sig för dig Karlin1.

Till nästa gång någon får samma problem och läser denna tråd. Det går om man har E-nr kontakta närmsta återförsäljare av Bosch. Där kan de plocka fram vilka modeller som passar ihop.
 
Gjorde detta, men pga produkternas ålder så kunde de inte se om de passade ihop, trots Enr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.