AnneFi skrev:
jag har räknat
30000 på golvet
20000 på köket
30000 på vitvarorna
10000 på tapet färg och lister
10000 på elen och andra saker jag missat

blir nig tio till om vi passar på att byta ytterdörr också.

vad har jag missat?
30000:- / 50m2 vad ska ingå i det? hur är golvet byggt?
10000:- på el och saker ni missat är en bra post:) frågan är bara vad ni missat...
 
AnneFi
cust3000 skrev:
det går säkert ihop...
speca gärna vad du ska köpa.
vitvaror, märke?
typ av vitvaror?
vad för kök?
såpass :)
tapeterna var utgående så dom är redan köpta för 800kr. resten av väggarna ska ha vit billig färg om jag får bestämma. 2000kr.
vi bor i ett 40 tals hus så lister och foder blir raka vita. ca 2000kr.

köket är från ikea och kostar 19000kr enligt programmet med bänkskiva och allt.

har inte exakt bestämt vitvaror men har kollat upp ungefär vad vi vill ha så där har jag lagt en uppskattning på 30000kr.
Vi är nöjda med Electrolux idag och kommer nog hålla på det spåret.

vår rörläggare har sagt ungefär 350kr kvm för värmegolvet men vi ska antagligen lägga glespanel och kommer därför ner i en 300kr kvadraten.
golvet ska vara ett laminatgolv för max 200kr kvadraten den andra 100lappen har jag lagt på golvet för om oförutsedda utgifter som om vi skulle behöva stärka något i bjälklaget men vi har NOLL svikt eller knarr idag.

Vi betalar inget för arbete. iofs i tid eftersom vi hjälper andra som kommer att hjälpa oss senare.

jag har kanske räknat snålt, Men jag hoppas att budgeten håller för när det finns 100000kr på mitt konto så sätter jag igång :D
 
AnneFi
Enk Projektet skrev:
30000:- / 50m2 vad ska ingå i det? hur är golvet byggt?
10000:- på el och saker ni missat är en bra post:) frågan är bara vad ni missat...
det är värme och laminatgolv.
vi bor i ett stenhus med betongbjälklag.
ingen arbetskostnad.
 
Ska ni lägga glespanel när ni har betongbjälklag???
Alu plåt?
 
AnneFi
Ni får naturligtvis ta ner mig på jorden om jag har räknat helt galet och berätta vad som är fel och vad jag har missat.
Bättre att veta det nu än när man står där utan kök och golv :)
 
AnneFi
Enk Projektet skrev:
Ska ni lägga glespanel när ni har betongbjälklag???
Alu plåt?
där ligger ett regelverk på betongen med ett undergolv på.
Några bekanta hade kunnat snåla ännu mer genom att lyfta vart annan bräda i golvet och lägga plåtarna i det. Vi får se hur det ser ut när vi lyfter.
ja aluplåt.
 
AnneFi skrev:
det är värme och laminatgolv.
vi bor i ett stenhus med betongbjälklag.
ingen arbetskostnad.
På vilken våning är köket?

Tänker på isolering..

Såg ditt svar ovan!
 
Redigerat:
Jag skulle Aldrig göra på det viset.
Klamma fast slangen direkt på betongen, flytspackla, lägg golv.
Ingen risk för knarr och liknande
 
AnneFi
Enk Projektet skrev:
Jag skulle Aldrig göra på det viset.
Klamma fast slangen direkt på betongen, flytspackla, lägg golv.
Ingen risk för knarr och liknande
fast grejen är ju där att vi måste flyta hur mycket som helst då.
hela planet vill jag ha i samma nivå.
det knarrat inget alls nu så jag förstår inte varför det skulle göra det sedan,
 
Henri skrev:
Gäller exemplet ett nyligen genomfört husköp med 100% belåning? Och sedan ytterligare full belåning för reparationer och tillbyggnad? I så fall "Oj då"!
Köpt för 3½år sedan, fullbelånat då, inte nu.
 
Blir lite förundrad här, alla ni som säger att ni sparar ihop till alla renoveringar mm - vad har ni för familjesitation? För mig känns det som om ni som säger det är medelålders utan hemmaboende barn med rätt högt uppsatta tjänster eller har hus ni fått genom föräldrar typ eller yngre med karriärer som inte fått/valt bort barn än så länge. Har mycket svårt att tänka mig, iaf i den del av Sverige vi bor, att man skulle kunna amortera sig skuldfri och spara ihop till större renoveringar med småbarn hemma och en sambo som går hemma på mammapeng alt jobbar som affärsbiträde... Blir ju inte så mycket pengar över i slutändan om man säger så...

Vi kommer i dagarna påbörja en större renovering, som till 90% betalas av banken... Skulle vi försöka spara ihop till den så skulle vi ha ett i princip obeboeligt hus fram tills pensionen om drygt 30 år... Sen är ju tanken givetvis att när ekonomin tillåter igen börja amortera/spara ihop till kommande projekt...
 
Enk Projektet skrev:
Jag skulle Aldrig göra på det viset.
Klamma fast slangen direkt på betongen, flytspackla, lägg golv.
Ingen risk för knarr och liknande
under förutsättning att det är en isolerad platta så kulle jag oxå kunna tänka mig denna lösning om det fans takhöjd...
 
AnneFi skrev:
fast grejen är ju där att vi måste flyta hur mycket som helst då.
hela planet vill jag ha i samma nivå.
det knarrat inget alls nu så jag förstår inte varför det skulle göra det sedan,
Gjut med betong istället, det är ju ännu bättre:)
Knarr kan komma från lite olika ställen när man blandar matrl som trä, alu, plast och med olika temperaturer...

Har varit på några jobb där man tagit ur det uppreglade 2-skikts golvet och lagt på frigolit sedan golvvärme armering och sedan betong med kanon resultat:)
 
AnneFi
petersson79 skrev:
Blir lite förundrad här, alla ni som säger att ni sparar ihop till alla renoveringar mm - vad har ni för familjesitation? För mig känns det som om ni som säger det är medelålders utan hemmaboende barn med rätt högt uppsatta tjänster eller har hus ni fått genom föräldrar typ eller yngre med karriärer som inte fått/valt bort barn än så länge. Har mycket svårt att tänka mig, iaf i den del av Sverige vi bor, att man skulle kunna amortera sig skuldfri och spara ihop till större renoveringar med småbarn hemma och en sambo som går hemma på mammapeng alt jobbar som affärsbiträde... Blir ju inte så mycket pengar över i slutändan om man säger så...

Vi kommer i dagarna påbörja en större renovering, som till 90% betalas av banken... Skulle vi försöka spara ihop till den så skulle vi ha ett i princip obeboeligt hus fram tills pensionen om drygt 30 år... Sen är ju tanken givetvis att när ekonomin tillåter igen börja amortera/spara ihop till kommande projekt...
vi är 23 och 26år. har haft huset i 3 år och hade det fullt belånat från början. köpte iofs ett hus för 850000 just för att kunna leva livet trots att vi har ett hus.
kan lätt spara 10000 - 15000 kr i månaden. men gör inte det,
 
AnneFi
PCLarsson skrev:
under förutsättning att det är en isolerad platta så kulle jag oxå kunna tänka mig denna lösning om det fans takhöjd...
det är Bottenvåningen med källarplan undertill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.