Bricco skrev:
Jag förstår dig och håller egentligen med i vad du säger. Men om man säger som så här då.

Man väljer mellan en villa på 2.5 miljoner med ett slitet kök och en på 2.7 miljoner med top notch all lyx. Då väljer troligen många 2.7 miljonersvillan med tanken att det blir någon 100 lapp i månaden extra och alla hurrar och är glada. Det lånet är ju inget man sparat till utan de 200 000 extra för det köket belånas, dock med samma ränta som hela rubbet.

Men om man köper villan för 2.5 miljoner och 2 år senare vill renovera och låna till dom 200 000kr och höja värdet på 2.5 mille villan till 2.7 mille då ska man plötsligt ha nackskott för man är dum och inte sparar och vrider på varje krona. Förstår inte den biten riktigt..än :rolleyes:
Det kan ju tyckas vara ekvivalent, och jag tänker inte taliban-försvara mitt sätt att tänka i det fallet för jag vet att jag är i den konservativa ändan av skalan i det här fallet.
Men så här skulle i alla fall jag tänka: De här husen uppfyller mina krav på boende och är ekvivalenta i övrigt, jag vill ha endera av dem och min konservativa beräkning av hur mycket jag vill låna max täcker båda. Då skulle jag välja det för 2,5 miljoner och spara ihop till köksrenoveringen, för bara för att jag är ok med att låna mer så slipper jag gärna. Om jag skulle välja det dyrare huset så skulle det vara av andra anledningar, att det hade fördelar som inte skulle kunna utjämnas med framtida investeringar i det andra huset, t.ex. läge.
 
bra-byggare skrev:
Jag råkar ha en del sparpengar och inga lån på huset så jag kan betala mina renoveringar kontant. Jag lyxrenoverar aldrig för jag tycker det är fruktansvärt slöseri med pengar. Kvalitet som håller, rejält och varaktigt satsar jag pengarna på. Ej rostfria vitvaror eller italiensk sjösten (eller vad som nu är dyrt och inne att beklä badrumsväggarna med).

Men om man tycker att man måste låna till renoveringen så måste man, jag tänker inte döma någon för det. Men jag är av åsikten att man då ska amortera i takt med att renoveringen förbrukas. Ett badrum har väl en livslängd på 15 år eller något ditåt och då tycker jag man ska amortera sin badrumsrenovering på 15 år så att man har möjlighet att ta upp ett nytt lån när det är dags att renovera badrummet igen nästa gång.

Själv är jag nog lite dum i huvudet för trots att jag betalar mina renoveringar kontant med sparpengar så månadssparar jag motsvarande värdeminskningen på renoveringen. Min badrumsrenovering kostade 75 000kr och jag månadssparar därför 400kr i månaden för att kunna betala badrumsrenoveringen nästa gång om 15 år. Jag gör likadant med mina bilar.
Hur lyckas man äga sitt hus till 100% i dagens Sverige? Ärvt huset?
 
A
Bricco skrev:
Jag förstår dig och håller egentligen med i vad du säger. Men om man säger som så här då.

Man väljer mellan en villa på 2.5 miljoner med ett slitet kök och en på 2.7 miljoner med top notch all lyx. Då väljer troligen många 2.7 miljonersvillan med tanken att det blir någon 100 lapp i månaden extra och alla hurrar och är glada. Det lånet är ju inget man sparat till utan de 200 000 extra för det köket belånas, dock med samma ränta som hela rubbet.

Men om man köper villan för 2.5 miljoner och 2 år senare vill renovera och låna till dom 200 000kr och höja värdet på 2.5 mille villan till 2.7 mille då ska man plötsligt ha nackskott för man är dum och inte sparar och vrider på varje krona. Förstår inte den biten riktigt..än :rolleyes:
Fast det finns också en del som vill ha just lite orenoverade hus delvis för att husen då borde vara billigare och för att kunna renovera i den takt den egna ekonomin klarar.
 
FredrikR skrev:
Vi sparade inte ihop till vårt köksbyte som skedde ~6mån efter att vi köpte huset kan jag säga. :) Inget jag ligger sömnlös över.
Inte heller garagebygget (78m2 + förberett för 44m2 övervåning) betalades med sparade medel.
Sen är väl en fråga, behöver köket bytas idag, eller om några år det sparats ihop?
Pengarna ska ju ut vilket fall som helst.
Vi behövde byta köket när vi flyttade hit.
Vi 'behöver' garaget nu, och inte om 5-10år.
Gäller exemplet ett nyligen genomfört husköp med 100% belåning? Och sedan ytterligare full belåning för reparationer och tillbyggnad? I så fall "Oj då"!
 
Redigerat:
A
Bricco skrev:
Hur lyckas man äga sitt hus till 100% i dagens Sverige? Ärvt huset?
En kombination av allt möjligt faktiskt. Sparsam personlighet i grunden, aldrig tagit lån, drev företag som gick bra, gjorde lyckosamma aktieinvesteringar (om än riskfyllda) under it-eran i slutet av 90-talet, lite arv.
 
bra-byggare skrev:
En kombination av allt möjligt faktiskt. Sparsam personlighet i grunden, aldrig tagit lån, drev företag som gick bra, gjorde lyckosamma aktieinvesteringar (om än riskfyllda) under it-eran i slutet av 90-talet, lite arv.
Ok, då ingår du inte i "Svensson" utan tillhör bingolottokategorin ;)
 
A
Bricco skrev:
Ok, då ingår du inte i "Svensson" utan tillhör bingolottokategorin ;)
Ja, så kan man uttrycka det om man vill. Själv känner jag dock inte att sparsamhet i många år, hårt arbete och driva företag och riskera sina sparpengar på aktier riktigt kan jämställas med att vinna på bingolotto. Jag skulle nog snarare påstå att de som köpte hus eller bostadsrätt i Stockholm i början på 90-talet idag är de som kan klassas som hemmahörande i bingolottokategorin. Men alla har rätt till sin egen åsikt.
 
Vi har ägt vårt hus i snart 34 år och renoverade vårt kök en gång med sparade pengar. Några år därefter gjorde vi en tillbyggnad med lånade pengar. Med den erfarenhet jag har nu skulle jag ha gjort annorlunda kanske. Bästa ekonomin får man nog om man försöker att göra så mycket av arbetet själv som det är möjligt. Idag kan man få stor hjälp i sådana här forum hur man ska gå tillväga rent praktiskt. Om köksskåparna är slut eller att man vill förändra köket skulle jag idag ha haft koll på begagnade kök på Blocket, då det finns de som byter kök efter bara några år. Återvinning är ju också en miljöfråga, inte bara ekonomisk. En annan sak är att inte falla för trender som spottar t ex, det gör ju att man direkt kan åldersbestämma när ett kök renoverades. :)
 
AnneFi skrev:
Varför skulle det inte gå?
Jodå, det går säkert...
 
Kurtivan skrev:
Vi har ägt vårt hus i snart 34 år och renoverade vårt kök en gång med sparade pengar. Några år därefter gjorde vi en tillbyggnad med lånade pengar. Med den erfarenhet jag har nu skulle jag ha gjort annorlunda kanske. . :)
Sparat eller lånat eller...?
 
cust3000 skrev:
100k för ett kök är nog lite väl lite, även exkl. vitvaror.
Vi räknade på 200k när vi gjorde köket, men det slutade på 250k (inget över exklusivt kök) Och då gjorde vi allt jobb själva utom el.
Och nyfniken har rätt, de måste värdera huset 20%över de tänkt ha i bottenlån, utöver det är det blancolån numera.
Va? 250 tkr OCH ni gjorde allt själva? Vi måste ha olika syn på exkluvisitet alt så har ni 100 kvm kök. :O
 
cederbusch skrev:
Va? 250 tkr OCH ni gjorde allt själva? Vi måste ha olika syn på exkluvisitet alt så har ni 100 kvm kök. :O
250k var att ta i, jag var lite snabb i tanken.
vi bytte fönster på kåken med.
vi blåste 300k, kök samt fönster och braskamin..

ca: 200k för köket inklusive vitvaror, ny el, golvvärme etc. Det är ett medelkök, inget överfancy. ca 20kvm.
Därför har jag svårt att tro att 100k ska räcka till ett 50kvm kök inkl allt.

man måste ju veta hur stort köket är för att veta att 100k är lite.
har som sagt räknat med 100k för byte av kök inkl vitvaror och installation av vattenburen golvvärme på 50kvm.
Och ja, vi gjorde allt själva förutom el och fönsterbyte.
 
Redigerat:
AnneFi
cust3000 skrev:
250k var att ta i, jag var lite snabb i tanken.
vi bytte fönster på kåken med.
vi blåste 300k, kök samt fönster och braskamin..

ca: 200k för köket inklusive vitvaror, ny el, golvvärme etc. Det är ett medelkök, inget överfancy. ca 20kvm.
Därför har jag svårt att tro att 100k ska räcka till ett 50kvm kök inkl allt.



Och ja, vi gjorde allt själva förutom el och fönsterbyte.
jag har räknat
30000 på golvet
20000 på köket
30000 på vitvarorna
10000 på tapet färg och lister
10000 på elen och andra saker jag missat

blir nig tio till om vi passar på att byta ytterdörr också.

vad har jag missat?
 
Bricco skrev:
Men om man köper villan för 2.5 miljoner och 2 år senare vill renovera och låna till dom 200 000kr och höja värdet på 2.5 mille villan till 2.7 mille då ska man plötsligt ha nackskott för man är dum och inte sparar och vrider på varje krona. Förstår inte den biten riktigt..än :rolleyes:
Problemet är nog att alla gillar olika typer av kök, många gillar vitt men det finns även gammal stil.

Vissa föredrar ek kök mm.

Sen tror jag inte att banken värderar upp huset med 200000kr bara för att köket år nytt :S

Och vi köper nya bilar när vi har råd att betala kontant, senast ny bil var 2010. Det finns nog ingen sämre investering:O

Lycka till
 
AnneFi skrev:
jag har räknat
30000 på golvet
20000 på köket
30000 på vitvarorna
10000 på tapet färg och lister
10000 på elen och andra saker jag missat

blir nig tio till om vi passar på att byta ytterdörr också.

vad har jag missat?
det går säkert ihop...
speca gärna vad du ska köpa.
vitvaror, märke?
typ av vitvaror?
vad för kök?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.