Någon med erfarenhet av att använda hålsågar med diamant för torranvändning från tex Makita (Diamak), PDP och liknande? Behöver en uppsättning hålsågar som tar sig igenom primärt tegel och lättbetong men även relativt tunn oarmerad 60-tals betong (inte allt för elakt hård) för installation av ventilation och avloppsrör. Krav även att det ska gå att köra torrt utan vatten och att upp till 127mm ska finnas.

Toolstop mfl säljer kit från Makita, PDP och ett antal fler tillverkare för runt 1-1500kr där de är väldigt lika till utseendet (samma källa i Kina?) Rothenberger kit är tex till utseendet extremt likt PDP

Någon med erfarenhet att dela med sig inom området? Speciellt intressant om någon kan göra en utläggning på vad som skiljer de åt, tex Makita skriver "Suitable for cutting, Granite, marble, limestone, slate, hard bricks" medans PDP skriver "Soft to Medium Hard Building Materials - Facing Bricks, Concrete Blocks, Building Blocks, Breeze Blocks and soft natural stones" som man kan tolka som att Makita är det som gäller om man ska ge sig på något lite hårdare

// Mats
 
Jag tror att båda fungerar för det du tänker använda dem till. Jag hade ändå inte använt dem helt torrt utan kört kanske 30 sekunder och sedan stoppat ner hålsågen i en hink med vatten och kylt den periodiskt, då håller de mycket längre och skär bättre.

Dock tror jag att det är bättre att hyra hålsågarna tillsammans med en riktig kärnborrsmaskin (om du nu inte redan har en sådan) då det alltid finns risk för att man kör fast, speciellt i tegel, och då vill man gärna ha en riktig slirkoppling så att man inte bryter handleden eller värre, speciellt vid 127mm hålen. Jag hyrde för ett par år sedan kärnborr med en rejäl Hilti till och tog upp 10-12 ventilationshål i LECA och tegel och det gick riktigt snabbt och blev inte farligt dyrt heller. Med lite planering bör du kunna borra alla hål på ett par timmar max.
Cramo har grejerna:
http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/Presentation.aspx?id=7667&epslanguage=SV&ProductID=2095
 
myrstack skrev:
Någon med erfarenhet av att använda hålsågar med diamant för torranvändning från tex Makita (Diamak), PDP och liknande? Behöver en uppsättning hålsågar som tar sig igenom primärt tegel och lättbetong men även relativt tunn oarmerad 60-tals betong (inte allt för elakt hård) för installation av ventilation och avloppsrör. Krav även att det ska gå att köra torrt utan vatten och att upp till 127mm ska finnas.

Toolstop mfl säljer kit från Makita, PDP och ett antal fler tillverkare för runt 1-1500kr där de är väldigt lika till utseendet (samma källa i Kina?) Rothenberger kit är tex till utseendet extremt likt PDP

Någon med erfarenhet att dela med sig inom området? Speciellt intressant om någon kan göra en utläggning på vad som skiljer de åt, tex Makita skriver "Suitable for cutting, Granite, marble, limestone, slate, hard bricks" medans PDP skriver "Soft to Medium Hard Building Materials - Facing Bricks, Concrete Blocks, Building Blocks, Breeze Blocks and soft natural stones" som man kan tolka som att Makita är det som gäller om man ska ge sig på något lite hårdare

// Mats
Betong från 60 talet kan vara mycket hårdare än man tror för att de på den tiden brukade ha mer cement och mindre ballast för att erhålla bättre flytförmåga, någon gång under 80 talet tror jag det var så kom tillsatsmedel som gör betongen mer flytande. Och dessutom så brinner betongen till sin fulla styrka på ca 50 år. Kanske skulle du prova testborra någonstans för att ta reda på hårdheten?
 
Redigerat:
Har en skaplig Bosch GBH maskin med slirkoppling med tillräckligt med effekt så jag är inte allt för orolig att inte ha saker att driva runt hålsågarna med, gäller bara att inse begränsningarna i maskinen och ta det lugnt. Slirkopplingen ovärderlig även med hålsågar för trä på 120mm eller större så den är testad och klar. Att kyla då och då i balja köper jag, det är mer ett kontinuerligt vattenflöde jag vill undvika. Betongen är bekräftat snäll i huset på de ställena jag varit på så det är heller inte direkt något problem, snarare att stöta på ett ovanligt elakt armeringsjärn just där jag måste igenom.

Mitt problem snarare är att jag behöver komma igenom lite då och då och ligger satserna på 1-1500 pix tycker jag det är värt att ha grejerna hemma snarare än att ta sig besväret att hyra. Någon som faktiskt köpt någon av de hålsågsats från tex Toolstop som jag länkade till i första inlägget och kan ett utlåtande?
 
Ops, fel tråd :p
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.