Suck. Nån frivillig att ge mig ett råd?

Har köpt ny hydropress och försökt koppla in. Gjorde enligt konstens regler, noga o fint med gängtejp. Fyllde upp med vatten och körde igång. När pumpen fick tag i vattnet o det blev fart så sprutade det vatten - fick läckage på en slang. Tog bort o gjorde om två ggr - sprutade ff. Skar av slangen, skar bort slangbiten från det vita lilla munstycket, skulle sätta dit det på slangen... då känns munstycket för litet?? Man brukar ju få värma slangen och banka dit det? Är helt glappt...

Hjälp..? :(
 
Tyresö
Jag har väldigt lite kunskap om v v s, men jag har lärt mej att man inte får använda gängtejp till vattenledningar som leder vatten som man ska dricka, då måste man använda lin och linfett. Gängtejp är tydligen giftigt.

Men om dina slangkopplingar är koniska, då borde det inte vara någon Nasa-rymdforskning för att få det tätt.
Jag har själv kopplat in vår hydrofor och det var inga problem - trots min väldigt minimala kunskap om v v s.
 
Eremiten skrev:
Suck. Nån frivillig att ge mig ett råd?

Har köpt ny hydropress och försökt koppla in. Gjorde enligt konstens regler, noga o fint med gängtejp. Fyllde upp med vatten och körde igång. När pumpen fick tag i vattnet o det blev fart så sprutade det vatten - fick läckage på en slang. Tog bort o gjorde om två ggr - sprutade ff. Skar av slangen, skar bort slangbiten från det vita lilla munstycket, skulle sätta dit det på slangen... då känns munstycket för litet?? Man brukar ju få värma slangen och banka dit det? Är helt glappt...

Hjälp..? :(
En bild kanske?

Hade du läckage i gängskarven från denna slangkoppling eller i kopplingens anliggning mot slangen? Någon gängtätning ska ju inte behöva finnas i själva slangkopplingen som sådan. Är det en sådan här?
http://www.vvs-boden.se/prk-rak-koppling-plast-x-utvandig-gg-32-x-r25-p-1012.html
 
norrbottenstorpet skrev:
Hade du läckage i gängskarven från denna slangkoppling eller i kopplingens anliggning mot slangen?
Tack för era svar, båda två. Inte i gängskarven, utan i anliggningen mot slangen.

Vet vad det är för fel, tror jag. Går nog inte att återanvända den vita plastpluggen som ska in i slangen - slangen ska ju in under kanten på den, och den biten av slangen har jag ju inte fått bort. Blä. Och stängt är det överallt. Får överleva tills i morgon o åka o köpa nya grejer då. Suck.

:x

Tack för att ni tog er tid med mig. *kram*
 
man inte får använda gängtejp till vattenledningar som leder vatten som man ska dricka, då måste man använda lin och linfett. Gängtejp är tydligen giftigt.
Du kan lugnt använda gängtape till alla typer av rörinstallationer. Men lin och pasta fungerar bättre, speciellt i större dimensioner. Och för den ovane är det också lättare att få tätt med lin än gängtape
 
JerreEssberg skrev:
Du kan lugnt använda gängtape till alla typer av rörinstallationer. Men lin och pasta fungerar bättre, speciellt i större dimensioner. Och för den ovane är det också lättare att få tätt med lin än gängtape
Håller med, dessutom tror jag inte att gängtape är mer giftigt än en stekpanna. Gängtape består ju av teflon, som är livsmedelsgodkänt.
 
Dubbelsuck. Är det inte det ena, så är det det andra. Köpte nya grejer, tog bort o gjorde om. Startade, lite läckage. Tog bort o gjorde om, etc. Sista gg glömde jag fylla på vatten innan jag startade. Pumpen drog igång ändå, men stannade efter en stund. Tänkte att det var för att jag inte hade nån kran öppen. Tänkte passa på att fylla på vatten, blev fontän... Supertryck. Ok, kanske inte behövdes då. Satte igång - startade inte. Öppnade en kran, ingenting.

Jag blir galen. Vad gör jag för fel? :S
 
Hm. Pumpen ska starta vid knappt 2 bar, men nu står den på 3, när den är avstängd. Har öppnat kranarna. Vad kan man göra för att få ner trycket så den startar..?

Mkt tacksam för alla ideer. :S
 
Ok, jag pyste ut vatten tills det gick under 1.8 bar o satte i kontakten. Då startade pumpen som den skulle o stängde sen av vid 3.8. Allt väl... bara det att det kommer inget vatten i kranarna... alls. Men pumpen startar, kör upp trycket, stänger av sig, trycket sjunker, startar...

Och det är en "pumpautomat", har jag förstått nu.

Provade att fylla upp vatten i hålet, ifall det var luft nånstans o provade igen. Nepp.

Såna här ska ju vara enkla att installera... suck.

Hjälp? :S
 
För att kunna hjälpa dig så vore det bra om du kan ta några bilder så vi kan se själva installationen. Du har inte möjligtvis glömt att öppna en ventil/kran någonstans på vägen ? Det kan hända den bäste.... En bild säger mer än 1000 ord och kan ibland lösa svåra problem jämfört med beskrivningar med ord.
 
Haha, precis vad jag hade gjort. Efter att hållt på hela dan med att ta bort slangar o göra om för att få tätt i gängorna, så hade jag sista gg bytt plats på "hus-slangen" o "trädgårdsslangen". :blushing: Och trädgårdsslangen hade jag varit duktig att stänga av. :D

Så, nu har jag gjort om igen o fått det både rätt o tätt. Kör nu både diskmaskin o tvättmaskin o funderar på att ta en dusch eller två. :p

Men faktiskt, så är jag ytterst tacksam för att ödet fick mig att göra fel; det fanns en mening med det. När jag skulle felsöka upptäckte jag en gammal elkoppling under huset, som det rök om o slog gnistor. Starkströms-kabel... Not good. Den är nu bortkopplad o ska bytas. Så allt har en mening. :)

Tack för omtanken. *kram*
 
Det blir lättare att hjälpa dig om du lägger upp lite bilder. Men rent generellt kan jag säga att det finns ingenstans i en installation av en hydropress där det är lämpligt att använda gängtejp. Antingen är det rörgängor som ska tätas, och då är det lin som gäller. Eller så är det klämringskopplingar, och då ska du inte ha någon annan tätning alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.