Känns som det tangerar byggnadsvård men jag provar här.

Iom påbörjad renovering på övervåningen har jag haft anledning att krypa på vinden och fundera på isolering. Vinden mår fint, men 15 cm spån är i minsta laget. Vad jag kan se finns ingen luftspalt mot uteluften i snedtaken, igensatt av spån, utom på ett ställe, nämligen där en kupa byggts över entrén någon gång i tiden. Där ser jag en ordentlig springa ut mot kalla luften och det fläktar på vinden. Det finns i övrigt inga ventiler heller.

Jag ska troligen lägga lin i snedtaken, oklart om jag gör det med luftspalt eller ej. En del säger att det inte behövs, samtidigt skriver tillverkaren att det ska vara 100mm luftspalt. 10 cm kan jag definitivt inte kosta på mig, möjligen 20mm. På vinden tänkte jag nog komplettera spånet med mer spån för att testa mig fram till en bra balans mellan ekonomi och miljö på vinden.

Det jag nu funderar på är om jag helt enkelt ska sätta igen luftspalten som är vid takkupan? Nu har jag ingen susning när den byggdes, det var nog länge sen, men taket verkar ju ha klarat sig fint innan dess också. Undertaket består av spån. Inte sågspån utan trä som hyvlats i halvcentimeter tjocka spåkskivor.

Vad tror ni?
 
Det bästa är ju att inte ändra på ett vinnande konsept.
Men om du nu ska göra en förändring av din kallvind så bör du hålla regelbunden koll (speciellt på vintern) på den de närmaste åren efteråt.
Ventilation på kallvind och i krypgrund/torpargrund är inte så viktigt som många tror.
Montera en thermo-hygrometer från oregon på kallvinden så har du ju alltid koll på luftfuktigheten där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.