Hejsan! Jag ska lägga ett nytt massivt golv på mitt gamla plankgolv. Det har satt sig som tusan och lutar som fasen vid väggarna. Jag har fått ner det mesta med elhyvel och stämjärn som sedan flytspacklats. men jag har fyra väggar till som måste åtgärdas och söker någon lite enklare lösning :rolleyes: En tanke är att jämna av allting med en golvslip som man hyr, men det känns lite overkill, jag vill ju bara få ner ojämnheter lite här och där.

Vet någon om man kan göra på något annat sätt? Jag tänkte köpa sliprondeller till borrmaskinen och gå loss på dom värsta pucklarna med den. Känns logiskt som att det borde funka, jag vill ju bara få ner topparna, det behöver inte bli jättjämnt eller snyggt.

Kan det funka, eller är jag fel ute?

Tack och förlåt
 
Köp en bandslip, den avverkar bra. Ett bra budgetalternativ kan vara en grön Bosch. Kan köpas tex på jula.
 
Roligt att se att vissa tycker gröna Bosch är budget medan jag själv tycker det är högsta kvalité :p
Men OK alla har vi olika krav och användningsområden.
Just när det gäller bandslip borde det inte sklija så mycket från fabrikat till fabrikat?
Ska ju trots allt bara snurra runt ett slipband och på hur många olika sätt kan man göra det?
Har själv en Black & Decker och den gör sitt jobb när jag behöver den.
 
MathiasS skrev:
Köp en bandslip, den avverkar bra. Ett bra budgetalternativ kan vara en grön Bosch. Kan köpas tex på jula.
Den kostar ändå över tusen spänn... 5-pack sliprondeller = 79Kr :cool:

En bandslip skulle ju vara lyx, men har redan investerat i elhyvlar och allt möjligt nu, känns som om det drar iväg kostnadsmässigt :S
 
Om du ska köpa bandslip på Jula så kan jag rekommendera en av deras "eget" märke, Ferm. Jag köpte en sådan för flera år sedan, dessutom till extrapris, och den har fungerar oklanderligt. Faktum är att jag köpte två, för det var fem slipband med till maskinen, och det var billigare att köpa en bandslip än ett paket med fem slipband!

(Fast jag ser nu att du inte har någon nytta av den informationen. De säljer inte den slipen längre.)
 
andersmc skrev:
Om du ska köpa bandslip på Jula så kan jag rekommendera en av deras "eget" märke, Ferm. Jag köpte en sådan för flera år sedan, dessutom till extrapris, och den har fungerar oklanderligt. Faktum är att jag köpte två, för det var fem slipband med till maskinen, och det var billigare att köpa en bandslip än ett paket med fem slipband!

(Fast jag ser nu att du inte har någon nytta av den informationen. De säljer inte den slipen längre.)
Jag kollade lite och såg att dom har en Meec för 299:- spänn, nu är vi inte långt från sliprondellerna, det kan ju absolut vara värt ett försök. Har elhyvel och biliningsmaskin från Meec och måste säga att så far so good iaf d^_^b
 
Jag har slipat två golv i torpet. Hela iordningställandet av det är lågbudjet. Provade med oscillerande putsrondell och det var helt omöjligt, både att få jämt och pga den avverkade ytan alldeles för dåligt. Då använde jag istället en bandputs från Rusta för 299:-, och det funkade jättebra. Nu är trägolven jämna och såpskurade :)
 
Kurtivan skrev:
Jag har slipat två golv i torpet. Hela iordningställandet av det är lågbudjet. Provade med oscillerande putsrondell och det var helt omöjligt, både att få jämt och pga den avverkade ytan alldeles för dåligt. Då använde jag istället en bandputs från Rusta för 299:-, och det funkade jättebra. Nu är trägolven jämna och såpskurade :)

Hur stora ytor är det tal om, och (på ett ungefär) hur många timmar fick du lägga ner?
Jag har själv runt 70kvm att slipa och är på tok för snål för att leja bort det/hyra maskin för 450kr/dygnet...egen tid har jag dock gott om, och bandslip finns! :D
 
Det var inte meningen att lägga någon värdering i vad som är budget och inte, köp billigaste tänkbara om den bara ska användas till detta jobb. Jag tror dock att bandslipen är rätt verktyg för jobbet.
 
Det var kök och ett vardagsrum, totalt ca 30 m2. Eftersom det var två rum så gjorde jag det i två omgångar och det var inte ngt latmansgöra direkt. Jag lade säkert ned 15 - 20 timmar på vardera rummet. 70 m2 känns för mig som ett alldeles för stor yta att slipa med vanlig bandslip.....
 
Kurtivan skrev:
Det var kök och ett vardagsrum, totalt ca 30 m2. Eftersom det var två rum så gjorde jag det i två omgångar och det var inte ngt latmansgöra direkt. Jag lade säkert ned 15 - 20 timmar på vardera rummet. 70 m2 känns för mig som ett alldeles för stor yta att slipa med vanlig bandslip.....
Du har förmodligen alldeles rätt. Det är en hyfsad yta även om det är spritt på 5 rum.
Tanken på bandslipen har funnits lite av och till, så när jag läste den här tråden kändes som ett ypperligt tillfälle att få en ungefärlig tidsuppskattning.
Tack för svaret! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.