Vårat hus är målat i faluljusröd färg, taket är grafitgråplåt,fönster foder ska målas i brutet vitt, men vad ska dörren ha för färg?! Vi är oense... ::) Arkitekten tycker ockragul, snickaren tycker grön och vi tycker ljusgrå. Dörren är i trä med småfönster upptill (tre små rutor i rad)
Vad tycker ni?!
Mvh Irpa
 
Hejsan!

Hmm, 'smuts grönt', ockragult och grått passar ju fint alla tre.
Så det är väll främst en fråga om smak.
Och personligen så är jag mycket svag för dessa grågröna nyanserna i kombination med falurött.

Angående vitt så bör man akta sig för vita som är för vita.
Ett bra råd är att hålla sig till 'vita' som ligger på S1002-Y el. mörkare.
Med en lite mörkare vit så får man en mjukare kontrast vilket ger ett mer harmoniskt intryck.

När det sen gäller färgsättning och vad man låter färgsättas så är jag ganska stel.
Och när det kommer till fönster och dörrar så är det antingen eller.
Gul dörr = gula fönster, vita knutar = vita foder. Alt. allt vit el. allt gult.
Hur man väljer att göra och dela upp det tycker jag främst styrs av stilen på huset.
Alltså och det har många vinklar, knårrar och vrår el. om det är mindre knussel och mera rakt och enkelt.

Men visst vet jag att det är vanligt att man har allt 'vitt' och sen lägger in en färgklick på dörren.
Det kan vara fint. Men jag kan tyvärr inte se det som annat än en kompromiss.

/Fredrik
 
Jag tycker att ni ska välja den färg som ni tycker, det är ju ändå ni som ska leva med dörren i många år framöver.
 
Robert_Maria skrev:
Jag tycker att ni ska välja den färg som ni tycker, det är ju ändå ni som ska leva med dörren i många år framöver.
Mhmm..  

I slutändan så är det Irpa som handlar färgen och målar.
Och då hoppas jag att vad det nu än blir så blir det något som hon tror på.
Något som hon gillar och tror att hon kommer att gilla.
Inte något som hon tror att andra kommer att gilla.

Hon kanske redan är säker. Hon kanske redan har bestämt sig.
Hur det nu än är så hindrar det INTE att man hör sig för.
Kollar vad andra tycker och tänker.
Känner av lite och jobbar sig fram till ett eget beslut el. ändrar lite på ett redan fattat.

Ibland, även om jag är säker på vad jag ska välja så vill jag gärna höra vad någon annan tycker.
Vad denna någon säger behöver def. inte vara absolut lag.

Med hjälp av lite andra synnsätt så kan man lösa upp ett lite personligt 'dödläge'.
Man får igång funderingarna och tankarna...
Och man kan kanske få en "Aha!" upplevlse.

"Aha.. du tänker så.. Hmm.. Nej, så tycker inte jag."

Beroende på hur många olika personliga tycken man får så blir det i slutändan en kombination av refuserande och anamanden av ideér.
Vilket såsmåningom och förhoppningsvis leder fram till ett eget och tryggt beslut.
Kanske blir det samma som man redan hade tänkt sig i början. Kanske blir det ett annat.
Det spelar inte så stor roll. Det viktiga är att man är SÄKER på det man sen väljer.
Så även om Irpa redan har bestämt sig så är det inte fel att kanske åka 'jorden runt' för att sen hamna på samma ruta igen.

Jag väljer alltid det JAG vill ha.
Men när jag frågar någon, "Vilken tycker du?"
Då vill jag veta vilken dom hade valt.
Inget annat.

/Fredrik
 
Innan jag hann läsa färdigt såg jag huset framför mig o tänkte mig en -ockragul- dörr........jag tycker att det är så fint till det faluröda samt att det inger en varm känsla!

Det är min smak det!!!!! Lycka till ::)
 
Tack för svar!
Jag står inför en massa beslut, hur ska det vara, se ut osv. Därför är det kul att fler "kloka" ;) huvuden luftar sina tankar, tack för det!.
Jag försökte skicka en bild men den blir för stor (vet inte riktigt hur man gör...)

Så här är det nu, huset är målat ljusröd falfärg, utsida fönster är NCS 2005-Y20R och det ska även fönster foder målas i, det blir inga målade knutar(jo faluröd förstås), sen är vi ju flera med åsikter om dörren(eller dörrar för det är två små hus)

Mvh Irpa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.