AnneFi
cust3000 skrev:
Lycka till, posta gärna hur det gick!
Varför skulle det inte gå?
 
Fixartanten skrev:
Svar: Vänta med köp tills man har råd. Dessutom är inte en anställning någon god säkerhet, ofta tvärtom.
Varför skulle inte en anställning "fast jobb" inte vara nån säkerhet?? vad menar du med tvärt om? blir lite förvirrad här:)

Så länge jag har haft med banker och göra så har ju i alla fall denna oviktiga anställning med inkomst vart nyckeln till lån.

Vad menar du med att ha råd då? Spara först och köp sen?.. Hade folk verkligen sparat ihop till allt som förr så hade nog Sverige stannat upp helt på några dagar.. Jag tycker i alla fall att om folk vill köpa sig ett hus och saknar pengarna. Men banken ger dom "grönt ljus" 100% belåning så kör på..
 
Tyresö
Det finns ju faktiskt ett 3:e alternativ när det gäller köksrenoveringar. Allt behöver inte bytas ut i en enda byggprocess, som ett badrum. Jobba ihop en slant, casha och byt ut kyl/frys - jobba lite till och byt ut micron osv. Till slut är alla moduler och vitvaror utbytta, då återstår bara ytskiktet (kakel och målarfärg). Det kanske tar 2 år att lösa problemet på det viset - men man kan efteråt känna sej stolt över att man stod på sej utan att underkasta sej uppläggningsavgift och ränta + amortering i 8 år.

Det är så vi renoverar vårt hus - vi har bara huslånet och inga andra lån - t.o.m våra alltid max 3 år bilar är betalda. Det är aldrig kul att gneta ihop det man behöver eller vill ha - men det är mindre tråkigt än att betala ränta och amortera i sanslöst många år.

Allt handlar om att vara diciplinerat målmedveten - och det innebär att man får avstå från vissa nöjen och semestrar.
 
Tyresö skrev:
Det finns ju faktiskt ett 3:e alternativ när det gäller köksrenoveringar. Allt behöver inte bytas ut i en enda byggprocess, som ett badrum. Jobba ihop en slant, casha och byt ut kyl/frys - jobba lite till och byt ut micron osv. Till slut är alla moduler och vitvaror utbytta, då återstår bara ytskiktet (kakel och målarfärg). Det kanske tar 2 år att lösa problemet på det viset - men man kan efteråt känna sej stolt över att man stod på sej utan att underkasta sej uppläggningsavgift och ränta + amortering i 8 år.

Det är så vi renoverar vårt hus - vi har bara huslånet och inga andra lån - t.o.m våra alltid max 3 år bilar är betalda. Det är aldrig kul att gneta ihop det man behöver eller vill ha - men det är mindre tråkigt än att betala ränta och amortera i sanslöst många år.

Allt handlar om att vara diciplinerat målmedveten - och det innebär att man får avstå från vissa nöjen och semestrar.
Håller med, men som singel med barn är det tyvärr inte så lätt att spara ihop några större summor på kort tid.
Men jag har heller inte några lån på bilar, hus och liknande, byggde garage för sparade pengar och en del gick även till om/till byggnad på huset.
 
kimmo_thn skrev:
Varför skulle inte en anställning "fast jobb" inte vara nån säkerhet?? vad menar du med tvärt om? blir lite förvirrad här:)Så länge jag har haft med banker och göra så har ju i alla fall denna oviktiga anställning med inkomst vart nyckeln till lån.
Vad menar du med att ha råd då? Spara först och köp sen?.. Hade folk verkligen sparat ihop till allt som förr så hade nog Sverige stannat upp helt på några dagar.. Jag tycker i alla fall att om folk vill köpa sig ett hus och saknar pengarna. Men banken ger dom "grönt ljus" 100% belåning så kör på..
En anställning som fullgod säkerhet för ett lån - när var en anställning någonsin säker? Men bankerna vill ändå tjäna pengar.
Vilka som inte har råd? Definitivt de som lånar 100% vid köp och som dessutom måste låna till de kommande reparationerna!
När bubblor spricker, som nu senast i USA, kräver bankerna extra amorteringar för att deras säkerhet ska komma i nivå med det rasade marknadspriset på fastigheten. De med för hög belåning tvingas då att lämna huset som, om det går att sälja, reas ut till bottenpris.
 
Redigerat:
Spara ihopa till pengarna :)
 
Jag ser inget konstigt i att låna för en renovering. Förutsättningen är ju bara att huset inte redan är belånat upp över öronen.
Vi har hållit på och renoverat ett gammalt hus i 7 år. När vi köpte det såg jag till att ha en pengar till att göra de stora initiala insatserna. Sen har vi fortsatt med mindre projekt som finansierats löpande (sparat eller vad man skall kalla det).
Däremot då vi var tvungna att gräva för nytt avlopp då detta havererade, och detta gick på 85.000 så tog vi ett lån på huset. Nu håller vi på att bygga ut och har lånat på huset till det.

Som det ser ut nu så har vi lån på ungefär halva marknadsvärdet.
 
Nyfniken skrev:
Vad är att ta i? Det spelar ingen roll om du så har bytt ut vitvarorna mot guldtackor. Värderingen måste fortfarande vara 20% högre än köpeskillingen.
Jag syftade på TS första inlägg där han skriver att
Kan man belåna huset och baka in kakan på lång tid (värdet går ju kraftig upp) eller blankolån eller spar ni i några år för att betala allt kontant?
Det jag menade var att låna 100' till ett kök och sätta in själv inte höjer värdet, i mina ögon, kraftigt - även om såklart värdet ökar med förmodligen samma summa som lånats.

Jag skulle citerat från början så det framgått tydligare vad jag svarade på. :)
 
bra-byggare skrev:
Jag betalar mina renoveringar med sparpengar.
Jag med. För utbyggnaden på 80 kvm som håller på att växa fram började jag med en sparad buffert, den krympte en hel del i höstas eftersom taklösningen blev dyrare än beräknat, men normalt fylls den på i samma takt som jag plockar ut och bygger för den (kanske tur att jag inte bygger så snabbt :)).

Mindre projekt (till det räknar jag en köksrenovering t.ex) gör jag med pengar helt insparade i förväg.
 
Redigerat:
Oj här har det runnit till! Många av er säger ju cash is king, spara och köp. Men är det verkligen så gemene man jobbar? Några säger ett kök kostar i runda slantar 200k. Då ska man spara säg 6000kr/mån ca 3 år. Hur mycket rör sig folk med egentligen? :) Räntorna går upp, elen går upp folk köper dyrare hus och ändå rustar folk så det spricker i landet. Och vad jag ser har inte antalet rån ökat nämnvärt? ;)

Vi har riktigt bra ekonomi men vill ju göra annat än spara spara spara till kök. Mycket som ligger inom ramen säg under 50k sparas det ju till men när det blir såna stora summor. Köper ni nya bilar kontant med eller?? Yes, nu har jag 300 000 på kontot. Ner till bilhallen! Fan är alla chef på Systembolaget här eller? ;)

Är det snick snack att folk betalar cash för renoveringar i denna storlek eller spar folk hårt typ 5 år för att få sitt kök och sen ytterligare 5 år för sitt badrum? Snackar ju inte extrem lyx nu utan bara höja standarden något. Svårt att se hur det kan bli 200k men ni kanske har rätt.

Ett kök eller bad kan man ju inte direkt bygga på när det finns pengar som med ett uthus eller liknande tyvärr. Det ska ju helst bli klart ASAP.
 
Redigerat:
Bricco skrev:
Är det snick snack att folk betalar cash för renoveringar i denna storlek eller spar folk hårt typ 5 år för att få sitt kök och sen ytterligare 5 år för sitt badrum? Snackar ju inte extrem lyx nu utan bara höja standarden något. .
Jag vet inte hur andra gör, men jag resonerar normalt som så att har jag inte råd att spara ihop till något så har jag knappast råd att låna till det. Ett lån, även när räntorna är låga, intecknar ju alltid en del av framtida konsumsionsutrymme för lång tid framöver. Det är ju ingen present som banken ger en. Eftersom jag har förhållandevis få lån så har jag utrymme att spara mer per månad utan att supersnåla.

Enda undantaget jag gör är för investeringar som
a) är vitala (som att skaffa något sorts boende eller en utbildning)
b) ökar snarare än minskar på sikt
c) är så stora att spara ihop till dem inom rimlig tid är omöjligt.

En 200k-renovering av köket faller på a). Bilinköp faller på b). De flesta nödvändiga renoveringar faller på c).
Bil inköps till vad jag har råd att köpa när behovet uppstår.

Om någon tycker att det måste innebära ett torftigt liv att inte konsumera mer hämningslöst så har denne/denna nog inte fattat vad som gör ett gott liv...

(Vad gäller "höja standarden något" så har absolut gränsen mellan vad som anses vara en normal standardhöjning och vad som är en lyxrenovering glidit det senaste decenniet. "Höja standarden något" i ett kök i min värld är nya standardvitvaror, nya eller omlackerade luckor och nya ytskikt av icke-exklusivt material. Det är väl inget 5-årsprojekt för någon att spara ihop till? Ekgolvet, italienska kaklet och teppinyaki-hällen kör man om man har bättre ekonomi eller är beredda att spara lite längre)
 
Redigerat:
Vi sparade inte ihop till vårt köksbyte som skedde ~6mån efter att vi köpte huset kan jag säga. :)
Inget jag ligger sömnlös över.
Inte heller garagebygget (78m2 + förberett för 44m2 övervåning) betalades med sparade medel.

Sen är väl en fråga, behöver köket bytas idag, eller om några år det sparats ihop?
Pengarna ska ju ut vilket fall som helst.
Vi behövde byta köket när vi flyttade hit.
Vi 'behöver' garaget nu, och inte om 5-10år.
 
Redigerat:
Crebel skrev:
Jag vet inte hur andra gör, men jag resonerar normalt som så att har jag inte råd att spara ihop till något så har jag knappast råd att låna till det. Ett lån, även när räntorna är låga, intecknar ju alltid en del av framtida konsumsionsutrymme för lång tid framöver. Det är ju ingen present som banken ger en. Eftersom jag har förhållandevis få lån så har jag utrymme att spara mer per månad utan att supersnåla.

Enda undantaget jag gör är för investeringar som
a) är vitala (som att skaffa något sorts boende eller en utbildning)
b) ökar snarare än minskar på sikt
c) är så stora att spara ihop till dem inom rimlig tid är omöjligt.

En 200k-renovering av köket faller på a). Bilinköp faller på b). De flesta nödvändiga renoveringar faller på c).
Bil inköps till vad jag har råd att köpa när behovet uppstår.

Om någon tycker att det måste innebära ett torftigt liv att inte konsumera mer hämningslöst så har denne/denna nog inte fattat vad som gör ett gott liv...

(Vad gäller "höja standarden något" så har absolut gränsen mellan vad som anses vara en normal standardhöjning och vad som är en lyxrenovering glidit det senaste decenniet. "Höja standarden något" i ett kök i min värld är nya standardvitvaror, nya eller omlackerade luckor och nya ytskikt av icke-exklusivt material. Det är väl inget 5-årsprojekt för någon att spara ihop till? Ekgolvet, italienska kaklet och teppinyaki-hällen kör man om man har bättre ekonomi eller är beredda att spara lite längre)
Jag förstår dig och håller egentligen med i vad du säger. Men om man säger som så här då.

Man väljer mellan en villa på 2.5 miljoner med ett slitet kök och en på 2.7 miljoner med top notch all lyx. Då väljer troligen många 2.7 miljonersvillan med tanken att det blir någon 100 lapp i månaden extra och alla hurrar och är glada. Det lånet är ju inget man sparat till utan de 200 000 extra för det köket belånas, dock med samma ränta som hela rubbet.

Men om man köper villan för 2.5 miljoner och 2 år senare vill renovera och låna till dom 200 000kr och höja värdet på 2.5 mille villan till 2.7 mille då ska man plötsligt ha nackskott för man är dum och inte sparar och vrider på varje krona. Förstår inte den biten riktigt..än :rolleyes:
 
A
Jag råkar ha en del sparpengar och inga lån på huset så jag kan betala mina renoveringar kontant. Jag lyxrenoverar aldrig för jag tycker det är fruktansvärt slöseri med pengar. Kvalitet som håller, rejält och varaktigt satsar jag pengarna på. Ej rostfria vitvaror eller italiensk sjösten (eller vad som nu är dyrt och inne att beklä badrumsväggarna med).

Men om man tycker att man måste låna till renoveringen så måste man, jag tänker inte döma någon för det. Men jag är av åsikten att man då ska amortera i takt med att renoveringen förbrukas. Ett badrum har väl en livslängd på 15 år eller något ditåt och då tycker jag man ska amortera sin badrumsrenovering på 15 år så att man har möjlighet att ta upp ett nytt lån när det är dags att renovera badrummet igen nästa gång.

Själv är jag nog lite dum i huvudet för trots att jag betalar mina renoveringar kontant med sparpengar så månadssparar jag motsvarande värdeminskningen på renoveringen. Min badrumsrenovering kostade 75 000kr och jag månadssparar därför 400kr i månaden för att kunna betala badrumsrenoveringen nästa gång om 15 år. Jag gör likadant med mina bilar.
 
AnneFi
Själv valde jag villan för 850000 och har därför råd att spara till de flesta renoveringarna själv även om det tar tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.