Är det någon som har gett sig i kast med att inreda en ladugård med en gästlägenhet? Vad kostade det? Hur ska man beräkna kostnaden? Vad gör man med golvet? Om det är en gjuten platta från början - vad lägger man för golv? Måste man gjuta om plattan, eller finns det någon annan lösning? Någon som har gjort detta och har någon uppfattning om vad det kan kosta - om man anlitar hantverkare för jobbet?
 
Spelar nog ingen roll att det är en ladugård. Men du måste vet hur stor lägenheten blir. Vad ska du ha för värme? Vilket kök ska du ha? Vilka vitvaror? Toaletten hur ser den ut?
 
Cirka 60 kvm, jag tänker mig att det är en lägenhet som bara används på sommaren och ev påsk och dyl. Ett enkelt billigt Ikea-kök, med Ikeas billigaste vitvaror och en billig toalett med duschkabin.
 
Du kan säkert anta, utan att det blir särskilt mycket fel, att det kommer att kosta ungefär som att bygga ett nytt hus, dvs 15000 - 25000 kr/m².
 
Tror du att det blir så dyrt? Man tycker ju att det borde vara betydligt billigare när väggarna redan står där? Men det är det kanske inte?
 
Det är billigare och om du köper köket på ikea och monterar ihop skåpen själv sparar du en del.
 
Jag tänker mig att man väljer de billigaste lösningarna - det behöver alltså inte vara ett stort kök, utan en rad med underskåp, hyllor ovanför och så vidare. Ett enkelt badrum med duschkabin. Öppen planlösning för kök, vardagsrum och så ett par sovrum. Vatten/avlopp måste ju dras in och det blir kanske dyrt? Det behöver inte vara superisolerat, eftersom det bara ska användas på sommaren. Värme kalla sommardagar kanske man kan lösa med en kamin eller dylikt, om det är den billigaste lösningen? Det borde väl gå att komma billigare undan än om man ska bygga ett nytt hus? Jag tycker att det låter konstigt att det skulle kosta lika mycket, men jag är verkligen ingen expert.
 
Den största påverkaren är just standarden.
En våtrumsmatta är tex bra mycket billigare än kakel.
Samma på väggarna. Nu har jag fått olika svar beroende på vem jag har frågat men ev så är det lovligt med vanlig kartonggips bakom svetsad matta.
Det blir mycket blilligare än de speciella våtrumsskivorna tex.
Kan du tänka dig att köpa en beganad dushkabin, spis osv? Där ligger en hel del pengar också

Nästa stora är hur mycket då gör själv.
Arbetskostnader är en ganska stor del av ett bygge.
 
Som du förstår är det väldigt svårt att ge ett uttömmande svar på en sån här fråga när man inte vet något alls om förutsättningarna. Då blir det ju bara gissningar.

"Ladugård" kan betyda så mycket olika saker. Är det ett relativt nytt hus, med raka, lodräta väggar, med rätt avstånd mellan reglarna? Då kan man utnyttja dem som ytterväggar och spar in en del av den kostnaden. Är väggarna sneda och vinda, kanske murkna? Då får räta upp dem, laga dem, man får mäta varenda regel och gipsplatta man ska montera. I så fall kan det till och med bli dyrare än att bygga nytt.
Hur är golvet beskaffat? Är det ett jämnt, slätt och helt betonggolv eller är det sprucket och snett? Hur är det med vatten och avlopp? Finns det kanske redan draget och på lämpliga ställen eller ska du bila upp golvet för att dra nytt? Taket? Elen? Fönster och dörrar?

Du förstår hur jag menar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.