Var inne en snabbvända på Jula och de hade då långpass 1800 i lättmetall för halva priset 249:- och spontanköpte ett till fritidshuset då jag saknat ett och att lasern inte alltid är bästa alternativet utomhus.
Snabbkollade mot en mätstege som också fanns där och de visade åtminstone lika (vet ju inte om mätstegen var rätt kalibrerad:S )
Kändes då som ett bra köp eller har man gått på en mina när man sedan börjar använda det?
 
AndersS skrev:
Var inne en snabbvända på Jula och de hade då långpass 1800 i lättmetall för halva priset 249:- och spontanköpte ett till fritidshuset då jag saknat ett och att lasern inte alltid är bästa alternativet utomhus.
Snabbkollade mot en mätstege som också fanns där och de visade åtminstone lika (vet ju inte om mätstegen var rätt kalibrerad:S )
Kändes då som ett bra köp eller har man gått på en mina när man sedan börjar använda det?
Jag såg några röda som hette Meec+ på Jula för ett tag sedan. De såg faktiskt fina ut - hur rätt de visar är svårt att säga såklart, men det är ju lätt att kolla. Visar de rätt tror jag säkert att de kommer att funka fullt tillräckligt för privatanvändning i ett fritidshus. Men jag antar att libellerna inte är justerbara?
 
Håll vattenpasset i våg mot en vägg. Dra ett streck efter vattenpasset. Vänd det 180° och håll det mot strecket. Visar det fortfarande i våg så är det rätt. I så fall är det säkert prisvärt.
Om det inte är rätt kalibrerat så kan du ju måla över libellerna (så du inte luras att använda det ändå) och använda det som linjal att skära tapeter efter eller liknande.
 
Billiga långpass brukar i regel visa rätt, men problemet ligger i att de oftast har libeller med för låg känslighet. Om man jämför ett Hultafors MST180 med ett billigt långpass så kommer du att se att MST180:s bubbla far iväg utan att billigpassets bubbla rör sig nämnvärt, när du rör på paketet.
 
Fast det beror på vad man ska ha passet till. Ibland kan jag tycka att mitt Hultafors är FÖR känsligt. Om jag ska väga in en regel tex. Minsta ojämnhet i träet påverkar passet så mycket att bubblan hamnar utanför strecken. Ska man lägga sten eller liknande kan det nog vara bra om det inte är för känsligt.

Men annars tycker jag det stämmer att billiga pass ofta är mindre känsliga. Oklart varför. Det kanske ska vara ett sätt att göra bristande kalibrering mindre tydlig. För jag kan inte tänka mig att det är någon prisskillnad på noggranna och mindre noggranna libeller. Det är ju bara en fråga om radien på dem.
 
Jag föredrar absolut känsligheten i MST180, men det är en vanesak. Numera vet man att bubblan inte behöver vara 100% i mitten för viss moment.

Känsligheten är säkert lägre i Julapasset, men jag tror absolut att det (som sagt) är fullt dugligt för privat bruk i fritidshuset. Men kontrollera som sagt passet (precis så som Anders skrev).
 
andersmc skrev:
Fast det beror på vad man ska ha passet till. Ibland kan jag tycka att mitt Hultafors är FÖR känsligt. Om jag ska väga in en regel tex. Minsta ojämnhet i träet påverkar passet så mycket att bubblan hamnar utanför strecken. Ska man lägga sten eller liknande kan det nog vara bra om det inte är för känsligt.

Men annars tycker jag det stämmer att billiga pass ofta är mindre känsliga. Oklart varför. Det kanske ska vara ett sätt att göra bristande kalibrering mindre tydlig. För jag kan inte tänka mig att det är någon prisskillnad på noggranna och mindre noggranna libeller. Det är ju bara en fråga om radien på dem.
Utan att veta säkert så gissar jag på att de dyrare passen använder någon annan typ av vätska som har lägre viskositet än kina-pass? De kanske använder någon dyrare vätska som inte påverkas av normala tempraturskiftningar och liknande? Sen så brukar de dyrare ha bättre aluminiumprofiler, både strängpressningsprocessen samt alu-legeringen är mer kontrollerat, kvalitetssäkring kostar...
 
Har nu kollat passet och det visar rätt, så där var det inga problem. Så 250:- för ett långpass och hemmaanvändande är väl Ok.
 
Vett ni inte vad det är för vatten i pattenpassen...? det är ju såklart rakvatten ha ha ha ha.
kan bara instämma med kännsligheten och detta.
har ett billigare än kina pass hemma och det funkar skit dåligt får ibland två bubblor om man råkar stöta till det innan mätning (mycketiriterand).
 
Henrik_75 skrev:
Vett ni inte vad det är för vatten i pattenpassen...? det är ju såklart rakvatten ha ha ha ha.
kan bara instämma med kännsligheten och detta.
har ett billigare än kina pass hemma och det funkar skit dåligt får ibland två bubblor om man råkar stöta till det innan mätning (mycketiriterand).
Det kan hända med Hultafors också... Bara att skaka om så blir det en bubbla igen.
 
B
vattenpass är ju bara ett namn. det har varit sprit i dom ;-)
nu vet jag ej
 
Istället för att rita på vägen så brukar jag lägga passet på en plan yta, kolla libellen och sen vända passet upp och ner. Visar den då samma så är det ok. Är den plana ytan inte helt i våg så får man försöka jämföra och se så att den visar samma i båda lägena.

Edit: Oh, en annan grej som jag inte brukar gilla på billiga pass är att bubblan är för långt i från linjerna om ni förstår vad jag menar. Tycker det blir svårare att läsa av då. Detta gäller iofs inte bara billigare pass utan även dyrare, bland annat ser det ut så på festools pass som om jag förstått det rätt är ett stabila pass.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
För dom som funderar på att tjacka ett Hultafors 60 cm har Clas i sjön just nu rabatt, 119:-
[länk]
Köpte en sådan förra året eller var det 2009, för typ en tia hos Classe då de hade rea på rea..på rea.
Denna SM-passet ska iaf inte jämföras med deras hantverkarpass från HV serien som är betydligt bättre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.