Hej!

Funderar på att köpa ny panna till pellets. Har läst om att det finns underhållsfria som sotar sig själva och sånt.
Har idag en anläggning med en CTC panna och Aritern PX21 brännare http://pelletskoll.se/index.php/pelletsbrannare-information/94-ariterm-px21

Om jag byter till en pelletspanna, sänker jag då också mina kostnader i pelletsförbrukning osv?

Jag vill behålla min brännare och byta till en ny panna och ett bulkföråd för att slippa bära säckar.
Är det någon som är insatt på detta och vet vad som skulle passa till min brännare? Och i så fall vad det går på ungefär...

Tack för svar
 
Här har du en av de vanligaste pelletspannorna
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1552

Brännaren kan du inte använda då den saknar alla moderna finesser. Gör affär direkt nu så får du bra betalt för brännaren. Väntar du till våren vill ingen köpa en gammal brännare.

En modern panna och modern brännare kanske minskar din pelletsförbrukning 10-15%
Beror på vilken panna du har.
 
Redigerat:
Är denna panna helt underhållsfri eller måste man sota o sånt med? Är brännaren inbyggd i denna? Vad kan en sån brännare jag ha idag vara värd?
 
S
Jag har också pellets i gammal panna idag, men det känns lite värdelöst med de priserna som varit de senaste åren i alla fall..
Du köper pellets för ca 70öre/kwh, sen har du en effektivitet på 85% typ (jag har lägre) då landar du ändå på ca 80öre/kwh. Det blir ju billigare om du har stort förråd och blåser in förstås men ändå inte jättebilligt. Själv har jag bundet elavtal på 96öre så det blir inte mycket jag tjänar på pelletsen ( 26 000kwh * 15öre = 3 900kr per år) och då är det ett jävla bärande på säckar, beställande av pellets, betala allt i en klumpsumma på hösten osv osv.
Själv är jag sugen på bergvärme då skulle jag betala ca 13-14 000kr/år mindre än pellets samt slippa arbetet
 
sad_ant skrev:
Jag har också pellets i gammal panna idag, men det känns lite värdelöst med de priserna som varit de senaste åren i alla fall..
Du köper pellets för ca 70öre/kwh, sen har du en effektivitet på 85% typ (jag har lägre) då landar du ändå på ca 80öre/kwh. Det blir ju billigare om du har stort förråd och blåser in förstås men ändå inte jättebilligt. Själv har jag bundet elavtal på 96öre så det blir inte mycket jag tjänar på pelletsen ( 26 000kwh * 15öre = 3 900kr per år) och då är det ett jävla bärande på säckar, beställande av pellets, betala allt i en klumpsumma på hösten osv osv.
Själv är jag sugen på bergvärme då skulle jag betala ca 13-14 000kr/år mindre än pellets samt slippa arbetet

Vart köper du din pellets för 70öre/kWh

jag räknar då på 50öre kWh och med en ny självsotande panna 90% verkningsgrad.
dvs. 56öre/kWh

Då känar du ganska mycket jämfört med el.


Ett förslag på panna kan vara effecta 220 eller nibe pellux 200 då kan du ha kvar din gammla brännare.
Men du får aldrig en skötselfri anläggning med din gammla brännare för trots att pannan är självsotande så måste du ju ändå rengöra brännaren med jämna mellanrum.

Jag tycker du skall titta lite närmare på:
Effecta komplett
Ariterm biomatic
Eta PE
 
Men med bergvärmen kanske du får ett årscoop på 3,5 (kanske uppemot 4 på nyare pumpar) så den blir ju överlägsen gentemot pellets. Sen är det väl förbrukningen som avgör hur snabbt man räknar hem pumpen. Men ska man ändå byta/uppgradera sitt system så är man ju en bit på väg.
 
Årscoop på 3,5 - 4 står det i pump-broschyrerna! Men sanningen är något helt annat.

http://www.stenvalls.se/pellets.html (

Där blir pelletspriset under 50öre/kW.. året runt, hur kallt det än är.
 
Har du några nya uppgifter när det gäller VP coop? Jag var rätt övertygad om att alla rätt dimensionerade VP anläggningar låg där någonstans. Eller är "sanningen" dom fall där folk av en eller annan anledning har ett system som är helt "felbyggda".
 
Hur många pelletsanläggningar har 90% verklig verkningsgrad?
I mina trakter ligger iaf pelletspriset på 60-65öre/kwh och uppåt. Man undrar ju om det är samma energivärde i den pellets som är lite billigare.
Sen tillkommer ju viss elförbrukning för brännare och annat i systemet.

Det räcker med COOP 2 för att det ska bli billigare än Pellets i drift.

Det går att få COOP 5 med en VP om man överdimensionerar den, men det sliter mer på pumpen.
Men 4 är inga problem med en nyare pump.

Vi kan väl kika på min förbrukning eftersom du länkade till den tråden.

2200 kwh under december månad och 900kwh är hushållsel.
Så 1300kwh till värme och vv en riktigt kall månad med medeltemp på -10 och min temp på -30.
Min årsförbrukning är ca 8000kwh för värme och varmvatten. Vilket ger ca 10000kr.
Då behöver inte jag lyfta ett finger. Eller jo, jag måste betala elräkningen =)

Undrar hur mycket pellets det hade gått åt i mitt hus under Decembermånad?
Värmer 200m2 till 20-21 grader + garage på 30m2 till 15 grader.
 
Redigerat:
Grytis skrev:
[länk]

Gå in på tråden och se vilka som har cop 3,5-4? Inte många % iaf
Det är ju svårt att se vad de har för Coop då man inte vet hur mycket de förbrukar per år. Du vet heller inte hur stor del som är hushålls el.
 
Jaja...Det ser inte ut som om många har coop 3,5-4 och det här är bara början på vintern... I många fall försämras dessutom coopet i den senare delen av vintern. Årscoop 3,5-4.. Nej
Sommarcoop 3,5-4 kanske, men då går det ingen energi heller
 
abrovink skrev:
Hur många pelletsanläggningar har 90% verklig verkningsgrad?
I mina trakter ligger iaf pelletspriset på 60-65öre/kwh och uppåt.
Har ni inte byggmax eller stora enso i dina trakter? <50öre/kWh
Effecta komplett och eta pe har 90% i verkningsgrad...
90% i verkningsgrad oavsett vilken framledningstemperatur!!! d^_^b
 
Grytis skrev:
Det ser inte ut som om många har coop 3,5-4 och det här är bara början på vintern
Japp, det har jag och det blir bara bättre ju varmare det blir d^_^b
Förresten har vi haft vinter här sedan början på November.

Men gneta på du med din pelletsanlägging och dina pelletsräkningar :wow:
 
sad_ant skrev:
Jag har också pellets i gammal panna idag, men det känns lite värdelöst med de priserna som varit de senaste åren i alla fall..
Du köper pellets för ca 70öre/kwh, sen har du en effektivitet på 85% typ (jag har lägre) då landar du ändå på ca 80öre/kwh. Det blir ju billigare om du har stort förråd och blåser in förstås men ändå inte jättebilligt. Själv har jag bundet elavtal på 96öre så det blir inte mycket jag tjänar på pelletsen ( 26 000kwh * 15öre = 3 900kr per år) och då är det ett jävla bärande på säckar, beställande av pellets, betala allt i en klumpsumma på hösten osv osv.
Själv är jag sugen på bergvärme då skulle jag betala ca 13-14 000kr/år mindre än pellets samt slippa arbetet
Ditt elpris är det med eller utan elöverföringsavgift?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.