kinglolle skrev:
Fast där pratar vi fortfarande rekommendationer. Det är inte tvingande lag att följa däremot så bör självklart en besiktningsman anmärka på detta oavsett om det gäller en överlåtelsebesiktning eller slutbesiktning

MVH Lorant
Nja...BBR och i det här fallet BFS (Boverkets författningssamling) är föreskrifter och allmänna råd till PBL, PBF och BVL. Det som är föreskrifter är alltså det som lagarna kräver, övriga är allmänna råd. Föreskriften kräver alltså i det här fallet att vatten på dolda ytor på något sätt kan upptäckas (jmf skvallerrör från golvvärmefördelare). Sen hur man löser det är upp till var och en. Det finns alltså inget som helst krav på droppskyddsbrickor, enda kravet är att vatten inte får förbli dolt.
 
Ska man inte även ha en golvbrunn i köket nuförtiden? Läste det i någon tråd.
 
Nyfniken skrev:
Nja, så funkar väl alla kylar/frysar?
Reagera på att det stog "slutet system", en term jag inte känner igen.
 
Skrev och frågade dom vilken lag dom hänvisar till :) Vi får väl se om det dyker upp något svar!
 
De är som de är, dock är det ju bra att de rekommenderar det i alla fall.
Skall man bli off topic så kan man ju lätt bli förbaskad på deras marknadsföring i de alla flesta fall, t ex datorer och kameror. Och jo, det är mest det som jag snöat in mig på under den senaste tiden.

/K
 
fredda skrev:
Skrev och frågade dom vilken lag dom hänvisar till :) Vi får väl se om det dyker upp något svar!
I så fall har de fått två mail :D
 
En annan undran jag har angående droppskyddsbrickorna är hur de kan vara så förbaskat dyra? Har inte kineserna sett en sån?

För 100 spänn får du ett litet keyboard som kan spela 10 melodier och blinka, men en 60x60 bricka av relativt tunn plast med 60 cm klisterremsa på kostar 150:-
 
Nyfniken skrev:
men en 60x60 bricka av relativt tunn plast med 60 cm klisterremsa på kostar 150:-
Vilken planet bor du på;) när jag frågade en vvs-butik förra året vill de ha nästan 400kr för en 60cm :x och hitta några andra butiker som ville ha 299-349kr.
 
50-60kr på Ikea har jag för mig.
 
tjaboo skrev:
Vilken planet bor du på
Jula hade en tunn risig en för 129:- tror jag. Clas Ohlson hade en bra modell för 149:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.