Hej
För en månad sedan köpte jag slungan,och den har fungerat bra.tycker jag.Tills idag.Maskinen var färdig installerat av butiken.Jag var ute och körde i en knapp halvtimme,och maskinen stannade med en rasslande ljud.Jag förstod att någonting hade gått sönder.Jag kollade runt om och upptäckte att en oljeplugg som sitter på sidan av maskinen var borta,och därmed inte en droppe med olja i motor.Jag kollade oljan innan jag startade maskinen och oljan i maskinen var exakt på sträckan på oljestickan.Pluppen är för övrigt begravt i snön.När jag drar i snöret,blir det ingen motstånd och jag hör att axeln som kommer från motorn rullar väldigt lätt.Min fråga är.Vad gick sönder?
mvh Zak62
 
Ariens pro 28 ska det vara
zak62
 
Du den är fett rökt säger killarna i förorten.

En snöslunga skär ovillkorligen om oljan försvinner, troligen har vevstaken gått av och det är bara vevaxeln som snurrar. Troligen är det motorbyte som gäller då mycket brukar bli kaputt när de skär (kamaxel, oljedimmare osv osv för att inte tala om själva blocket) och rätt ofta kan vevstaken säga tittut.

Tråkigt och hoppas _verkligen_ du kan övertyga affären att du inte pillrat på pluggen utan att de monterat den galet.
 
Jag har använt maskinen 5-6 timmar. Maskinen är knappt en månad gammal. 27000kr upp i rök. Jag ska ringa upp dem imorgon och se vad de säger. Pluppen går inte att skruva loss med handen. Det sitter en likadan på andra sidan av motorn. Hur det har lossnat är mysko tycker jag.Jag tyckte att maskinen vibrerade lite för mycket från början ,men jag kunde inte jämföra den med någon annan.Utkastaren kärvar när den kommer i ett visst läge. Fjädern på utkastarens lucka hoppade av.skyddet på avgasburken lossnade trots fyra skruvar.Jag hittade den när jag skottade klart.
mvh Zak62
 
Vet inte hur det är med snöslungor men vissa gräsklippare vet jag man ska byta olja i rätt kort tid efter inköp då det är en sk. inkörningsolja (troligen av exakt samma sort som den man sen ska använda) som har till syfte att köra ur all skiten ur motorn.

Är affären obehjälplig har du nog hemförsäkringen. Men som sagt affären först och främst.
 
Jag bytte olja efter 2 timmars körning.Det står i instuktionsboken,och oljan som jag har använt,är efter maskintillverkarens rekomendationer.
mvh Zak62
 
Eftersom maskinen var "körklar" när du köpte den, undrar jag om du använt oljepluggen som ramlat av när du bytte olja ? Har du inte gjort detta så har firman inte dragit åt oljepluggen tillräckligt när de gjorde maskinen körklar och det skall du inte lastas för.
Du har gjort vad du har kunnat och kollat oljenivån innan start. Om pluggen sen lossnar p.g.a den inte blivit ordentligt åtdragen så ligger det ansvaret på firman. Min far råkade ut för samma sak en gång i tiden - efter en 3000-mila service på bilen hade de inte dragit oljepluggen tillräckligt utan denna lossnade under färd. Farsan såg tack och lov oljetryckslampan direkt och stängde motorn direkt. Efter bogsering till verkstad och inspektion visade det sig att den klarat sig utan skador. Efter ny plugg och olja så rullade bilen ytterliggare 26.000 mil innan en galen bonde körde in i sidan på den och skrotade den.... Men som sagt, har du inte rört pluggen som lossnat och det inte står uttryckligen i manualen att man skall hålla koll på denna så skall du reklamera maskine till firman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.