S
Hej!

Jag funderar på att bygga en damm i min trädgård. Såhär har jag tänkt mig det:

Delvis en grop i marken, delvis en mur i rektangulär form. Kanske 2 till 3 m X 1,5 m.
Denna mur ska vara ganska tjock ock gärna isolerande. Ca. 0,6 m hög.
Insidan ska kläs med dammduk.

Det är djup lera i trädgården.

Vad skulle man kunna använda för block till detta, och hur får man till hållfasthet?
 
Tyresö
Du kan bygga muren i vilket material som helst, men den kommer att bli krokig och sprucken vid 1:a tjällossningen om du bygger den på lermark. Det är svårt att avgöra så här, hur djupt du ska gräva ur och singla upp ett fundament till muren.

Du ska åtminstone inte bygga muren direkt på lermarken.

Ska muren vara isolerande, varför inte bygga med frigolitblock och fylla dom med betong - utsidan kan du klä med puts.

Frigolitblock ser ut så här
http://www.jackon.se/eway/default.a...55:0:&Content_6455=5811:18197::0:6460:1:::0:0
 
S
Tack för svar!
"Gräva ur och singla upp".. Hm, vet ju inte så mycket. Man gräver alltså bort leran och lägger grus, Och bygger muren på gruset. Hur djupt kan det vara frågan om 2 dm eller halvmeter?
 
Tyresö
Är det blålera, då måste du gräva bort den till frostfritt djup - ca 1,5 - 2 m djupt. Är leran jordig eller sandig, då räcker det KANSKE med att du gräver 1 m.

När du grävt, klär du kanalen med en markfiberduk innan du fyller kanalen med valfri storlek på kross/stenar. Sista 10 cm toppar du med 8-16 kross, så du får en jämn yta.

Mycket jobb för ett litet projekt - men naturlagarna (sommar/vinter) tar ingen hänsyn på storleken på projektet
 
S
Ajaj. Detta låter inte bra. Jag hade ju verkligen tänkt det som ett litet projekt.
Jag vill ju minimera grävandet.
Får nog tänka till på annat sätt. Kanske något projekt med en formgjuten plastdamm.
 
Tyresö
Kommer du dit med en minigrävare (räcker med en 1 tons-grävare) så hyr en sån över en helg. Du kan även göra det enklare för dej genom att fylla kanalen med frigolitskivor och på dom översta 10 cm gör du en plan paddad krossbädd - sen är det bara att bygga muren.

Hade vi bott i ett land med enbart +grader året runt, så hade du sluppit allt markarbete.
 
S
Hej!
Alldeles för stort projekt!
Vad kan man tro om att göra ungefär samma (fast mindre) men ersätta muren med en typ "pallkrage" i tryckimpegnerat virke? Isolera kan jag ju då göra med frigolit på insidan. Jag vill gärna ha upp ytan på dammen så att jag kan sitta på en stol och titta nära på fiskarna och vattnet.
 
Tyresö
Men varför inte bygga muren av lösa sprängsten? Strunta i markarbetet - en sprängstensmur är ju lite krokig och sned i sej själv. Blir det sättningar, då är det bara att lägga på några passande sprängstenar.

Visst det blir mycket med att bära och stapla sten - men sprängsten på ett grustag är mer eller mindre gratis - bara att lasta släpkärran.
 
Tack!
Det var ju ännu en ide!
Jag har dessutom varit inne och tittat på brunnsringar av betong.
Förfärande tunga pjäser dock! Faller nog på det.
Kunde kanske bli snyggt om man fixade till utsidan med något, puts eller tegel kanske.
 
S
Hoppsan! Jag svarade visst på en annan familjemedlems konto.
 
Tyresö
Simonsen skrev:
Hoppsan! Jag svarade visst på en annan familjemedlems konto.

Va???
 
Tyresö
hasise skrev:
Tack!
Det var ju ännu en ide!
Jag har dessutom varit inne och tittat på brunnsringar av betong.
Förfärande tunga pjäser dock! Faller nog på det.
Kunde kanske bli snyggt om man fixade till utsidan med något, puts eller tegel kanske.

Ska du bygga på ett sätt som inte tillåter att marken rör sej (puts, murat tegel), då kräver den konstruktionen markarbetet som jag beskrivit i mina tidigare inlägg. Bygger du med lösa sprängstenar, då tillåter den konstruktion att marken rör sej - du kan inte bygga bort markrörelser - du kan enbart anpassa ditt byggande efter markförutsättningarna - marken rör sej varje vår när tjälen släpper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.