Hej !

Jag håller på och lär mig göra lite fogar och har funderat på hur man gör en snygg halvdold sinkning. Det är svårt att såga till 'honan'. Hur gör ni? Använder ni stämjärn eller något annat?

/Jan Segerstad
 
Enklast är med en sinkjigg ifrån Clas Olsson, Festo, Leigh m fl och sen kör man med handöverfäsen och en sinkfräs.

På traditionellt sätt så är det ett jäkla gnagande med välslipade stämjärn efter att man markerat och sågat ner så långt man kan. Man sågar alltså ner till linjerna och fortsätter sen försiktigt med stämjärn.

/Kent
 
När det gäller sinkjiggar så skall man tänka på att CO:s är av den enklare typen och kostar trots det ca 900:-. Skall man ha bättre grejor heter de Trend eller Leight och kosta ca 4500:- plus moms. Test av sinkjiggar i Fine Woodworking nr 187 (utmärkt amerikansk tidskrift), resultatet finns också på deras hemsida.
Det går alldeles utmärkta att göra sinkningar (öppna eller halvförtäckta) för hand. Man får hålla på och öva på spillbitar tills resultatet blir det önskade innan man jobbar skarpt. Dessutom får man mycket övning i att slipa/bryna stämjärn, eftersom de måsta vara vassa!
För att få tips om hur man gör så sök på "dovetail joints" på nätet. Fine Woodworking har haft en del "så gör man" artiklar i ämnet.
 
Hej och tack för tipsen. Jag funderade på fräs först och att köra med zink men tänkte att den innersta biten ju blir rund och att det skulle se fult ut med den synlig. Jag antar att man får handköra det sista eller se till att 'hanen' döljer springan. Som sagt är jag nybörjare och jag tycker att köra med stämjärn gör att det blir ojämnt. Jag får öva lite.

Jag tänker som så att om folk kunnat göra förzinkningar i tusentals år så borde väl jag som är en modern människa klara av det lika bra som de som gjorde det. ;)

 
Hej!
Om tiden är dyrbar för dig eller om du har många sinkningar att göra så är en jigg oundgänlig. Men får du till snygga, egenhändigt tillverkade sinkningar så har du något att skryta med.
Själv köpte jag en Akeda jigg i USA nyligen. Det är samma som säljs i Europa under namnet Trend. Men min US-maskin har tum-mått på fräsarna. Men det märks ju inte på det färdiga resultatet. Den är helt suverän i mina testkörningar. Ska bli kul att testa första lådan i ek.
 
Segerstad> Helt rätt i att insidan av hörnet blir rund med sinkningsjiggar men då det döljs av nacken på tappstycket så spelar det ingen roll, det är omöjligt att se.

Skall du göra dem för hand så bygg ihop en liten mall så du slipper mäta upp varje tapp/uttag.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.