Har köpt ett tegelhus byggt -76. Skall göra om kök och vardagsrum och funderar då på att byta från vattenburna radiatorer till vattenburen golvvärme. Efter bergvärmeinstallation är det lite problem att hålla värmen i denna delen så golvvärme bör kunna vara en bra lösning.

Enligt ritningen ligger det 50 mm isolering under plattan, ovanpå plattan reglar och 80 mm isolering.

Hur bör man göra för att få en bra lösning?
 
Sätten är många men så här skulle jag gjort.Så mycket frigolit som det är plats till och sedan ett armerings nät slinger på detta och sedan ett armeringsnät till totalt minst 70 mm betong. Då ett hus från 76 inte är så bra isolerat så finns det en risk att golvet blir för varmt, så det kan vara bra att ha kvar element så att hela tillskottet inte måste komma i golvet.
 
jag skulle nog ha läktat upp golvet, ovan reglarna, och sedan ner med spridningsplåt och rör...

klart billigare alternativ är spårade plattor

du kan dock inte lägga ett tunt tarkettgolv ovanpå denna konstruktion;)
 
Fixar_Krille skrev:
Sätten är många men så här skulle jag gjort.Så mycket frigolit som det är plats till och sedan ett armerings nät slinger på detta och sedan ett armeringsnät till totalt minst 70 mm betong. Då ett hus från 76 inte är så bra isolerat så finns det en risk att golvet blir för varmt, så det kan vara bra att ha kvar element så att hela tillskottet inte måste komma i golvet.
Är verkligen rätt att använda utrymmet till 70 mm betong? Känns som man vill ha så mycket isolering som möjligt?

PCLarsson skrev:
jag skulle nog ha läktat upp golvet, ovan reglarna, och sedan ner med spridningsplåt och rör...
Hur är risken för fukt med denna lösning? Inga fuktproblem idag (vad jag vet) men är det inte denna lösning som gör att man riskerar fuktproblem?

Hur är det att ta bort reglarna och isolera med frigolit samt tex http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...ystem/Pa-barande-golv/LK-Sparskiva-XPS-30-50/ ? är det risk för fuktproblem om man lägger frigoliten direkt på plattan?

För många alternativ! Vad är rätt???
 
Ja 70 mm betong är mycket men det blir jämn värme och det håller, slang plus två nät tar ca 40 mm.Det finns många sätt man kan använda alla kan vara rätt.lksystem är ypperligt det finns ingen risk för fuktproblem med din platta på 50 mm matta. lksystem är nog bäst men det kostar en del.Sen beror det lite på om man gör jobbet själv i lksystemet är kostnaden redan inprisad.
 
Nu är det golvet uppbrutet och det är bråttom att bestämma hur vi skall göra! Ingjutna reglar i betongen som ni kan se på bifogade bilder. Allt ser torrt och bra ut förutom att det inte är rengjort innan isoleringen las i.

Hör förslag om att allt från att lägga platonmatta över, lägga plast över ingjutna reglar, riva bort allt och börja om.

Vad gör man???
 
  • IMAG0157.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0156.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har vi bestämt att vi inte chansar, vi river upp de ingjutna reglarna. Hur skall vi göra sen?

-Nivellgolv enl. den lösning de har med LK?
-Cellplast med LK:s lösning?
-Annat sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.