Igår morse hade vi en jättefin murad skorsten, muraren skulle bara ta sig igenom yttertaket och avsluta det hela.

07:30 ringer han och säger att jag bör komma ut på en gång, väl på plats visar det sig att det har gått en spricka tvärs igenom hela murstocken :'(

Fanns inget annat att göra än att plocka ner hela härligheten, sten för sten. Mycket traumatiskt. 7 m murstock i en hög, en sorglig syn.

Orsaken till det hela är att vi ville ha en lite komplicerad form på det hela, en S - kurva för att ta oss förbi hinder i konstruktionen samt att få till köket på ett vettigt sätt. Vi hade förstärkt med upphängningar i rejält smide, men det funkade tydligen inte.

Nu får det väl bli vanliga isolerade stålrör istället.

En annan variant är att bygga med tegel igen, men då måste vi räta upp den så mycket att den kommer ner mitt i en köksbänk och det blir ingen bra lösning, så det det får nog bli funktion före skönhet.

Muraren skall ha en stor eloge i att han inte kommer att ta en enda krona för detta, varken för sin tid eller för material.
Så kan det gå, men det är bara att bita ihop och köra vidare.
 
:surprised:
Jag beklagar uppriktigt...otroligt synd.
 
Jag kanske beskrev det hela lite klantigt, konstruktionen byggde på att vi ville ha en gemensam skorsten för braskamin i vardagsrummet och vedspisen i köket, murstocken skulle vara en del av skiljeväggen mellan kök och vardagsrum, synlig från bägge håll.

Problemet är att denna skiljevägg övergår i en yttervägg på övervåningen, vardagsrummets tak är en takterass. Därför ville vi gå upp till taket i undervåningen, sedan parallellförflytta det hela in i huste för att dra den på insidan av övervåningens yttervägg. Vi hade fixat alla avväxlingar och upphängningar i samråd med muraren, tyvärr missbedömde vi det hela. Vi hade ett hängsle från bjälklaget och ner under murstockens utkragning samt ett rejält fyrkantrör i framkant murstock, på så sätt tänkte vi att vi skulle ha kontroll på det hela, men så var det tydligen inte.

Vi hade inget fastpris, men jag gissar på att det hela hade hamnat på ca 24´ totalt för 8,5 meter dubbelpipa. Det var lite mer än vi trodde först, men den här konstruktionen tog lite mer tid och material än beräknat.
 
Han har numera blivit en bekant men det är hans normaltaxa ink. moms.

Material är en relativt liten kostnad, 8 kr/stenen och sen tillkommer ju bruket.

Jag har för mig att han tar ca 350 + moms / timmen och han skulle ha hunnit klart på mindre än en vecka.

Vi räknade med i snitt 7 stenar / skift (alltså en ganska liten skorsten) och totalt ca 110 skift, alltså en kostnad för stenen på nånstans mellan 6200 - 6500.

Jag har inte räknat in provtryckning och inspektion av skorstensfejarmästare, men det kan väl inte röra sig om några gigantiska summor, eller?

Tilluften fixar vi själva med ett spirorör genom källarväggen och upp genom bjälklaget. Anslutningsdon tillkommer.

Eventuellt ser vi ett litet fladdrande stearinljus i den nattsvarta tunneln, med lite tur kan vi knöka in en framskjuten skorsten i köket men det kräver en del ombyggnad av vissa bänkskåp. Ska kolla med köksleverantören hur mycket man kan kapa och skära och ändå få plats med lite lådor.
Om vi gör så blir lodförskjutningen mycket mindre och då blir stocken självbärande.

Murarkillen är också med på noterna så om allt stämmer så kanske vi kan ha en liten murad juvel i köket i alla fall.

Skam den som ger sig ;) Vi ska mäta och räkna lite mer, sen får vi se hur vi gör.
 
Det lilla ljuset börjar tillta i styrka, det går förmodligen att lösa med lite anpassningar här och där.

Det blir ( om allt stämmer) en murad bottensektion, på övervåningen kör vi med en modulskorsten istället som blir putsad.
Det finns två anledningar till detta, modulerna väger mindre än tegel samt att man kan bygga modulvarianten betydligt närmare brännbart material än en tegelkonstruktion .
Då vi också stjäl ca 25 cm av köksbänkens djup ,( vi flyttar fram skorstenens fundament), blir murstocken helt självbärande. Vi måste också stjäla ca 25 cm av en lådhurts som står framför skorstenen. Denna går ganska enkelt att modifiera så det är inget större problem.

Konstruktionen är per telefon godkänd av sotaren så det känns bra, kollade också vad han tar för slutbevis och provtryckning. Det hamnar på ca 1500.

Nu ska man bara kraftsamla inför att på nytt bära bruk och sten. Jag kommer att bli större än Hulken ;D

Återstår att fundera över om man är komplett galen som gör ett nytt försök istället för att gå den enkla vägen med plåtrör ;)
 
Jahapp, då är vi igång igen, skorsten V2.0

Den här gången SKA den hålla.
 
Japp!
 
::)

Bäst att komma på studiebesök !
Det där lät skrämmande likt vad som kan hända även för mig, fast jag inte ska ha kaminen så nära köksinredningen!

Spotta i nävarna, Hulken!

Helena....
S...... S.....
 
Tack ska ni ha, och du är välkommen på studiebesök Helena.

Ang. webbkamera så blir det lite knepigt med tanke på frånvaron av uppkopplingsmöjligheter, och för övrigt så skulle ni bara bli avundsjuka på våra breda bringor. Jag är så stark så att det gör ont när jag sover. ::)
 
Nu är den uppe och har stått stadigt i över 15 timmar :)

Återstår lite puts och plåtjobb, men det känns väldans bra.
 
frasse skrev:
Nu är den uppe och har stått stadigt i över 15 timmar  :)

Återstår lite puts och plåtjobb, men det känns väldans bra.
:-[Skönt att höra!
 
Va? Är det den "skyldige" själv som tittat in...? :D
 
Kanske det, jag tipsade honom om forumet. ;D
Jag kan i så fall tala om att den har överlevt helgens oväder.
 
Det känns ganska...skönt....antar jag? :)
 
Jomen, det hela börjar bli en liten "kul" anekdot istället för att orsaka nervösa sammanbrott.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.