Håller på att bygga om råvind ovanför min lägenhet till sovrum. Det är ganska ont om utrymme med en total höjd till nock på 2700 och sedan snedtak (ca51°)hela vägen till golv.

Alltså varje millimeter räknas här, jag undrar därför om det finns något sätt att slippa sätta 70mm glespanel utanpå 95-reglarna jag skruvar i takstolarna?

Planen var
30mm luftspalt
3mm board
95mm isolering mellan takstolar
95mm reglar med isolering
glespanel
gips 2x13mm

Kan jag istället t.ex. sätta 95reglarna c/c 450 och skruva 900-gips liggande direkt i de reglarna?
Eller kan jag skruva OSB i 95-reglarna och sedan ett stående lager gips c/c300?

Andra tips på hur jag kan spara utrymme?
 
Skruva reglarna på sidan av sparrarna och sätt sedan liggande panel. Om du har förlångt mellan takstolarna så lägg en regel mellan takstolarna.
 
tack för svaret,
nu är det ett hus från 1910 så sparrarna är bara ca125x125mm, efter luftspalten blir det inte mycket plats över till annat än ett lager isolering mellan takstolarna.
Vill helst inte skära ner på isoleringen heller
 
Nä men det kan inte bli mer optimalt än panel direkt på, för det går ju inte åt något extrautrymme bara för reglar. Sedan kan man ju välja att slå på reglar på sidorna så att man hittar en bra kompromiss.Börja med att slå på en regel på yttersparrarna och dra snorar mellan dessa. Det är inte ovanligt att det slår på 100 mm eller mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.