Hej jag vill byta ut lampan som sitter ovanför spegeln i badrummet. Lampan är inkopplad genom en kabel som kommer genom väggen och sedan är trådarna direkt skruvade i lampan. Alltså är finns det ingen kontakt. Får jag skruva ner denna lampa och kopplan in en ny lampa själv???

MVH Henrik
 
Tror faktiskt du inte får det, inte byta lampor utomhus heller. Hade det varit i ett annat rum hade det varit ok, men i bad och utomhus krävs behörighet....
 
Ja skall du bara koppla in en ny lampa på trådarna så är det tillåtet.
 
Hehe jaha vem är det som har rätt av er nu då :)
 
Det här är nog en el-fråga mer än en badrumsfråga, får Du inga bra svar flyttar jag tråden tror jag.
Vet Du hur man gör så är det ju inget svårt jobb, jag skulle gjort det själv ser ingen anledning att ta in en elektriker för ett sånt jobb.
Det är 3 kablar att lossa och sen skruva fast dom i den nya armaturen, rätt säkring ska man hitta i centralen också även om det iofs räcker att stänga av strömbrytaren.
Känner Du dej osäker på hur man gör så ta dit en elektriker förstås.
 
  • Gilla
Pia Maritza Lundin
  • Laddar…
Tyresö
"Jan-Å"

Flytta tråden till elforumet - då kommer TS definitivt få rätt fakta (juridisk) om sitt problem - Du har ju redan gett den hantverksmässiga faktan.

Jag hade själv också bytt armaturen - oavsett om det är lagligt eller ej pga en behörig elektriker hade inte gjort jobbet på ett annat sätt än mej.

Men jag rekommenderar INTE TS att strunta i el-paragrafer, som jag gör.
 
Ne är en bostadsrätt som jag ska sälja nu. Annars hade jag bara bytt den själv direkt. Flytta gärna tråden så jag kan få ett defenetivt svar.
 
Förmodligen är det en porslinsglob och då saknas skyddsjord högst troligt, beroende på om den nya armaturen kräver skyddsjord eller inte så kanske man är tvungen att dra det nytt från centralen.
Då är det i alla fall definitivt inte tillåtet att göra det själv.

//El-Putte
 
Det är en lampa som innehåller 2st 60cm lysrör.
 
Tyresö
skrotakorn skrev:
Det är en lampa som innehåller 2st 60cm lysrör.
Jag kan inte låta bli att leka ordryttare.

Det heter lysrörsarmatur 600 mm. Elektriker blir kinkiga om man kallar en lysrörsarmatur för "lampa"
 
Patrik_Hed skrev:
"Ansluta och byta ut fast anslutna ljusarmaturer i torra utrymmen"
Ja det var ju så jag mindes att det var. Tror att anledningen är att man inte litar på att "amatörer" kan avgöra vilken typ av klassning av armaturer mm som behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.