corre skrev:
Jag tror det är bättre och leta beg. Finns en hel del till vettiga priser (jämnfört mot nypriser på kineser)

Tex
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Nytt med bra pris?
[länk]

Kan hålla med om att beg kan vara bra men det har hittills varit svårt att hitta kompakta maskiner, de flesta väger ju 70-100 kg. Jag är ute efter en som jag kan bära runt så högst 25-30 kg är mer intressant.

T.ex. denna är av rätt storlek med rätt specifikation: Telwin Superior TIG 242 AC/DC HF/Lift
Men det tycks vara omöjligt att hitta beg i denna klass.
 
Protte:
Nu ska jag definitivt sluta tjata om 1-fas eller 3-fas. Kom till underfund med detta då flesta 1-fas svetsar kräver 16A och FK kablarna är 1,5 mm² därhemma, det är så nästan överallt så måste man ju ändå dra 2,5 mm² kablar vid 16A så då är det lika bra att dra 5 ledningar och en CEE uttag med en gång.

Förresten vet någon om det finns 3-fas uttag för DIN montage? Gärna IP-44 eller högre. Hittar inte något sånt vid snabb googlesökning.
 
End skrev:
Protte:
Förresten vet någon om det finns 3-fas uttag för DIN montage? Gärna IP-44 eller högre. Hittar inte något sånt vid snabb googlesökning.
Har aldrig sett det (med det sagt, så finns det säkert).
Vanligast sätter man ett panelmonterat CEE istället. Samma sort som sitter i byggcentraler.

*edit*
Såklart om man har en fast monterad plåt/plastcentral med stora lediga ytor. Men då pratar vi industri och likande. I hemmen är det vanligt utanpåliggande som används uteslutande(?)
 
Jag har inte heller sett något DIN-monterat. Annars kan man leka lite med CEE-don för chassimontage. Antingen för att montera på centralens chassi, eller för att det blir mindre fult. Bilden visar hur det ser ut i min verkstad:
 
  • IMG_1630_liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
DIN montage för 3fas uttag lär inte finnas då DIN-skenan är på tok för klen för att klara allt ryck och slit som ett 3fas don utsätts för.
 
frohike skrev:
DIN montage för 3fas uttag lär inte finnas då DIN-skenan är på tok för klen för att klara allt ryck och slit som ett 3fas don utsätts för.
Okej, det var det jag misstänkte när jag inte kunde hitta något annat än vanliga uttag. Då var det bekräftat.
 
mattiasp skrev:
Jag har inte heller sett något DIN-monterat. Annars kan man leka lite med CEE-don för chassimontage. Antingen för att montera på centralens chassi, eller för att det blir mindre fult. Bilden visar hur det ser ut i min verkstad:
Ja då gäller det att man drar rör/kablar bakom... Ids inte bila i betongen jag gjutit förra sommaren :D
Har byggt en vägg (skyddsmur för källaren) av betong därute och där har jag skapat ett utrymme för elcentral... Äsch bilderna får tala för sig själv:

Baksidan, idag är det flera rör kopplade än det som syns på bilderna. Rören/slangarna går till olika platser på gården, altanen, friggeboden, gårdsbelysning, trappbelysning m.m. Även i framtiden när man byggt garaget så ska man lätt kunna dra kabel från utomhuscentralen.



Jag minns inte riktigt storleken på utrymmet men det finns plats för en elskåp som är ungefär 50x30 cm samt en del transformatorer till diverse LED-lampor och annat skoj.



Så här ser det ut idag, ska bygga tak under våren av aluminium och glas, nattbilden är rätt suddig men pelaren som är ingjuten är av rostfritt, den syns nog iaf? Det är därför jag efterfrågar TIG-svets för att bygga taket i alu.




Så därför tänkte jag ha 3-fas vägguttag, utanpåliggande inne i elcentralsutrymmen och sedan koppla skarvkabel av CEE typ när jag ska svetsa.


Förslag på uttag någon? :wow:
 
  • bak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fram.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • natt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Spännande projekt. Du får väl lägga upp fler bilder vart efter arbetet fortskrider. Hittade en länk till en sida som jag kollat på en del tidigare när jag köpte min svets http://www.weldingtipsandtricks.com/
Letar man lite bland hans filmer så hittar man en hel del nyttig info. Filmerna finns också på YouTube.
 
Patrick E skrev:
Spännande projekt. Du får väl lägga upp fler bilder vart efter arbetet fortskrider. Hittade en länk till en sida som jag kollat på en del tidigare när jag köpte min svets [länk]
Letar man lite bland hans filmer så hittar man en hel del nyttig info. Filmerna finns också på YouTube.
Ja när snön smält så lovar jag att åka dit och ta bättre bilder.
Sidan var rätt bra, men det var en liten djungel det där. Fast jag saknar högtalare så det blev inte så mkt info.
 
Letade länge på beg-marknaden efter 3-fasare men antingen är det 150 kg skrot eller överprissatta sönderkörda verkstadssvetsar. Har nästan gett upp begagnatmarknaden.
Så nu tittar jag på nya maskiner istället. Vad tror ni om dessa?

ESAB Caddy Tig 2200i AC/DC
Kemppi Mastertig MLS 2300 AC/DC
Migatronic PI 200 AC/DC

Visserligen 1-fas, men de är trots allt moderna och tycks ha fått bra kritik. Verkar funka upp till 5 mm alu, annars kan man ju alltid som det nämndes tidigare köra med V-fogar vid grövre tjocklekar.
Ska man ha 3-fasare i samma storleksklass blir priserna närmast det dubbla och redan nu vid 30 000 känns det något magstarkt.
Har ni några andra förslag? Bör jag välja något annat? Ge gärna synpunkter. Att kunna använda maskinen som MMA är ett krav då jag vill svetsa armeringar och andra grövre saker också.
 
Vi har tydligen olika uppfattning om vad som menas med rimligt pris. 5000 EUR är en massa flis! Du har inte händelsevis misstagit dig på priset?


Skickat med Tapatalk
 
End skrev:
Letade länge på beg-marknaden efter 3-fasare men antingen är det 150 kg skrot eller överprissatta sönderkörda verkstadssvetsar. Har nästan gett upp begagnatmarknaden.
Så nu tittar jag på nya maskiner istället. Vad tror ni om dessa?

ESAB Caddy Tig 2200i AC/DC
Kemppi Mastertig MLS 2300 AC/DC
Migatronic PI 200 AC/DC

Visserligen 1-fas, men de är trots allt moderna och tycks ha fått bra kritik. Verkar funka upp till 5 mm alu, annars kan man ju alltid som det nämndes tidigare köra med V-fogar vid grövre tjocklekar.
Ska man ha 3-fasare i samma storleksklass blir priserna närmast det dubbla och redan nu vid 30 000 känns det något magstarkt.
Har ni några andra förslag? Bör jag välja något annat? Ge gärna synpunkter. Att kunna använda maskinen som MMA är ett krav då jag vill svetsa armeringar och andra grövre saker också.
Vi har just köpt in en Migatronic PI 350 till jobbet och den har fungerat bra. Rätt bra priser på migatronic.
 
Kollade lite snabbt på Blocket i dag och det fanns ett par AC/DC maskiner som verkar helt OK. En Migatronic och en Kemppi. Vet av erfarenhet att just AC/DC TIG till rätt pris säljs rätt så fort.
 
mattiasp skrev:
Vi har tydligen olika uppfattning om vad som menas med rimligt pris. 5000 EUR är en massa flis! Du har inte händelsevis misstagit dig på priset?


Skickat med Tapatalk
Ja, men fick offert på 37000 kr för allt inkl vattenkylning och vagn.
Utan dessa blir priset 27000. Vilket är vad 1-fas Esab och Kemppi kostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.