Ska koppla in en trefaspump och behöver därför ett kopplingsschema. Pump - tryckströmbrytare - motorskydd.
Ja, jag vet att det är behörighetskrävande. Men den behörige kan inte komma innan helgen och jag är törstig nu. :S
 
Vid de pumpar jag har i mina hus sitter motorskyddet först kedjan. Rätt praktiskt att kunna stänga av strömmen om man behöver fixa tryckströmbrytaren. Vet inte om det finns något rätt oh fel här.:S
Om man ska vara riktigt ambitös kan man ju sätta en arbetsbrytare också innan motorskyddet.
 
Arbetsbrytare finns, men hur ska det övriga kopplas. :S
 
Jag röstar också på arbetsbrytare -> motorskydd -> tryckströmbrytare -> pump.
Hur det ska kopplas ihop, tja i serie, in/ut på varje apparat? Vad är det som är oklart?

Arbetsbrytaren kan vara tre- eller fyrpolig. Är den trepolig så bryter du faserna och kopplar förbi nollan (om den finns) och jorden. Skyddsjorden får aldrig brytas.
Likaså för motorskydd och tryckbrytare.

Fasordningen är viktig så att pumpen går åt rätt håll. Om du vet fasordningen i centralen så kan du ju försöka koppla rätt från början. Om pumpen är "normal" så ska L1-L2-L3 kopplas till U-V-W på pumpen, om det finns en sådan märkning. Det bör stå i pumpens brux. Annars blir det till att prova sig fram. Det fanns en tråd för några månader sedan om hur man på div listiga sätt listade ut om en vattenpump gick åt rätt håll.
 
Då måste jag rösta annorlunda!

Avsäkring -> tryckströmbrytare -> motorskydd -> (arbetsbrytare, normalt så nära pump som möjligt) -> pump.
Var dessa placeras beror ju lite på hur anläggningen ser ut, men i den ordningen.
Avsäkringen avser 3-polig dvärg i central eller UC.
 
Är det en motorskyddsbrytare eller ett motorskyddsrelä? Jag har råkat på motorskyddsreläer kopplade som om de vore motorskyddsbrytare, och det är ju inte speciellt lyckat.

Ett motorskyddsrelä bryter inte faserna själv, utan har en reläutgång som ingår i hållkretsen som drar kontaktorn som driver motorn (eller har möjlighet att bryta motorns strömförsörjning på annat sätt). En motorskyddsbrytare är mer självgående, och betydligt enklare att koppla. Men se till att du vet vilken sorts motorskydd du har innan du börjar koppla.

(Med en motorskyddsbrytare så tycker jag att Mo2ge:s lösning är trevligast.)
 
Jag skulle bara använda tryckström brytaren till just det, dvs ingen last igenom.
L1-L3 igenom en kontaktor som tar lasten, använda en pol i tryckströmbrytaren som manöver till att styra spolen på kontaktorn. På det viset håller tryckström brytaren mycket längre, och man kan byta pol i den om oturen är framme på tex en helg när det kan vara svårare att få tag i en ny.
 
Man använder, som Enk Projektet skriver, tryckströmbrytare som ska styra kontaktormororskyd. Dom flesta pumptillverkare t.o.m. föreskriver det i sina monteringsanvisningar
 
Vanliga "små trefas-hydrofor-pumpar" brukar kopplas motorskydd-tryckströmbrytare-motor, troligast är sedan motorn Y-kopplad.
 
Den här ordningen skulle jag använda:

Med pressostat för motorström:
Central -> (Ev. säkerhetsbrytare, många motorskyddsbrytare kan även användas som frånskiljare med rätt tillbehör) -> motorskyddsbrytare -> pressostat -> pump

Med pressostat för manöverström:
Central -> säkerhetsbrytare -> kontaktormotorskydd styrt av pressostat -> pump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.