Man kanske kan tycka att minsta debiteringstid ska framgå på fakturan. (såvida det inte finns en praxis på 2h, men det betvivlar jag, snarare en timma)

Om så inte är fallet skulle jag kanske bestrida en timma av två debiteringsmässigt.

Jag tycker att de borde vara så här:

1.Framkörningstid, till/från.
2.Bränslekostnad /km
3.Ev. jouravgift
4.Arbetskostnad (min. 1 timma) sedan per påbörjad ½timma
5. Materialkostnader (specade)
7. Övriga faktiska, ärliga, kostnader (specade)
6. Moms

Så skulle jag debitera om jag vore "egen"
Är detta fel?
Jag tror aldrig kund skulle klaga på en sådan här spec. såvida de har ett hum om vad saker och ting kostar.

Jag kanske glömt något men ni kanske förstår min poäng...
 
Redigerat:
risu skrev:
Jobbar själv som service vvs-montör på en av de största vvs firmorna i Stockholm. Händer ibland att jag åker ut till kund och gör en åtgärd som tar 5 minuter. Minimidebitering är dock alltid 1,5 timme. Om påbörjat besök sker efter ordinarie arbetstid blir det jouravgift. Sen finns en rad andra pålägg beroende på situationen.
När man anlitar någon bör man nog ta reda på vad det kommer att kosta redan när man ringer upp. Kanske kan man vänta med att få något åtgärdat tex.
Vad ligger logiken att ha minsta debiteringstid på 1½ timma?
Debiterar du 3h vid 1.6h jobb då? (ironisk)

Jag tycker att det är ett bedrägligt sätt...
Heltimmar köper jag.
 
Redigerat:
Enligt TS berättelse, kan man tycka det är ett oskäligt pris, för ett så litet jobb, O`key, men att gå in och hacka sönder tiden i minuter för krökis, visar en stor okunnighet om priser och kostnader av idag. Ingen av er andra vet vad det handlar om, mer än vad TS skriver, var därför lite skeptisk, till det som skrives. Det verkar som att krökis är en ärlig person, med sin redogörelse för tid och kostnader. Förmodar att krökis utgångspunkt är firman, för att där och då, ta med det material som kan behövas till reparationen, som beställts av en äldre dam, kanske utan kunskaper inom rörbranchen. Låt oss vända på det, krökis är i fastigheten, och utför något jobb, TS mamma har sett honom, och går dit och undrar om han kan hjälpa henne med den läckande blandaren. krökis avbryter sitt jobb och går dit och fixar läckan. Under tiden söker
krökis andra uppdragsgivare honom, krökis förklarar senare att han fick gå ifrån, då någon annan i huset hade fått en läcka. Krökis får dra av tiden för detta, från sitt ordinarie uppdrag där, och debiterar TS mamma 1 timma = 760:- + moms. m a o mindre jobb för krökis, men högre kostnad för TS mamma

å andra sidan har vi fri prissättning här i landet, så var försiktiga, om ni skall gå ut att handla något.
En del mäniskor tror att en operation i Sverige kostar 300 kronor, medan andra tror de själva jobbat ihop till sin folkpension
 
Man har i alla fall rätt att få en begriplig faktura, vilket jag har svårt att se att TS mor fått. Arbetstiden stämmer inte alls överens så en förklaring kan man ju i alla fall kräva. Är det så att det finns en minimiavgift/startavgift på 2 timmar så borde fakturan helt enkelt sett ut på följande sätt

Jourutryckning 1.0 st 625 kr
Startavgift/minimiavgift 1.0 2100 kr
Totalt 2725 kr
 
Rörmokaren borde informerat om att mindebitering är två timmar, och samtidigt frågat om det fanns mer rörjobb som skulle utföras , för han hade ju 1,45 h kvar att jobba.
Sen är ju frågan om man kan får röris att jobba utan servicebil, han verkar ta betalt för hela tiden han jobbar även för servicebilen, kanske lika bra att baka in det i timmdebiteringen.
 
Som jag tidigare skrev är minimidebitering 1,5 tim. Något som firman jag arbetar för bestämt.(Jobbar jag 1,6 timmar rundar jag av till 2.) Skulle tro det är detsamma för "alla" vvs-firmor i området. Kanske en liten firma har ett annat upplägg. Men som sagt: Fråga gärna innan så slipper man känna sig "blåst" eller ring vidare till någon annan firma.
Självklart ska man ifrågasätta en faktura om man tycker den är för hög.
 
man får även tänka på, att i det uppkomna priset, ingår en hel del skatt och avgifter, något man inte kan lasta den enskilde montören för, utan alla de pengarna tillfaller skattekontot i Stockholm, så långt allt väl....
Vi får kanske tacka montören och TS morsa, för att de inte sysslar med svarta affärer
 
Det framgår inte riktigt HUR illa det där läckaget var. Men även om det rinner ur kranen så är det ju ingen katastrof, det blir ju inte översvämning. Så frågan är om det var nödvändigt att laga kranen just då. Det hade hade kanske klarat sig till nästa vardag, eller åtminstone en stund tills mamman hade fått tag på någon händig person i sin närhet som kunde stänga av vattnet, sin son, en granne eller kanske en vaktmästare...

Det jag tänker på är 6§ Konsumenttjänstlagen:
6§ Konsumenttjänstlagen skrev:
Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.
Rörmokaren måste ju redan från början vetat ungefär vad det hela skulle kosta. Om priset inte står i proportion till skadan, är det hans lagreglerade skyldighet att avråda kunden.
 
andersmc skrev:
Rörmokaren måste ju redan från början vetat ungefär vad det hela skulle kosta. Om priset inte står i proportion till skadan, är det hans lagreglerade skyldighet att avråda kunden.
Eller om hantverkaren verkligen är seriös, åtminstone informera kunden om kostnaden!
 
Det står att föreningen har avtal med rörfirman. klockan var efter 16 en fredag
Vad säger avtalet ? Vem skrev avtalet ?
Låter mer som om man skulle skälla på styrelsen än rörisen ?
mvh tille
 
Mikael_L
saturnus skrev:
man får även tänka på, att i det uppkomna priset, ingår en hel del skatt och avgifter, något man inte kan lasta den enskilde montören för, utan alla de pengarna tillfaller skattekontot i Stockholm, så långt allt väl....
Vi får kanske tacka montören och TS morsa, för att de inte sysslar med svarta affärer
Nu var det här väl ingen skattefråga. :x
760:-/timme + moms :O låter väl knappast oskattat, och det var ändå inte timpriset frågan rörde utan oskicket att debitera 2 timmar för 10 minuter.
Fast bara timpriset i sig låter i mina öron oskäligt.
Och förövrigt är det väl rätt saftigt att debitera 80:-/timme för en bil som bara står parkerad.
Då drar ju firman in mellan 150.000:- och 900.000:- + moms per år bara på servicebilersättningen. Måste dom verkligen köra Koenigsegg mellan uppdragen, kan dom inte bara ha en vanlig billig skåpbil istället, som snickarna brukar ha.

OK, det var ju inte det här heller som trådens fråga gäller. :blushing:

Ja saturnus, du svarade inte på min fråga, så jag vet fortfarande inte ifall du tycker det finns en gräns för icke acceptabel fakturering eller om man alltid ska vara glad och nöjd ifall det bara kommer en kille.

Men själv tycker jag att varenda faktura som kommer ska granskas och kritiseras.
(Jag är å andra sidan en som t.o.m ögnar genom kvittot efter snabbköpskassan)
Men det hela beror på att jag inte har råd att kasta bort pengar i onödan och det faktiskt finns både slarv, misstag och rent lurendrejeri "där ute".
Jag är inte dummare än att jag förstår att det antingen måste debiteras lite mer tid än man faktiskt är där alternativt sättas högre timpenning, för en hantverkare som går på korta uppdrag.
Inget konstigt med det, och är (eller åtminstone framförs) som en anledning till rörisen behöver ha nästan dubbelt så hög timpenning som snickaren.

Och här vi att göra med en firma som anser att dom gör så korta, komplicerade småuppdrag och att det blir så svårt att få lönsamhet så dom måste ta till 3 komponenter:
Först en saftigt hög timpenning, som gör att det är lättare att gå runt på småuppdragen.
Sen en minimedebitering på två timmar, som gör att det inte längre blir några riktigt korta uppdrag, tvärtom, ofta kan man dubbel-, trippel-fakturera, eller t.o.m ibland fakturera samma tid 6 ggr.
Till sist försäkrar man sig ekonomiskt ytterligare en gång med jourutryckningsavgift.

Ja det är nästan skrattretande, men skrattet fastnar ju i halsen sen, när det lämnat ett stort hål i plånboken de närmaste månaderna.

Det värsta är att bondfångeriet har blivit nästan accepterat av oss som ska betala kalaset. En del tycker det är fullständigt naturligt att vi ska betala dessa belopp, utan att ifrågasätta.

Dom här bondfångarna vet precis var dom ska sätta gränsen för att nästan alla bara ska muttra surt och sen betala utan att bråka. Och gränsen flyttas framåt, tidigare var det normalt med en min-debitering på 1 timme, nu är det 2.
Snart är den väl 8 timmar, och mer och högre mystiska påslag i andra poster på fakturan.
Och ännu högre timpenning, för det är ju en massa jobb med att skriva fakturor och lasta verktygen i bilen och knyta skorna och sånt. DET måste ni väl ändå förstå !

Jag hade en röris som kopplade och grejade i en 20-30 minuter debiterade sen 2 timmar utan någonsomhelst förklaring vare sig före han tog på sig jobbet eller på fakturan.
Han lyckades även här, jag muttrade bara lite och betalade, iddes inget annat. Det var å andra sidan ingen annan märklig kostnadspost, inte ens bilersättning. Timpenningen var dessutom relativt OK på ca 500:- +moms.

Men i princip kunde jag nekat att betala mer än 30 minuter timpenning. Han jobbade ju avtalslöst mot mig och en tjänsteman på kommunen var ju närvarande och kunde kanske ha vittnat om hur lång tid det tog.


Så till TS fall då....
Har din mamma inte blivit informerad om debiteringen innan så har det ju jobbats utan avtal, och då är det antagligen rättsligt hållbart att endast betala för faktisk arbetstid på plats och ställe.
Och när en firma går över gränsen så måste dom kanske få en näsbränna ibland.
Ett problem kan vara att bevisa vilken tid det tog. Domstolen ska väl, vad jag hört, ställa högre beviskrav på tjänstesäljaren än köparen. Men domstolar och domar är trots allt ofta rätt nyckfulla.

Om du/ni orkar driva detta eller inte är ju helt upp till er. Det är ju att väga kostnad mot besvär och ekonomisk risk. Ingen annan kan avgöra åt er ifall det är värt det.

Det går ju också att komma överens med firman om annat belopp, någon slags förlikning. Men ur både rättslig och förhandlingsteknisk synpunkt är det kanske bäst att första budet är 10 minuter á timpenning på 760:- och anse att inga andra påslag är avtalade.
Men om det strikt juridiska ska du inte lyssna på mig. Försök att ta reda på så mycket som möjligt om det juridiska innan du börjar vifta med det vapnet mot firman.
Starta t.ex. en ny tråd under juridik.
 
Tycker det var billigt med bara 500:- för jourutryckning,
jag jobbade tidigare på hydraulfirma där den anställde fick 1000:- för en jourutryckning. Fast här verkar dom ju ha tagit igen det hela på timantalet.
 
Mikael_L
Klockan var kvart över 4 en vardag, dom har kanske olika jourtaxor beroende på vardagkvällar, nätter, helger osv ...
 
Under en längre tid med renoveringar på huset har jag konsekvent endast betalat det som man uppenbart kunnat bedöma som rimligt. En konsekvens därav är att jag alltid måste vända mig till en ny firma som jag inte tidigare har anlitat! Det fungerar någorlunda i en storstad som min, men det innebär en del merarbete för mig att varje gång hitta ett nytt och förhoppningvis bra företag.
Min betalningspricip skulle knappast fungera på små orter och behövs inte heller där eftersom överdebiteringar av naturliga skäl inte är lika vanliga. I storstaden däremot finns det alltid nya kunder att lura!
 
Mikael_L skrev:
Klockan var kvart över 4 en vardag, dom har kanske olika jourtaxor beroende på vardagkvällar, nätter, helger osv ...

Kvart över fyra en FREDAG. Då har iaf min helg börjat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.