:S

Min panna Thermia Biomatic 20+; ca 5 år och har funderat utmärkt.

Men jag har till och från problem med att varmvattnet till kranen blir kallt. Nu i dagarna återkom problemet och består. När jag spolar en längre tid så blir det riktigt kallt, och fortsätter vara kallt. Pannan eldar på som vanligt, och elementsdelen är varm. Inget felmeddelande ges.

Är det någon som haft dylikt problem eller vet var det kommer ifrån, och hur jag ska avhjälpa detta ?

mvh
Ingemar H
 
Det ska sitta en flödessensor på inkommande kallvatten för att starta en cirkulationspump inne i pannan, den sensorn kan ha hängt sig men det finns en förbikoppling, en strömbrytare på panelen som kan tvångsköra pumpen. Prova den först.

Sedan kan det vara som hos en släkting som anslutit en tvättmaskin till en blandare och öppnat båda kranarna så kallvatten smet in i varmvattenröret.

Protte
 
Aha !
Ja nu kommer jag ihåg att jag läst det någonstans.
Vet du hur brytaren till cirkpumpen ser ut ?

Tack för ditt snabba svar !
 
Båda brytarna på pannelen är på (1). En med "kran symbol" och en med "element-symbil".
Men det är fortsatt så att det blir kallt i kranen. Finns det något sätt att se/höra om den pumpen går ?


Hur är det med säkringarna (2st) vid brytarna på pannelen. Kan jag skruva bort dom under drift ?
Om säkring går, får jag felmeddelande då ?
 
Vad jag kan se i bruksanvisningen så är det automatsäkringen längst upp till vänster som man ska trycka på (om det är säkringen)

Pumpen kan ju ha havererat också, den sitter bakom elektronikpanelen (som går att fälla ned).

Protte
 
Hej Protte,

japp det är ungefär vad jag kommit fram till.
När jag sätter på den vänstra brytaren (den med kransymbol) så känner jag att det "durrar" i (ut) varmvattenröret, och när jag slår av denna, slutar det "durra". Pumpen är så tyst att jag inte hör när den går.
Jag tolkar detta som att pumpen startar och går som den ska, men jag har fortsatt problem att efter en stunds flödande av varmvatten så blir det iskallt. Jag får inte ihop detta.....

// Ingemar H
 
Förutom att jag är dum i huvudet, så är Ni utmärkta med ert engagemang och kloka förslag.

Naturligtvis behövdes bara systemet avluftas.
Det var tydligen länge sedan jag gjorde det ! I bland har saker en enkel lösning.

Tack för alla svar !

mvh
Ingemar h
 
Hur avluftar du varmvattendelen på en sån här?
 
Min avluftning sitter på samma ledning som expansionskärlet, och påfyllnads/avtappningsledningen. Då är det bara att "prutta ut" luft, till dess bara vatten rinner ut. Det ser säkert lite olika ut i olika system, beroende på hur pannan är installerad; men principen borde vara den samma.
 
Jo jag har ju expansionskärl till elementsystemet med varmvatten sitter ju det inget sådant, luften i varmvatten borde ju försvinna om man bara spolar.

Eller tänker jag fel?
 
Ja man kan ju tycka det men så var inte fallet i mitt system. Jag antar att det är någon ficka eller krok i pannan där luft samlas och ställer till det för värmeväxlaren.
Så åter igen, sota, lufta och feja regelbundet så ordnar sig det mesta.
 
Att det sitter en pump för cirk i pannan vet jag, men att avlufta den? Vad exakt vred du på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.