Jag har ett gammalt 1800-tals hus som monterades på platta med källare i slutet av 50-talet. Liggande timmer med träpanel.

Vi värmer med kombipanna (el) och tälgstenskamin. Jag känner att det drar mycket från den stängda dörren till källaren och källaren är ouppvärmd. Jag antar att det är bra att man drar luft via källaren men fumderarar på hur jag ska göra om jag vill värma upp källaren också. Idag sitter det stora ventilationshål sim det rasar in kalluft genom. Om jag täpper igen dessa, är det risk för fukt i källaren?

c3c67032-d3e0-e119.jpg
 
S
Jag kan inte ge dig något uttömmande svar, men om du täpper för ventilationshålen utan att värma upp utrymmet så kommer det ju garanterat att bli rejält fuktigt. Värmer du däremot upp utrymmet så bör det inte vara några problem. Dock är det ju inte så trevligt om källaren helt saknar ventilation
 
Ok, då låter jag det vara helt öppna så länge det är ouppvärmt.

Kanske ska försöka hitta några förstrypningar och montera på insidan sen på insidan när det ska inredas och värmas upp i framtiden. Jag planerar att sätta nya innerväggar och då blir det svårt att ändra på ventilationshålen innifrån.

Hur har ni andra gjort som inrett källaren?
 
Elda mer i kombipannan.
 
På vintern blir det torrare med ventilation i källaren eftersom luften som kommer in är kall och torr. Sommartid är luften som kommer in varm och fuktig, och kondens kan bildas i den kalla källaren. På vintern är det dyrt att ventilera och på sommaren dåligt. En ganska bra lösning är att täppa till ventilationen och ställa in en avfuktare. Det är nog billigare att köra avfuktaren än att värma upp all iskall luft som kommer in. Sommartid är det mycket bättre med avfuktaren än med ventilation. Om man är rädd att luften i källaren skall bli stillastående kanske man kan spara en liten öppning i någon ventil så att det kan dra igenom litegrann, men de stora ventilerna som syns på bilden känns väldigt överdrivet.
En ännu bättre lösning är naturligtvis att isolera källarväggarna utvändigt och värma upp källaren. Detta är kostsamt och förmodligen helt onödigt om man inte skall ha boyta i källaren.

Edit: Att försöka värma upp källaren utan att isolera och utan att stänga till ventilationshålen kommer att bli svindyrt, så det skulle i alla fall inte jag rekommendera.
 
Redigerat:
S
har du pannan i källaren så ska man inte underskatta spillvärmen därifrån. Du kan ju alltid pröva att täppa för provisoriskt och mäta fukthalten före/efter
 
Tack för svaren! Mycket bra info

Idag är källaren ouppvärmd (kör pannan på endast el) och vi torkar tvätt där nere. Har funderat på att skaffa luftavfuktare och köra byggfläkt/kupevärmare när vi torkar tvätt.
Jag får testa att mäta fuktigheten och tempen med hålen öppna och igensatta.

Jag har framtida planer på att dränera och tilläggsisolera, sen inreda källaren.

Finns det risk att det drar åt sig fukt via golvet/plattan om man värmer upp källaren? Eller tar dräneringen hand om det?
 
Har du en bra avfuktare behöver du inte någn byggfläkt/kupevärmare. Sätt dit en vanlig "bordsfläkt" eller en lite större golvmodell så du får rörelse i luften. Bara att ha en fläkt som flyttar runt luften kan torka ner torktiden flera timmar om man bara har någon frånluftsventil eller liknande. I mon bostadsrätt har jag byggt om en toalett till tvättstuga och satt upp en vanlig 120mm "chassi"-fläkt som drar runt luften. Tvätten från första omgången hinner nästan att torka innan nästa omgång tvätt är fardig (drygt en och en halv timme). Stänger jag av fläkten så är den inte torr förrän på morgonen efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.