Enk Projektet skrev:
Jag har lagt i 20m 160mm avloppsrör med fall från huset, har inte kopplat in det ännu men har kopierat detta från några kompisar.
När jag pratade med den ena förra veckan var det -15 ute och -5 på till luften, det räcker som test för mej:)
Vad ligger det på för djup?
 
Tror cementrör kan vara lämpligare än plast/plåt rör
Cement tar kål på bakterier.
 
Suhagg skrev:
Vad ligger det på för djup?
Ca 1m,
Går upp vid några buskar i tomtgräns som på sommar kommer att vara i skugga nästa hela tiden och hoppas på det viset få lite svalare luft då.
 
Fixar_Krille skrev:
Jag har ett 30m långt 160mm rör till Husqvarnas FTX sedan 19 år tillbaks, har fungerat helt felfritt. Vid inkalibreringen för 19 år sedan så kunde önskade flöden på till och frånluftsdon justeras in vid den lägsta hastigheten på fläktarna.
Nyfiken, har själv 20m Ø200 vägtrummor som inte kopplats in än.
Drar du luften i mark alltid eller växlar du till annat inlopp, isåfall när?
Märker du av avkylning av marken=det blir inte lika bra uppvärmning i markdelen ju längre in det är på vintern?

/K
 
Fixar_Krille skrev:
Jag har ett 30m långt 160mm rör till Husqvarnas FTX sedan 19 år tillbaks, har fungerat helt felfritt. Vid inkalibreringen för 19 år sedan så kunde önskade flöden på till och frånluftsdon justeras in vid den lägsta hastigheten på fläktarna.
Ligger du också kring 1m djup?
 
Ca 1 m är helt okej, där brukar man ju lägga rör för markvärme också,
om det går är det bra att ha ett alternativt intag, när vårsolen börjar värma
 
Jag har nog ca 1,5 m lade dit det när jag byggde så det ligger under avloppsrören på 2/3 ( 20 m) av sträckan. Jag har inte märkt mer än fördelar men jag har inte så mycket att jämföra med. Jag växlar inte mot något annat utan tar alltid luften här.
 
Jag har själv vägtrummor i marken ca 25 meter det ända jag skulle vilja komplettera med är ett uttag från vinden ,jag har ingen vind i ordets bemärkelse men ett litet trekantigt utrymme uppe i nocken där luften cirkulerar från takfot och ut via ventiler på våren borde här bli väldigt varmt och denna värmen vill jag tillgodogöra mig frågan är bara hur ? spjäll+motor och dumpa värmen i frånluften ?
 
Något jag ångrar är att jag inte drog ut utblåset till ett växthus (uterum). Undrar vilket klimat temp man hade haft där, någon som provat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.