Tompa74 skrev:
Gör dom det?
Ja.
 
Klaga hos Kommunen? Han sa jag skulle själv skaffa en hjullastare som kan skotta åt mig...

Idiot!
 
timmelstad skrev:
Ja.
Ok, det har jag aldrig hört här.


Håller med om att det är en idiot på kommunen då kamilenski. Men bara för det tycker inte jag att man kan lägga över ansvaret på snöröjarna OM de nu bara gör sitt jobb på det sätt de har blivit tillsagda att göra.
 
timmelstad skrev:
För att förtydliga. Man plogar upp all snö från vägbanan på ena sidan vägen (där det oftast är trottoar eller liknande) och håller bara en sida av vägen plogad utöver vägbanan, för att ha någonstans att göra av snön som plogas upp.
Du får nog förklara vad du menar;)
"och håller bara en sida av vägen plogad utöver vägbanan,"
I våra kvarter och även i stadskärnan så existerar inte de tidigare vägbanorna längre och det ligger snö på båda sidor av vägen.
 
AndersS skrev:
Du får nog förklara vad du menar;)
"och håller bara en sida av vägen plogad utöver vägbanan,"
I våra kvarter och även i stadskärnan så existerar inte de tidigare vägbanorna längre och det ligger snö på båda sidor av vägen.
Tja, vid en närmare (hastig) undersökning så framstår det som att begreppet norrlandsplogning på sina håll även verkar innebära att man använder all ledig plats vid sidan av vägen från vägren, ytterkant, gångbana och vad du vill.

Själv betraktar jag det som att man har så mycket snö att det inte går att bara ploga vägen, utan att man måste lägga upp det vid sidan av vägen och då fyller upp ena sidans gångbana. Men det är väl inget vedertaget begrepp vad jag vet, utan kan innebära lite allt möjligt, så vi kan väl nöja oss med det? :D
 
Vet inte om detta har nämnts i tråden redan men om plogenbilen täcker din trottoar med snö så övergår anvsvaret för bortforslandet av den snön till kommunen. Men man får ALDRIG ALDRIG ALDRIG, skotta ut snön på gatan. Hatar när vissa grannar gör det, nu när det är så mkt snö så kommer man inte fram ordentligt. Och med lite otur kan de tina lite och sen frysa igen, då har man hela gatan full med fastfrusna iskockor (har hänt). Har man fått en vall upplogad för sin uppfart så ska man absolut inte, som någon skrev här, skicka ut det på gatan igen. Ta hand om det som alla andra och skotta upp det i högar.
 
Vår gata har blivit rena slalombanan nu. Boende på ena sidan har forslat "sin" snö tvärs över gatan till vägkanten på andra sidan, och de på andra sidan har gjort motsvarande.
 
Håller med många andra inlägg. Det har ju alltid varit så att man själv får skotta bort vallen utanför sin egen infart. Att kommunen skulle bekosta merkostnaderna det skulle innebära att rensa varenda infart tycker jag personligen verkar snett.
En variant kunde väl vara att entreprenören som tillhandahåller snörröjningen skulle erbjuda villaägarna detta som extratjänst som man får betala för, då kunde han ju också dimensionera personal och utrustning efter efterfrågan.
Det verkar som de alltid läger vallen åt den sidan där det inte är lyktstolpar, en variant är ju att flytta till lyktstolpssidan :)
 
I en grannkommun (Norrland) där kommunen plogar i egen regi skrevs en insändare på ämnet plogvallar vid infart och svaret från ansvarig från kommunen gick ut på att det fanns på deras prioriteringslista, men väldigt långt ner. I korthet gick det ut på ungefär detta: När x antal millimeter fallit kallas plogbilarna ut (oftast vid 3 på natten). Först plogas de mest trafikerade farlederna, sedan mindre, sedan gång och cykelvägar osv osv. Ca tio arbetsdagar efter snöfallet har man kommit till att ta bort plogvallarna vid privata infarter i prioriteringslistan (om det inte har snöat igen, vill säga), men då har de flesta villaägare redan tagit bort sin plogvall.

Tio arbetsdagar låter mycket, men det är ju inte det enda kommunen sysslar med och det är bara plogning i 12h som görs direkt efter snöfall, resten på priolistan görs vid behov eller efter andra prioriteringar som vattenläckor och sånt... Vinkla bladet är en sak, men att kräva att det ska vara helt snöfritt utanför den egna uppfarten och att kommunen ska bekosta det tycker jag känns lite för mycket begärt.

Denne ansvarige på kommunen passade också på att påtala att det tar minst fem gånger så lång tid att förflytta ett snöröjningsfordon från plats A till plats B om fordonet ska ploga under vägen. Detta som svar till villaägare som tyckte det var förjäkligt att plogbilen varje gång det snöat åkte förbi på deras gata utan att ploga (en genväg mellan två prioriterade vägar) och sedan inte kom tillbaka och plogade gatan förrän till lunch.
 
Hene skrev:
IDenne ansvarige på kommunen passade också på att påtala att det tar minst fem gånger så lång tid att förflytta ett snöröjningsfordon från plats A till plats B om fordonet ska ploga under vägen. Detta som svar till villaägare som tyckte det var förjäkligt att plogbilen varje gång det snöat åkte förbi på deras gata utan att ploga (en genväg mellan två prioriterade vägar) och sedan inte kom tillbaka och plogade gatan förrän till lunch.
Där hade vi lite tur förut, han som plogade bodde på vår gata, så vi fick plogat när han skulle hem på lunch :D
 
Inatt kom det väl ca 3cm snö i gbg men vi fick minsann våran gata plogad i morse, ibland är det bra att bo i en backe...:)
 
prototypen skrev:
Att vår Nordiska vita snö ska ställa till det så.
[länk]

Protte
Vet du inte att 70 åringar är som 8 åringar???
 
Min svärfar paratar inte med sin bror sen många år. Bakgrunden är att de blev osams om hur man skottar....

Som sagt, 70-åringar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.