Ska sätta in 3 stycken fönster i en befintlig tegelvägg.
Fönsterstorlek 50x200.
Hur går det till, vilken tid tar det ungefär och är det nödvändigt
med en hantverkare eller är det en enkel process?
Tacksam för svar. :O
 
Vad har du i väggen förutom tegel?
Om vi antar att du har regelstomme innanför så går det till såhär ungefär.
Rita upp hålen på insidan, såga upp gips, kapa reglar (är det vägg som bär takstolar kan det vara bra att stämpa taket innan man kapar mer än en stående regel.) kapa upp asfaboard om sådan finns. Borra hål genom teglet innifrån, markera utsidan och kapa med stenkap/vinkelslip. Är förresten bättre att börja kapa teglet innan man rivit sista skiktet på insidan.Troligen måste du öppna väggen på insidan för att kunna fälla in nya reglar och ev bärlina. Montera fönster... dreva, foder, plåtar, kaffe
Snabb beskrivning som lämnar mycket till övers kanske.

Jag skulle uppskatta att jag skulle montera dina fönster på ca en dag, Då är jag snickare och har jobbat som fönstermontör i många år. Med foder och allt kanske 2 dagar om det vill sig väl.

Hantverkare eller inte? Det kan bara du säga...
 
Vi satte in ett nytt fönster i vår tegelfasad. Vi har fasadtegel och stående spontad plankvägg som stomme (30-tals hus).
Vi anlitade en snickare/fönstermontör för detta och det kostade ca 9.500 inkl fönstret som gick på ca 4500. Tog ca 1 dag. Han gjorde ej insidan (salning/fodring)
Det var ganska högt upp så han fick montera en ställning för att göra jobbet.
I priset ingick också plåtar för att täcka väggsidorna runt fönstret på utsidan eftersom fönstret sitter en bit in i väggen och när man kapar teglet så blir det lite ojämnt eftersom det oftast är hål i tegelstenen.
Man kan såklart knacka bort de halva stenarna runt fönstret och mura dit nya med okapade kanten in mot fönstret. Men det jobbet tar nog rejält med tid och kanske inte är nåt man har råd att anlita hantverkare till..

Jag har renoverat det mesta själv i vårt hus, men är glad över att jag tog in hjälp för detta moment. Tyckte det var värt priset. Och gör man finliret på insidan själv (salning/fodring) så slipper man ju kostnaden för den tiden.
 
Tack ska ni ha för era inlägg.
De hjälper mig att komma igång lite bättre.

Insidan av teglet är det spontat plank,tätning och tritex!

Jag tar gärna emot fler inlägg.

mvh, Clas.
 
Jag står inför detta projektet, ska bygga om en klädkammare till barnrum och sonen ska väl få ett fönster i sitt rum;) Men, när man kapar teglet, behöver man inte stötta det? Göra ngn form utav stålram? Annars trillar väl teglet över hålet ner?

Jag skulle gärna vilja se bilder på hur det ser ut om man sätter plåt såsom hantverkaren hos Roosen gjorde.

Mvh Magnus
 
Att såga upp dessa hålen i en tegelvägg kräver mer än vikelslip. Hitta en håltagningsfirma med bra såg, resten kan du kanske göra själv.
 
Jag har en betonghåltagningsfirma som kund så de kan säkert hjälpa mig med att ta upp hålet, de vet nog hur eller om man behöver stötta också men det vore lite kul att veta vad ni har för erfarenheter av detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.