byggare henke skrev:
fukt insida vägg fryser. då det bara är panel på utsida.
Om det är panel på utsidan så är det konsigt och du har helt rätt, något i garaget ger rejält med hög luftfuktighet innomhus isåfall.
 
B
kan bli fukt på väven under byggtiden från t.ex betongen. hade han isolerat och satt plast istället hade inte blivit någon fukt. istället för panelen
 
Det är två olika sorters vindväv, från K-rauta och Woody. "Windy" heter den ena. Båda är P-märkta.

RH har legat på 40-60% i början av byggtiden när det var mellan typ -10C och -20C ute och jag höll någon plusgrad inne. Det enda som kan ha avgett fukt är jag själv eller om plattan kanske tar lång tid på sig att torka.

När jag höjde tempen efter att ha isolerat hamnade RH på 32%, sedan idag när det bara var -1C ute och jag såg fukten visar det 38%. Innan jag lämnade garaget idag drog jag på full värme och tempen steg från 18C till 22C rätt fort och RH föll till 31%.

Hade man sluppit problemet om man hade haft asfaboard tror ni?

Räcker det kanske att plocka bort isoleringskivorna som är längst ner, närmast syllen? Det är ju på syllen vattnet samlas.
 
byggare henke skrev:
kan bli fukt på väven under byggtiden från t.ex betongen. hade han isolerat och satt plast istället hade inte blivit någon fukt. istället för panelen
Med den vattanläckan som är på bilderna så tror jag att väven inte kan hålla den mängden vatten, det är något annat. Men visst kan det träng utt buggfukt som frusit, men jag har inte sett det tidigare.
 
Redigerat:
B
blir mycke is på en två meter hög vägg
 
Isolerskivorna jag tog bort var lite lätt fastfrusna i väven så det är ju helt klart isigt där. Väggen är också 2.6m hög så det ryms ju en del vatten. Det jag har märkt är också att det är mer isigt på väven vid skarvarna mellan isolering och reglar eller isolering och isolering. Kanske för att fuktig luft lättare tar sig ut där?
 
Jag tog bort isoleringen och har kört med 5kW byggfläkt nu i några dagar. Det börjar bli helt torrt nu. Dock tog jag inte bort runt garageporten då det är alltför bökigt att riva med plywoodskivor som stagar upp och är figursågade för att passa.

På utsidan där det saknas panel har jag nu satt byggplast med luftspalt, dels för att skydda mot mer snö och regn, dels för att minska avkylningen så att vindväven inte ska frysa och hindra uttorkning.

Mätte fukten på några ställen igår:
Ute 90%
I inspektionshålet i snetaket (i luftspalten mellan råspont och vindväv): 80%
Precis Innanför plasten i snetaket: 31%
Inne 36%

Allt verkar funka bra så imorn börjar jag nog isolera på nytt, den här gången en sektion i taget inkl plast...
 
Mikael_L
byggare henke skrev:
kan bli fukt på väven under byggtiden från t.ex betongen. hade han isolerat och satt plast istället hade inte blivit någon fukt. istället för panelen
Jag håller helt med. Finns det inget takläckage eller liknande är det "bara" luftfuktigheten inomhus som kendenserat mot vindväv och isolering tillräckligt långt ut i väggen.
Det korrekta är, som byggare henke också skriver, att plasta innan man slår på någon värme, helst också innan det bli hyfsat kallt ute.

Jag har en hel del is mot vindväven, för jag har inte hunnit plasta. Jag är inte orolig för detta. Jag är övertygad att det kommer torka upp så fint framåt våren när temperaturen stiger.

Jag rekommenderar dig att plasta, men med lite glest med klammer nere vid syllen.
Sen drar du på ordentligt med värme, 25-35 grader i en vecka eller två för att få bra tryck på fuktvandringen ut genom väggen.
Slutligen gläntar du på plasten i nederkant och känner efter lite här och var att det blivit torrt. Mät gärna med fuktmätare också.
Isoleringen får sitta kvar under tiden.

Fast du verkar redan ha löst det ... ;)
 
Jepp jag löste det på det jobbiga men lite snabbare sättet. Har ju en deadline för inflyttning. Nu är det lite härlig kaos i garaget igen... :(

Efter ännu mer eftertanke så tror jag att det är jag själv som har bidragit med mycket fukt. Jag har ju jobbat och flåsat där och säkert druckit en liter vatten varje gång, samtidigt som jag inte har haft någon ventilation annat än lite öppningar vid takfoten.
 
  • 20110107581.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.