Milkshaken
Jodå jag har bytt stift, och den startar inte längre på choke, jag har missat att kolla om stiftet ger gnista precis när den stannat. Om inte så e de tändspolen. Spolarna är inte så dyra som väl är. Men ska rapportera såklart om läget.
 
Milkshaken
Bytte tändspolen... fick tag i en beg för en hundring hos en småmotorerreparatör....
Slungan funkar numera helt perfekt.... bra varv, inga tjuvstopp, dock så glöder det lite i avgasdämparen, ca 2x3 cm..... Försökte justera lite fetare, och det blev lite bättre, men sen ville den inte bli justerad mera utan att gå dåligt, så tillbaka till det läget där den glöder minst...:O

I Övrigt helt kanon.....
 
Milkshaken skrev:
dock så glöder det lite i avgasdämparen, ca 2x3 cm.....
Kan hända om kamkedjan ligger 1 kugg fel, inte helt ovanligt fel på kinatillverkade minimotorcyklar.
 
Göran.W
Trevligt det löste sig och dessutom så billigt.
En trasig tändspole kan ge gnista även när den är varm men då svagare och något fördröjd så den tänder lite sent.
Drar man ut choken då får den felaktiga gnistan lättare att tända bränslet.
Finns inget värre än "trasiga" fel.
Bättre spolen tvär dör så det inte kommer någon gnista alls.
 
RoTe
tjaboo skrev:
Kan hända om kamkedjan ligger 1 kugg fel, inte helt ovanligt fel på kinatillverkade minimotorcyklar.
Men alltså, ljuddämparen är ju löjligt liten, ofta bara 5cm lång, den sitter direkt på avgasporten så vägen från cylinder till utanför ljuddämpare är i bästa fall över en decimeter. Klart avgaserna är varma då!
 
RoTe skrev:
Klart avgaserna är varma då!
Och varför glöder då inte avgassystemen på bl.a gräsklippare(2 och 4takts), röjsåg, motorsåg och åkgräsklippare?
De har inte nämnvärt stora avgassystem...
 
tjaboo skrev:
Och varför glöder då inte avgassystemen på bl.a gräsklippare(2 och 4takts), röjsåg, motorsåg och åkgräsklippare?
De har inte nämnvärt stora avgassystem...
Kan det va så enkelt att man inte ser att det glöder när man kör dom för att det är ljust ute när man kör dom maskinerna :D
 
Mina erfarenheter kan inte bortförklaras med ljus.
 
Göran.W
Glöder ett avgas system är något fel och det måste åtgärdas omg annars är det stor risk att man bränner avgas ventilen.
 
Milkshaken
Göran.W skrev:
Glöder ett avgas system är något fel och det måste åtgärdas omg annars är det stor risk att man bränner avgas ventilen.
Jag har splitt nytt tändstift, sen justerat förgasaren så jäkla noga, den går som ett skott nu slungan.
Nu blir det svag glöd nertill på avgasburken, men det syns endast där jag kör utan någon belysning.
Inte heller skjuter ut eld från den heller. OBS. Nertill på burkenär ju utloppet från cylindern, och inget rör
Emellan utan burken sitter direkt på cylinderyttervägg. Kanske inte underligt att den glöder lite då. :)
 
RoTe
Göran.W skrev:
Glöder ett avgas system är något fel och det måste åtgärdas omg annars är det stor risk att man bränner avgas ventilen.
Jag har på min bil haft ett totalt lysande grenrör, lysande turbo och en bit av downpipen smått orange... Klart det blir varmt när man pressar grejjerna till max!
 
Göran.W
RoTe skrev:
Jag har på min bil haft ett totalt lysande grenrör, lysande turbo och en bit av downpipen smått orange... Klart det blir varmt när man pressar grejjerna till max!
Det går inte gämföra en bil motor med en liten slunge motor.
Tror inte TS har turbo heller på slungan.
En slunge motor är en låg prestanda motor och ska inte glöda.
Glöder den tänder den för sent, avgas ventilen stänger för sent så förbränningen fortsätter i ljud dämparen eller bränsle mängden är fel.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.