Hur bra/dåliga är de riktigt billiga elmotorsågarna. Jag behöver fälla några mindre träd och funderar på sågarna på 700 - 1000 kr på Harald och biltema. Duger de till något alls?
 
B
beror på kedjan och kraften i dom.
lust att hyra en bensindriven?
 
Vill helst inte hyra utan kunna ta fram vid behov. Jag har fällt mindre träd med tigersåg men stammar på 30-40 cm klarar den inte.
 
B
inte ha liten bensinare då?
så slipper du dra sladd. eller vill du helst slippa bensin påfyllandet?
det finns bra elmaskiner också.
 
Vill slippa bensindrift på de maskiner jag plockar fram en gång om året. Vissa av mina bensinmaskiner är extremt svårstartade så en lättstartad men klenare såg är vad jag behöver nu. Har även bytat en bensinhäcksax som visserligen var urstark men svårstartad och dessutom arbetade man i röken från maskinen.

Sladd är inget större problem. Mina skogsarealer är inte så stora:)
 
B
haha. då fattar jag. tänk på maskinen ska va stark och att originall kedjan kan va kass.
lika bra att ha en bra maskin.
 
Milkshaken
byggare henke skrev:
haha. då fattar jag. tänk på maskinen ska va stark och att originall kedjan kan va kass.
lika bra att ha en bra maskin.
Hehe,,, jo det känner man ju till.... Jag har en 65kubkare "Kentucky forrestman"... men kedjan på 18" !!!! är kass som den värsta jag ve inte vad... ska se om jag hittar någon bättre...Så det kan jag skriva under på...:)
 
Tänk gärna på att det är en farlig maskin om man hanterar den fel, se till att använda rätt skyddsutrustning, jag anser att ett par sågskyddsbyxor är ett minimum, hjälm med visir, stövlar med sågskydd är också lämpligt att använda.

Skaffa sen en fil och filmall som passar till kjedjan så är det lätt att hålla den vass sen.

För övrigt så skulle jag inte ens komma på tanken att använda ett elsåg till att ta ner träd, riktigt motorsåg är mycket bättre!
 
Med vass kedja och rätt teknik går det utmärkt att ta ner även större träd med elsåg. Samtidigt som en elsåg givetvis inte är rätt val för den professionella skogsarbetaren. Jag tog själv ner två st träd i höstas, där det största hade en diameter på ca 700mm, med en Stihl 1400W elkedjesåg och mycket vass kedja.
 
Tyresö
Om du är medveten om att du får vad du betalar för, så ser jag inga problem med dina funderingar på att köpa en elmotorsåg på Biltema - åk även förbi apoteket och köp några rejäla valiumtabletter - du kommer att bli galen när du till slut står där och sågar i trädet med motorsågen, som om det var en fogsvans. Det är fruktansvärt jobbigt med en motorsåg som dör ut så fort den möter lite motstånd.

En hyfsat bra motorsåg börjar på en prislapp från 5.000 kr - gärna några 1.000 kr till. Billigare sågar duger bara till småträd på 20 - 25 cm diam. Större diameter på stammen kräver en kraftigare såg - annars blir det lika jobbigt som att såga för hand med en bågsåg.
 
Tyresö skrev:
Om du är medveten om att du får vad du betalar för, så ser jag inga problem med dina funderingar på att köpa en elmotorsåg på Biltema - åk även förbi apoteket och köp några rejäla valiumtabletter - du kommer att bli galen när du till slut står där och sågar i trädet med motorsågen, som om det var en fogsvans. Det är fruktansvärt jobbigt med en motorsåg som dör ut så fort den möter lite motstånd.

En hyfsat bra motorsåg börjar på en prislapp från 5.000 kr - gärna några 1.000 kr till. Billigare sågar duger bara till småträd på 20 - 25 cm diam. Större diameter på stammen kräver en kraftigare såg - annars blir det lika jobbigt som att såga för hand med en bågsåg.
Av den kommentaren kan jag bara sluta mig till att du inte har sågat stora träd med bågsåg? Är kedjan vass och avpassad för sågen så går det givetvis inte att jämföra med en bågsåg, även för de klenare elmotorsågarna.
 
Tyresö
Daniel_N skrev:
Av den kommentaren kan jag bara sluta mig till att du inte har sågat stora träd med bågsåg? Är kedjan vass och avpassad för sågen så går det givetvis inte att jämföra med en bågsåg, även för de klenare elmotorsågarna.

Problemet är att motorsågkedjan blir slö väldigt snabbt pga att det finns jord/sand i barken vid trädfoten där kapsnittet görs - en björk är ännu värre - den suger så mycket vatten, att stammen är fylld med enormt mycket sand som följt med i suget (prova kubba en björk i mörker - det slår rejält med gnistor). Det är sånt som slöar till sågkedjan ganska omgående - visst kan man ha en uppsättning nyslipade kedjor. Men med en klen motorsåg och tjock stam, blir det mer byta kedja än att såga - och då är det gränsfall om det inte går snabbare med en rejält stor bågsåg.

Jag använder bara bågsåg till mindre (10 - 15 cm) grenar när jag ska förpreparera fallvinkeln för att fälla ett träd. Jag har aldrig handsågat något tjockare - men jag har testat fälla träd med billiga 1500 kr motorsågar och jag gav upp.

Det är som att skruva in en 10 x 150 mm fransk bult med en 3,6V skruvdragare - det är möjligt att det går - men maskinen är definitift inte anpassad för den belastningen och det gäller även elmotorsågar - dom är anpassade för finlir, inte att fälla stora (över 60 cm diam) träd.

Till saken hör att jag fäller bara träd för eget bruk till vedkaminen - absolut inget proffs.
 
Som jag skrev i inlägg 12 så är en elsåg inte den optimala sågen för mer omfattande trädavverkning.

Men Ts pratar om att såga ner ett gäng mindre träd - och där duger en elsåg utmärkt. Det rådet ger jag baserat på att jag har tagit ner ganska många träd med elsåg, ett par med riktig motorsåg och ytterligare några med bågsåg. Oavsett trädets storlek vinner en elsåg av bra kvalitet (vilket fås för långt under 5000kr) över en bågsåg. Inte bara på avverkningshastighet, utan också i form av smidighet och möjlighet att komma åt, göra instick etc. Detta inräknat tiden det tar att fila kedjan. Jag stoppar relativt ofta och tar 1 tag med filen/tand, hellre fila ofta och lite än sällan och mycket.

Hur en riktigt billig (700kr som TS anger) såg håller och fungerar vet jag inte, men jag vet att effekten i de sågar som TS har tittat på är fullt tillräcklig. Som sagt så sågade jag ner ett 700mm träd med 1400W elsåg, och det finns inga likheter mellan den avverkningen och att dra 10mm fransk skruv med 3,6V dragare.
 
Redigerat:
Tyresö skrev:
Problemet är att motorsågkedjan blir slö väldigt snabbt pga att det finns jord/sand i barken vid trädfoten där kapsnittet görs - en björk är ännu värre - den suger så mycket vatten, att stammen är fylld med enormt mycket sand som följt med i suget (prova kubba en björk i mörker - det slår rejält med gnistor). Det är sånt som slöar till sågkedjan ganska omgående - visst kan man ha en uppsättning nyslipade kedjor. Men med en klen motorsåg och tjock stam, blir det mer byta kedja än att såga - och då är det gränsfall om det inte går snabbare med en rejält stor bågsåg.

Jag använder bara bågsåg till mindre (10 - 15 cm) grenar när jag ska förpreparera fallvinkeln för att fälla ett träd. Jag har aldrig handsågat något tjockare - men jag har testat fälla träd med billiga 1500 kr motorsågar och jag gav upp.

Det är som att skruva in en 10 x 150 mm fransk bult med en 3,6V skruvdragare - det är möjligt att det går - men maskinen är definitift inte anpassad för den belastningen och det gäller även elmotorsågar - dom är anpassade för finlir, inte att fälla stora (över 60 cm diam) träd.

Till saken hör att jag fäller bara träd för eget bruk till vedkaminen - absolut inget proffs.
Att det finns jord /sand i barken kan stämma, i alla fall om trädet stått nära en väg när det dammat / stänkt upp sten och grus på trädet och detta växt in.
Ett träd ute i skogen ser jag inget större problem med detta.
Att det skulle sugas upp "enormt mycket sand" i en björk tycker jag låter otroligt.

Håller med om att sand grus i barken slöar kjedjan, men det största bekymret med träd på villatomter är nog spik annars, det slöar kjedjan!

Att sen ha med sig en uppsättning nyslipade kjedjor, ja kör man rejält i sten / spik så är det bra att ha något att byta med, annars är det lika smidigt att ha med sig en filmall och fil och fila kjedjan.

Tror jag håller med Daniel_N, är kjedjan slipad så skall det funka bättre än ett bågsåg, till och med med ett elsåg, eller ett billigt bensinsåg.
 
Såg att bla Shop-seltmann har flera modeller av Makitas elsågar. Dessa tillverkas väl av tyska Dolmar om jag inte minns fel? Bör kunna vara ett bra alternativ för TS om budgeten är begränsad till runt tusenlappen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.