Hej!

Jag tänkte foga mina smygar i mellandagarna men kan inte komma till skott. Det gäller 2dm breda smygar som har industrilackad träskiva med tyvärr en hel del glipor här och var som ska fogas igen.

1. Jag väljer mellan övermålningsbar lim/byggfog 20% elastisk, men hur blir det med måleri när skivan är industrimålad och den fogen gulnar väl fort utan målning.

2. Vanlig vit badrumsfog, silikonfog ej övermålningsbar men håller väl sig fräschare och lättare att torka av och slipper måleriet

Tar tacksamt emot tips på vilken jag ska köpa så jag kommer igång! :)

Mvh
 
Silikonfog vill man aldrig ha utanför badrummet....

Med silikonfog så får du problem om du vill måla om smygarna i framtiden!
 
Om jag nu väljer en lim/byggfog som är övermålningsbar och målar den direkt för att ge den lite glans, hur blir det då med elasticiteten när den är målad, spricker inte färgen vid rörelse?

I så fall är rörelseförmågan noll vid en målad övermålningsbar fog?
 
B
var har du denna skiva?
 
Kör med latexfog, denna smälter in bra efter ett tag, då du har färdigmålade smygar/salning så blir detta bra, den är övermålningsbar om det blir helt knas. Men drar du på den för tunnt så spricker den, ca 5mm är bra.
 
Ja ta latex byggmax är billig och bra, klarar att man drar med fingret flera gånger utan att den börjar rulla. Köp tejp på byggmax också kostar bara 10:- rullen och är bra så kan du tejpa upp längs med där du vill att fogen skall sluta. Latexen håller sig vit några år sedan kan du tejpa upp och måla bara latexen plus 2mm.
 
är den rörlig när man målat den, eller försvinner rörelseförmågan vid rörlighet? Smygarna är ca 20cm in i rummet vid varje fönster, en industrilackad vit hård skiva som möts som en 20cm ram runt fönstret. Överallt där dessa möts är det glipor upp till 5mm.
 
Redigerat:
Det beror på färgen, fogen är hyfsat rörlig, men tar du en färg som inte är elastisk så blir det problem, men jag hade kört fogen först, och målat om det bir helt fel. Att bara måla fogen är ett pillejobb, då hade jag även målat smygarna i samma moment.
 
Tack PB, men då kör jag med en övermålningsbar fog i stället för silikon ifall den behöver målas i ett senare skede, vid gulning etc och då komme rjg isolera fogen med tejp. Men varför gillar ni inte min lim/byggfog som har bättre rörelseförmåga(enligt spec) än latexen och som med sin limförmåga kanske håller ihop smygskivorna bättre i skarvarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.