A
Köpte för 1 år sedan ett Anebyhus byggt 1984, i huset satt det en IVT 590 samt en TA - 450. Vi flyttade in i jan/feb förra året. Nu för någon vecka sedan så vaknade vi av att vi inte hade någon el, gick till tvättstugan och upptäckte att jordfelsbrytaren hade slagit ifrån, samtidigt som jag tänker slå på den igen så hör jag hur det forsar vatten i tvättstugan. Jag ser till min förvåning hur det bara sprutar vatten ur vårt tilluftsaggregat Ta - 450. Fick slut på lekaget genom att skruva ner rumstermostaten till 15 grader.

Rörmokaren kom på morgonen och sa att batteriet hade fryst sönder, samt att slangen den sista biten från 590 till TA var helt igengeggad. De lagade TA samt bytte ut rören den sista biten till nya kopparrör. Det fungerade jätte bra några dagar och vi fick en helt annan värme i huset.

Men för några dagar sedan så slutade TA att fungera igen, det kommer inte något varmvatten från IVT 590 samt att fläkten är helt stilla på TA. Vi ringde dit rörmokaren igen och det hade återigen fryst sönder tyvärr. Fick just besked att kan dom inte laga det igen så kostar ett nytt batteri cirka 2000+moms. Han undersökte vår IVT panna och upptäckte att rumstermostaten var kopplad till cirkulationspumpen och att det därför inte blev någon cirkulation av varmvatten till TA när vi eldade tex och därav har det frusit igen. Han sa också att det var fel att sätta en termostat till cirkulations pumpen eftersom den alltid ska vara igång, och att man ska använda sig utav en kanaltermostat som ska sitta efter TA. Har de rätt eller blir jag lurad? Kommer samma fel uppstå igen? De pratade även om att det var ett dolt fel som jag kunde få ut på försäkringen för. Stämmer de?

Tacksam för all hjälp jag kan få! smiley.gif Hoppas ni orkar läsa mitt långa inlägg...
 
A
TA 450 hade ett frostskydd men det har dom förra ägarna satt fast med ett klipps så att det inte kan stängas och satt en kartongbit där istället, så det och att cirkulationspumpen har gått till en rumstermostat har gjort att det har fryst och gått sönder.

Pratade med mitt försäkringsbolag imorse och de stod för 50% av reparationen/nyköp. Efter att firman har gått igenom TA så beslöt vi att köpa ett nytt för 15000kr inkl moms. Är det någon som har erfarenhet utav dolda fel här? Det känns som att jag borde kunna få igenom något av dessa fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.