Här finns så många kunniga människor på detta forum så jag hoppas på ett bra svar :)

Vi har precis i dagarna gjutit vår platta och vårt hus ska sättas upp nästa vecka. Vet att det är en liten tid tills det är dags att lägga golv men vill ändå fråga. Vi har gjutit platta med golvvärme. Så min fråga är, kan man välja att lägga ett 7 mm laminatgolv på detta? Vad (förutom att det är slipbart flera gånger) är fördelen med att välja 14 mm parkett?
Jag vill gärna kunna välja 7 mm på grund av att det verkar finnas mycket mer att välja på till ett avsevärt mer rimligt pris...

Tack på förhand för svar :)
 
Välj ett parkettgolv 14mm du får en mycket härligare,varmare känsla,laminatgolv blir oftast en mer "stumma" och halkigare känsla.
Ifall du ska ha ett bra laminatgolv så är det högtryckslaminat som gäller och då har du samma prisklass som ett vanligt 3-stavs parkett i ek.

Så mitt råd är lägg parkett 2-stavs eller planka i dom stora utrymmen och välj 3-stavs i dom mindre och dessutom få dom i matt lack...tjusigt !
 
Parketten är värd varenda krona. Mest för värmen och känslan. Sen för att det är snyggare och sist men inte minst för att det går att slipa.
 
Om du någon gång ska sälja så är det bättre med parkett också. Vi kollade på en del hus innan vi bestämde oss för att bygga och om det var laminatgolv så tänkte vi direkt på huset som ett hus med renoveringsbehov.
 
Varför inte lägga ett tunt parkettgolv typ Tarkett Viva? Då får du parkettgolv dvs varma mjuka känslan. Dock inte omslipningsbart.
 
Det första jag tänker på, när någon vill ha ett nytt golv, är dörrarna, passar det inte att bygga på med 14 mm, så går det inte. Kanske en av anledningarna till att laminatgolven blivit populära. Ett laminat av god kvalitet t ex Tarkett med 30 års garanti, kostar ungefär som ett bra parkettgolv. Värme och känsla med ett "riktigt" parkettgolv, tja, det är nog mest miljön som ger denna känsla. Om man ser till de nu så populära skeppsgolven, så vet jag inte om dom inger någon varm känsla, när man i december, står där och vänta på att komma i land i helsingör, halvt ihjälfrusen, innan man hunnit korka upp den första vinaren
 
Redigerat:
jhaggstr skrev:
Varför inte lägga ett tunt parkettgolv typ Tarkett Viva? Då får du parkettgolv dvs varma mjuka känslan. Dock inte omslipningsbart.
Enda anledningen till att jag lade detta 7 mm golv var att 14 mm inte fick plats! I ett nybygge finns däremot inte den begränsningen och då är valet enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.