Får fortfarande inte min Villa att tända. Ingen gnista.
Har bytt alla kablar som går från tändningslåset.
Jag undrar om det är någon skillnad på det gamla och det nya tändningslåset som gör att det inte fungerar.
Så här har jag kopplat:
Gul kabel från startrelät till tändningslås (main)
Blå kabel från tändningslås (startmotorläge) till startspärr på växellåda vidare till startmotor (tror jag, lite svårt att se).
Vit kabel från tändingslås (tändning på) vidare till tändspole och tändstift.
Gul/Grön kabel som tidigare satt på tändningslåset har jag nu satt i chassit eftersom det nya tändningslåset inte har en jordanslutning.

Har även en röd kabel som går från startrelät och ser ut att gå vidare till startmotorn, men om jag drar ur den så snurrar fortfarande startmotorn. Vad kan den ha för funktion?
 
Tilläggsfråga: Vad är det som ger tändstiftet sin gnista? Får det ström från tändningslåset?

tjaboo: tänkte på vad du skrev till glenn30 om att stänga av motorn, kan min flytt av jordkabeln från tändningslåset till chassit ha kortslutet tändningen och på så sätt hindrar mig att starta?
 
tjommeost skrev:
Tilläggsfråga: Vad är det som ger tändstiftet sin gnista? Får det ström från tändningslåset?
Vissa elektroniska tändsystem måste ha "batterispänning" för att ge gnista, är då batteriet dåligt laddat eller defekt kan gnistan bli dålig eller helt utebli, mätt upp spänningen över batteriet vid belastning? kanske rentav provat med startkablar?
Provat med annat tändstift och mätt upp resistansen på tändspolens primär och sekundärsida?
Du har inget elschema nej?
tjaboo: tänkte på vad du skrev till glenn30 om att stänga av motorn, kan min flytt av jordkabeln från tändningslåset till chassit ha kortslutet tändningen och på så sätt hindrar mig att starta?
Har ingen aning om hur elsystemet ser ut på ditt fordon men jord och chassijord bör va samma, om jag hade gått i dina skor hade jag plockat isär de gamla tändningslåset för att se hur det är kopplat och sen "tjuvkopplat" motorn, ett djävla långskott men ditt nya tändningslås kan ju va trasigt.

Redigerat:
Vad händer om du lossar den grögula sladden helt?
Kopplat ur startspärren?
 
Redigerat:
Om jag lossar den gröngula helt från chassit så händer ingenting.
Startmotorn går inte. Det klickar inte ens i startrelät.
 
Om jag kopplar den vita kabeln som går till tändstiftet direkt på batteriet då? borde den inte starta då?
 
Läste på ett annat forum efter lite sökning på nätet att den vita sladden som går till tändspole och tändstift är vad dom kallar för ( dödarsladden ).
Som jag tolkade det så skulle den sladden jordas när maskinen startas och går för att sedan kortslutas med plus när maskinen ska stängas av. Dock verkade dom inte så kunniga på sin sak så jag kollar med er om det kan tänkas vara så?
 
Milkshaken
Man kan kortsluta med PLUS med ett bleck, typ skruvmejsel, eller annat inbyggt ... Men jag tycker det låter dumt, ska det inte brytas med från jord istället.... Jag menar i Nyckeln så sitter det en slutare och brytare, om den är kopplad rätt så ska det inte vara några problem....
På en vanlig start med tex ett skjutreglage, så brukar det finnas ett spår där man tar bort kontaktblecken från varandra i startspaken nere vid motorn..... Sen när man stänger av så sluter man jordkretsen genom att föra ned metallreglaget så det uppstår kontakt med jord.....

Vad händer om du byter plats med jord och signalström uppe vid tändnyckeln?
Jord = gul/grön och Startström, Vit eller orange...
 
Du menar att jag ska koppla sladden från tändstiftet till chassit (jord) och jordkabeln till tändlåset där den andra kabeln satt?
 
Milkshaken
Japp... så menar jag.... Men var är Nonkan när man bäst behöver honom...? :) Han är ju professionell på detta....

jag hade kopplat så som jag menar för det låter mest logiskt..
 
Har idag pratat med ett företag som servar åkgräsklippare och dom sa att den vita sladden ÄR en dödarsladd.
Man stänger av motorn genom att jorda den vita sladden. Då kortsluter man tändspolen och gnistan dör.
Annars ska den inte ha någon kontakt alls.
Därav jordkabeln på det förra tändningslåset.
Om man gör som jag gjorde, kopplade den vita sladden till "tändning" på tändningslåset så skickar man ström in i tändspolen och bränner sönder den. Eftersom det var det första jag gjorde så är det inte så konstigt att ingenting annat fungerade.
Så idag beställde jag en ny tändspole och ett nytt tändningslås som passar klipparn.
Får se till helgen om det fungerar.
 
Milkshaken skrev:
Japp... så menar jag.... Men var är Nonkan när man bäst behöver honom...? :) Han är ju professionell på detta....

jag hade kopplat så som jag menar för det låter mest logiskt..
El är inte mitt område direkt, om den inte är Automower. :)
 
Milkshaken
tjommeost skrev:
Har idag pratat med ett företag som servar åkgräsklippare och dom sa att den vita sladden ÄR en dödarsladd.
Man stänger av motorn genom att jorda den vita sladden. Då kortsluter man tändspolen och gnistan dör.
Annars ska den inte ha någon kontakt alls.
Därav jordkabeln på det förra tändningslåset.
Om man gör som jag gjorde, kopplade den vita sladden till "tändning" på tändningslåset så skickar man ström in i tändspolen och bränner sönder den. Eftersom det var det första jag gjorde så är det inte så konstigt att ingenting annat fungerade.
Så idag beställde jag en ny tändspole och ett nytt tändningslås som passar klipparn.
Får se till helgen om det fungerar.
Som jag trodde.... Orange är signal, och Vit är bärande.... Du bryter alltså plus inne i nyckeln...)
 
En liten uppdatering: Klipparn går som en klocka med nytt tändningslås och ny tändspole. Går faktiskt bättre än tidigare.
 
Milkshaken
ja men vad gjorde du då som var så revolutionerande ?
 
Hej. Jag undrar om någon på denna tråden kan förklara för mig vad kablarna på en Briggs & stratton motor 12,5 är till för.
Har ingen åkgräsklippare än men fått tag i en motor som jag vill testa.
+ på startmotor vet jag
- jord på motor.

Hur kopplas de övriga? En är blå och röd, och en är vit..

Tacksam för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.