Vi har bestämt oss för att köpa ett värsåsvillanhus och vi har skrivit alla papper osv, men idag kommer Entreprenören med en summa om 4,5 procent av entreprenörskapet alltså i vårt fall 40 000 kr som han vill ha EXTRA som en försäkring så att han ger oss ett fullgott arbete.

Har ni någonsin hört nått om en riskpremie att vi återigen skall försäkra honom för fel? Låter ju hel dumt. Vi köper ett nyckelfärdigt hus, och det verkar ju konstigt att när vi redan köper nyckelfärdigt att vi måste försäkra oss om att det är fullgott och bra, va tusan det är väl en självklarhet?

Hade ni accepterat den summan?
 
Är det möjligen byggfelsförsäkringen? Den är lagstadgad, och ditt ansvar som byggherre att den finns. Låter iofs lite mycket med 4,5%.

Jag antar att du har det skriftligen, kan du skriva lite mer exakt vad som står i "kravet" ?
 
Hej, vi har redan en Gar-Bo förskring och det är väl en byggfelsförsäkring om jag inte minns fel, så detta är ju något UTÖVER den som kommit till. vilket vi är ordentligt irriterade på.

såhär står det "Branschen rekommenderar att en entreprenör som tar helhetsansvaret ska lägga på ca 6% på entreprenörsavtalet som en riskpremie.
Hablingbo Bygg AB tar det samlade entreprenörsansvaret vid slutbesiktning för att kunna motsvara nyckelfärdigt avtal.
Lennart väljer 40 000:- vilket motsvarar ca.4,5%. Summan finns med i kalkylen."

låter konstigt?
 
Tyresö
Antingen så har du missförstått vad entreprenören menade, eller så har entreprenören rätt - jag hade åtminstone kollat upp vad jag får för den summan.

Om det gäller en ansvarsförsäkring, så måste entreprenören ha en sån för att få driva företag i byggbranschen och då är det inget som kunden ska betala extra för.
 
De låter ut som han vill 40 000 tusen kr extra för att ta på sig ansvaret mot dom entreprenörer han tar in och så vill han väl ha lite för jobbet oxå.
 
Tyresö
sventable skrev:
De låter ut som han vill 40 000 tusen kr extra för att ta på sig ansvaret mot dom entreprenörer han tar in och så vill han väl ha lite för jobbet oxå.

Det diskuterar man inte med kunden eller begär extrapengar av kunden.
Det prisförhandlar man med entreprenörer man lejer in. Det är där man ska plocka % på utfört jobb - "spindeln" i nätet plockar % av alla - även sin kund. Det är så samhället är uppbyggt, den som har kontakterna och lejer in folk att utföra ett jobb, vill ha % - inget märkvärdigt med det.
 
Det där beror ju på vilken typ av avtal ni har. Är det ett fastprisavtal så skall givetvis entrepenörspåslaget (som ofta är 10-15%) ingå i priset. Om dte är pris på löpande räkning så lägger man som sagt ofta på 10-15 % från huvudentrpenören för hanteringen av underentrpenörerna, men då på kostnaden som ligger underentrepenören.

Nu står det ju att det var "nyckelfärdigt" det brukar betyda fastpris, men kan betyda vad som helst. "Nyckelfärdigt" är inte en formell term, utan skall mest ses som en del av marknadsföringen.
 
Håller med Tyresö.

Jag får intryck av att byggmästaren inte vet riktigt hur det här med offerter och priser fungerar. Är det deras allra första projekt?

Det där citatet "Branschen rekommenderar att en entreprenör ... lägga på ca 6%... " är ju information till den som räknar ut priset. Det är ingenting man ska komma dragande med efteråt när allt är klart, eller ens bekymra kunden med över huvud taget.

Som jag fattar det så har TS och byggmästaren redan skrivit på kontraktet? I så fall behöver ni inte bry er om några konstig tillägg. Om byggmästaren glömt någon post i sin kalkyl är det hans problem.
 
Fillemansfru skrev: "Branschen rekommenderar att en entreprenör som tar helhetsansvaret ska lägga på ca 6% på entreprenörsavtalet som en riskpremie.
Hablingbo Bygg AB tar det samlade entreprenörsansvaret vid slutbesiktning för att kunna motsvara nyckelfärdigt avtal."

Entreprenörens bindande ansvar för sitt åtagande enligt Konsumenttjänstlagen och ABS 09 skall ingå i kontrakterat pris, alltså inga tillägg. Detta kommer entreprenören aldrig ifrån. Om entreprenören vill försäkra sig för detta ansvar, om detta nu går att göra, så är det entreprenörens sak och skall inte kosta något extra för beställaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.