Har köpt ett hus och "ärvt" en mastodontpjäs till kompressor. Ser ut som en miniubåt som står i verkstaden/garaget. Tryckluft är ju trevligt bland annat till dyckertpistoler, men jag kommer behöva en sjuhelskottas massa slang för att nå in i huset (och runtom huset). Gissar på 30 meter åtminstone.

Kompressorn matar upp till 8 bars tryck. Någon som har en aning om vad bortfallet i tryck kan bli på 20-30 meter pvc-slang?
 
Jag är ingen expert, men trycket borde inte sjunka speciellt mkt? Men flödet kan väl sjunka en hel del? Jag skulle se till att ha iaf 12mm / 1/2" slang till 30m, annars tappar du nog lite för mycket flöde, iaf om du vill skjuta med en stompicka. Jag har kört runt 20-25m utan problem till min 50-90 stompicka och det har fungerat utan problem (med 12mm slang) så en dycketpistol torde inte vara några problem då de drar minimalt med luft.
 
Det kommer säkert fungera bra. Jag har min kompressor i källaren, sen har jag dragit slang till parkeringen och till platsen jag brukar stå ute och jobba. Är säkert 25m till min parkering, och där kör jag mutterdragare utan problem. Spikpickan kör jag också med lång förlängning utan problem.
 
Det är skillnad på tryck och flöde,om du tar en 3mm slang så kommer du att ha i stort sett samma tryck på änden av en 30m slang som vid kompressorn, men så snart du börjar förbruka luft i änden på slangen kommer trycket att sjunka drastiskt motför vid kompressorn. En spikpistol kräver inget våldsamt flöde så att spika med en 10-12mm slang på 30 meter är inget problem alls, det kan till och med räcka bra med en 6mm. Däremot går det direkt dåligt att köra mutterfluga på en sån slang då det kräver rejält luftflöde.
 
Tryckfallet ökar med flödet och en spikpistol har väl inget jätteflöde, så det borde inte vara några problem, speciellt inte om du har en stor tank.
 
Jag har för mig att jag såg en Sketchup plugin som kunde beräkna såna här saker. (Fan, nu hällde jag sillspad i tangentbordet) Pluginen kunde man även ha till att beräkna ventilationssystem och liknande. Spånsugningsanläggningar borde även fungera.
 
Sweet, då köper jag slang och provar... en bråkdel av priset mot för att köpa en portabel kompressor som är alternativet. Om jag nu ändå har en stor häck hemma "gratis" så får den göra lite nytta, även om grannarna tror att jag startar en grävmaskin när jag drar igång den. :)

Tack för input gubbs!
 
shadowfire skrev:
Sweet, då köper jag slang och provar... en bråkdel av priset mot för att köpa en portabel kompressor som är alternativet. Om jag nu ändå har en stor häck hemma "gratis" så får den göra lite nytta, även om grannarna tror att jag startar en grävmaskin när jag drar igång den. :)

Tack för input gubbs!
När du köper slang, så är ett förslag att köpa i alla fall en 10 meters med rejäl diameter, då kan du använda den till andra verktyg med om det behövs senare.

--Mats ---
 
När jag byggde mitt hus så hade jag kompressorn i verkstan jag hade ca 40m slang 30m 1/2" och 10m 1/4" och det var inga problem att köra miljonvarvare på det och den tar ca 400 M/liter
 
J.B. skrev:
När jag byggde mitt hus så hade jag kompressorn i verkstan jag hade ca 40m slang 30m 1/2" och 10m 1/4" och det var inga problem att köra miljonvarvare på det och den tar ca 400 M/liter
Ja, det ska väl inte vara nåt problem på 30-40m, eller varför inte 80m med ett verktyg som går 400 minuter på en liter :D:D


Lite mer seriös undran, hur stor komprossor som ärvts? Största jag sett/hört är nog i verkstan där jag meckat med lastaren. Känns som hela huset vibrerar när den går igång, och det är en rejäl hall med gjuten platta/murade väggar :p
 
shadowfire skrev:
Sweet, då köper jag slang och provar... en bråkdel av priset mot för att köpa en portabel kompressor som är alternativet. Om jag nu ändå har en stor häck hemma "gratis" så får den göra lite nytta, även om grannarna tror att jag startar en grävmaskin när jag drar igång den. :)

Tack för input gubbs!
undrar om Du är rätt på det, om nu din kompressor är så stor som du säger. En vanlig storlek på kompressor inom industrin, är på 1000 m/L, och då är elmotorn på ca 5 hk, och startar i regel i två steg. Den drar då en del ström, när den är igång. Sätt detta mot en mindre kompressor 1-fas för ca en tusing. Men tänk på, skall där vara någon mening med en kompressor, bör den ge 300 m/L luft, för att försörja en sprutpistol eller större spikpicka med luft.
 
  • Gilla
peter_c
  • Laddar…
De större kompressorerna har väl fördelen att inte låta och vibrera då det är skruvkompressorer? Visst har man sett stora kolvkompressorer men de har jag fått för mig fått ge med sig för skruvkompressorerna på senare år.
 
phl skrev:
De större kompressorerna har väl fördelen att inte låta och vibrera då det är skruvkompressorer? Visst har man sett stora kolvkompressorer men de har jag fått för mig fått ge med sig för skruvkompressorerna på senare år.
Jag förutsatte, att det är en gammal kolvkompressor, då den står i ett privat garage
 
Det lär det ju vara. Tuffa grejor!
 
saturnus skrev:
Jag förutsatte, att det är en gammal kolvkompressor, då den står i ett privat garage
Ptja, det är inte världens modernaste pjäs och speciellt portabel är den ju inte

http://www.youtube.com/watch?v=ILtG8GdN0Bs

:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.