I vårt snart totalrenoverade fd högenergihus, som ska bli ett lågenergihus (total-el inkl värme 8000kWh/år) har jag tyvärr just hittat en 20-25mm bred spalt mellan betonghålstensmuren och ytterväggen (trä). Det betyder att hela den sidan har av huset (suterängväggen) har luften fritt att cirkulera på HELA väggen på dessa (10)20-25mm. Extremt dåligt om man vill ha bra värmevärde på väggen. Väggen är ca 2,7m x 9m, med två stora fönster och en stor altandörr. När jag brutit bort en liten 22x22mm list vid alla dessa fönster/dörrar kan jag alltså vinka till fru i andra fönstret.

Finns det något enkelt och helst billigt sätt att fylla hela väggens spalt med isolering? Ena sidan i spalten är alltså rå betonghålsten andra sidan är masonit som håller isoleringen i ytterväggen på plats. Utanför detta har jag isolerat ytterligare ca 250mm, så väggen är löjligt tjock (blir lite av slottskänsla). Djupaste måttet från en öppning är närmare 1,5m, så att dreva är väl bara att glömma.

På fotot syns betonghålstenen till vänster, sedan spalten (med ljus från nästa fönster), utanför det gamla väggen, sedan del av nya väggen.

Från fuktsynpunkt behöver ni inte oroa er. För det första är spalten ingen luftspalt, utan bara en korkad lösning för att kunna bygga huset snabbt (antar jag, huset är ett av hundratals liknande 60-70-talshus i området). Invändigt kommer jag dessutom heltäta med plastfolie, så ingen fukt ska kunna ta sig ut inifrån.
 
  • Spalt_i_vägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ola78
En lösning kan kanske vara att kontakta en firma som kan detta med att spruta PU-skum, det är nog det smidigaste skulle jag tro.
 
Tack för tipset! Det kommer en kille från en isoleringsfirma och tittar på det i kväll eller imorgon. Det lär väl inte vara gratis dock. Någon som har förslag på några andra lösningar?
 
Hade skumfirma här igår, skulle inte vara några problem. Fick dock ingen indikering om pris mer än att själva fyllandet av spalten skulle gå på ett par timmar.

Problemet är att jag insett att spalten faktiskt har en funktion: att hålla träet på behörigt avstånd från betånghålstenen. Visserligen står väggen på betongklacken nedtill, dvs direktkontakt betong-trä, men det är nog ändå klokt att hålla den potentiellt fuktiga betonghålstensväggen (plattan inte säkert ordentligt dränerad undertill, men ordentligt med isodrän runt om) från träet.

Sen är frågan vad som händer om jag stoppar in en skumspalt direkt mot betonghålsstenen. Då stoppar jag ju avfuktningen helt från betonghålstensväggen, dvs all ev. fukt från marken måste ta sig ut genom isodränen nedtill, den som ev. sugs upp i väggen oxå. För visst måste all form av skum vara diffusionstät?
 
Lyckades använda min frus inlogg av misstag ovan igen, lessen...

Enligt skumfirmans hemsida är skummet diffusionsöppet:

"Nej, XXX är avsett för hus och är inte diffusionstätt så både materialet och huset kan andas."

Är det verkligen tillräckligt diffusionsöppet?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.