Bor i ett radhus och kommer att byta till en ny elpanna inom kort. Tänkte eventuellt komplettera denna med luft - vatten värmepump. Det ser just nu ut att bli Nibe VVM240 med Fighter 2005 eller 2010.
är det någon som har erfarenhet av dessa produkter eller andra liknnde?
 
Jag har ett liknande system, en CTC EcoAir med en CTC EcoEl och det är jag mycket nöjd med.

Fungerade direkt efter inkoppling och krävde minimalt med inställningar.
 
Förstår inte riktigt hur elpannan kommer in i bilden. Jag skulle titta på ett paket med luftvärmepump och inbyggd spetsel (elpatron) och vvb.
 
frasse_E skrev:
Förstår inte riktigt hur elpannan kommer in i bilden. Jag skulle titta på ett paket med luftvärmepump och inbyggd spetsel (elpatron) och vvb.
Ja, jag förstår, jag uttryckte mig kanske lite oklart.
Huset har en gaspanna och vattenuppvärmning med gas från 1960. Vi har beslutat oss för att byta till en nyare  :) panna och en varmvattenberedare (har alltså genomströmningsdito från 1960). Beslut ett var att inte fortsätta att använda gas. Detta pga att vi genom att använda el inte blir fast i ett avtal med Fortum och att slippa dem (åtminsotne delvis) är värt ett par kronor.
Att pilla in någon intelligent pryl i den halvt antika gaspannan är nog inte att tänka på. Sedan var det mest en fråga om vi skulle köra med el eller el och värmepump. Andra vinster på vägen är bättre reglersystem (dvs automatiskt :)) och att få bort expansionskärlet från vinden (där det f ö börjat läcka).
 
Nu har vi installerat Nibe panna VVM240 med värmepump Fighter 2010.
Hittills verkar det fungera mycket bra och det ser ut som om den totala energiförbrukningen sjunkit med ca 50% men det är ju än så länge svårt att mäta. Det behövs en längre period för att det skall bli rättvisande.
 
Ti_Tan skrev:
Ja, jag förstår, jag uttryckte mig kanske lite oklart.
Huset har en gaspanna och vattenuppvärmning med gas från 1960. Vi har beslutat oss för att byta till en nyare :) panna och en varmvattenberedare (har alltså genomströmningsdito från 1960).
Farsgubben byte ut sin 194X gaspanna mot ett modernare dito Viessmann (om jag inte missminner mig) med varmvattenberedare och allt. Han hade också en genomströmningsberedare till att börja med som han bytte mot en "vanlig" varmvattenberedare, men den åkte ut i samband med pannbytet.
Jag tror att man skulle behöva bända ut gas som uppvärmning ur farsgubbens döda kalla fingrar innan han byter från gas.
I min mening verkar gas vara ett mycket bra alternativ till Olja, el mm.

Om jag vore i din sits skulle jag kolla upp alternativen med att fortsätta med gas istället för att bli helt el beroende...

/markus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.