Hej funderar på att bygga ett enplans björkliden hus. Är de ett bra hus, isolering,kvalite,standard,pris mm mm?
 
dom har väldigt trevliga säljare iaf. och visningshuset är jättefint dock blir man lite osäker om priserna är så billiga för att det tillkommer i andra summor i smyg??
 
Mailade säljarna i Karlstad, tror det är far och son för snart ett år sedan. Har fortfarande inte fått svar... Mailade samtidigt säljaren i Göteborg som svarade direkt och verkligen var hjälpsam. Så vet du vart du inte ska vända dig :)

Dave
 
dom byter tydligen säljare i göteborg/västra sverige just nu. Det går bra att modifiera och förstora husen något alt efter tomt o det är ju ett stort +.
 
vi har nu köpt vårt björkliden hus och tycker att det är fint och bra hittils, stommen är rest och det ser ut att vara kompetent personal. dock har nackdelarna med bjrökliden börjat skina igenom och dessa beror helt på mänskliga faktorn, säljaren beskrev för oss hur lätt det skulle vara för oss att kommunicera med byggledningnen under byggets gång så att önskemål gällande placering av tex el dosor och kakling i halvförband kunde ske men det är inte särskilt lätt att varken få tag på projektledaren om man inte har tålamodet att vänta på att han ska svara på ett mejl eller hantverkarna eftersom dessa inte är bestämda än. därför så har vi foprtfarande inte kunnat framföra våra önskemål och vår projektledare lämnare heller inget utrymme för kommunikation. det är knappt så han läser texten i mejlen eller lyssnar på vad man säger i telefonen (de gånger han faktiskt svarar). detta känns lite motigt men det är ju som sagt inte själva husleverantören som e problemet.
 
Bra att du skriver ner dessa upplevelser ni har/haft. Men jag personligen är av den meningen att den personal/konsulter hustillverkaren kontrakterar reflekterar hustillverkaren i slutändan. Är han så svår att få tag på samt han inte lyssnar eller läser det ni skriver så bör ni nog prata med huvudkontoret. Jag känner spontant att detta är det största ni kommer göra i erat liv då det gäller pengar/bostad och det ska allt vara smidigare än detta som ni beskriver!? Men hoppas det går bra! Har ni någon blogg eller lite bilder på bygget kanske? vore skoj att få se!

Mvh
Dave
 
hej igen.. jooo det är fortfarande ett problem med kommunikationen med projektledaren men det ska vidtas åtgärder och möten har tydligen ägt rum enl firman som är inhyrd och bygger åt oss. vi har dock inte märkt någon skillnad och enda anledningen till att vi nu känner oss någorlunda nöjda är just tack vare den inhyrda byggfirmans ledare som gör ett väldigt bra jobb och som svarar på våra funderingar och är hjälpsam...'
nej vi har ingen blogg dessverre som du märker är jag inte så aktiv på nätet men om du vill kan vi mejla några bilder om du har nån specifik önskan...
kram
 
Vi har byggt med Björkliden hus men vi tog själva lång tid på oss i avtals och beslutsfasen och de var så trevliga och överseende och nu när vi bor i vårt nya hus sa kan jag bara säga .HURRA!!! Allt gick så smidigt och lätt och huset är perfekt och dom har gjort allt som dom har haft som uppgift att göra. Helt enkelt Nyckelfärdigt och det utan något som helst problem. Om du upplever söljaren i ditt distrikt som "fel" så hör av er direkt till Björklidens kontor, ge inte upp för det är ett utmärkt husleverantörsval. Vi höll på i över ett år å valde med vem vi skulle bygga,hade kontakter och fick offerter från många. Valde Björkliden och är mkt nöjda.
 
hej Lizzi, vi har också forskat länge innan vi valde, problemet ligger som sagt i att även när vi påpekar att deras personal brister så händer det inget. ett hett tips till er som ska köpa björkliden är även att kontrollera fakturorna ordentligt, för även där är det lite spännande krångel som uppstått. men inget som inte klarats av, dock är 40 000kr en stor skillnad när man inte ska betala det men som sagt så är det inget krångel att kräva fram tippsedlar och få nya fakturor som är korrekta och vänta med betalningen. dom är mycket förstående även om allt tar ganska lång tid att få ordning på och kräver mycket tjat. fast dom vet ju att vi inte betalar nåt förnns vi fått det vi vill ha och det är ju en morot...
 
Jag förstår inte riktigt problemet med fakturor. Vi fick ju ett pris på ALLT när vi skrev under beställningen av huset och den fakturan delas sedan upp i 4 delar. Våra tillägg och det som skulle dras ifrån var redan avräknat så detta problem har vi inte sett röken av. Mvh Lizzi
 
Hej! Ni som nu byggt m björkliden... ingår grunden?? hittar inget om det på hemsidan bara att de använder sig av platta m golvvärme. Vad har de för panna? Bergvärme?
Priset som står på hemsidan är verkligen helt helt klart hus? :) Är ju toppen isf.
Jag anser att sålänge som de på huvudkontoret är trevliga och hjälpsamma är det inte större problem, alla kan ha puckade gubbar på byggena
 
helixa skrev:
Hej! Ni som nu byggt m björkliden... ingår grunden?? hittar inget om det på hemsidan bara att de använder sig av platta m golvvärme. Vad har de för panna? Bergvärme?
Priset som står på hemsidan är verkligen helt helt klart hus? :) Är ju toppen isf.
Jag anser att sålänge som de på huvudkontoret är trevliga och hjälpsamma är det inte större problem, alla kan ha puckade gubbar på byggena
Björkliden kör med Nibe 750 FLVP för uppvärmning. Ingen bergvärme för de pengarna inte... :)

Priserna avser alltid oinredd övervåning. Lägger man på det och lite andra tillval så springer det ju lätt iväg och kanske inte alltid blir så mkt billigare än andra när man jämför exakt vad man får. Det gäller ju även Smålandsvillan tycker jag. Men som överallt annars får man vad man betalar för i princip. :)
 
Hej,
vi har byggt med Björklidenhus, inflyttning aug 2009 (oinredd vind). Mycket nöjd med kvalitet i förhållande till pris. När grannarna skulle påla sin tomt kom en besiktningsman (anlitad av grannarna/annan husfabrikör) och undersökte vårt hus, han var imponerad av finishen/kvaliteten (och det är jag också).
Upplevt alla priser som ärliga/uppriktiga och "allt" ingår faktiskt. Visste av erfarenhet att mer grus än vad som ingår brukar gå åt men innan jag han fråga det sade säljaren att "troligen tillkommer 20-25000 i grus". Mycket reko! (blev ~30 000 men bygger på sjöbotten också...). Enda överraskningen var markduk under gruset (4000:) som inte ingick. Men bygger man på berg/grus så behövs ju inte den så...
Visserligen svårt att få tag i/svar från säljaren samt att allt som säljaren lovar ska ner på papper/mail men så är det ju med säljare. Mycket trevlig dock. Suveräna snickare (Björklidenhus egna) o projektledare.
De småsaker som varit "fel" har (rimligt)snabbt åtgärdats eller överenskommits om rabatt om vi själva fixat.
Kan varmt rekommendera Björklidenhus
 
nu efter att ha bott i vårt nya björkliden hus kan vi konstatera att det sitter ihop men är så gräsligt ihopsatt att man skäms. ser inte ut som om det är nytt utan snarare några år gammalt. dom har inte målat ordentligt någonstans, inte använt samma glans på bättringsfärgen som på väggfärgen, spacklingen var under all kritik (detta erbjöds dock att fixas men då måste rummet tömmas och det orkar man inte när man inte har nån stans att sätta prylarna) taket är fullt av bubblor, spisfläkten felmonterad, centraldammsugaren var felmonterad, stora hack i fönsterfoder, svarta händer på skåpluckor och väggar, sprickor i dörrfoder, mjukfog på hela handfatet och kakel som vi fått skrapa bort själva, kaklet sitter ojämt. taklisterna är sågade så skarvarna glider i sär och är dessutom inte oderntligt målade. i köket var diskmaskinen monterad så den inte gick att öppna. metallplattan som sitter på golvet kring öppna spisen är 2,5 cm längre ut på ena sidan, vilket syns tydlig men inte går att ändra nu... Och som vanligt får man inte tag på projektledaren. har försökt både per telefon och mejl sen den 22 november idag fick vi svar via mejl att om några veckor kommer en snickare och tittar på våra värsta anmärkningar... tur att min sambo är snickare så vi kan fixa de värsta sakerna själva och inte behöver vänta på Björkliden.-..
 
Tovalo, du har ett PM.

/Karin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.