Hej på er!

Är ny här på forumet och hoppas kunna få hjälp av er. Har sökt svar på min fråga bland alla tidigare trådar men inte hittat något så ställer därför min fråga här.

Jag har nyligen köpt en lägenhet där den tidigare ägaren byggt om en garderob till dusch. Dock verkar det vara något av ett fuljobb då jag nu från föreningen har fått anmärkningar på ventilationen. Så som det är nu så finns endast ett antal lufthål i dörren längst ner, det är allt. Ingen fläkt och heller ingen enkel ventil till husets ventilationskanaler (eftersom det är en gammal garderob).

Vad kan jag göra? Skulle det räcka borra ventilationshål längst upp på dörren, eller blir det undermåligt? Kan jag installera en fläkt på något sätt som får dra ut den fuktiga luften i resten av lägenheten?

Hoppas innerligt på kloka svar från er.

mvh

Sara
 
Borra ett hål uppe i dörren ger ingen bra ventilation. Fuktig luft från dusch bör ej spridas till boendemiljön. Dessutom om du har toalett där inne så sprids andra otrevliga lukter in till andra rum.

Alt 1.
Kontakta ventilationsfirma för att ansluta en ventilationskanal från befintligt ventilationssystem till din dusch.

Alt 2.
Om en yttervägg finns i din dusch så går det att borra hål och montera en pax-fläkt. Pax passad multi rekommenderas.
 
Vart tar dusch vattnet vägen?
 
forcelite skrev:
Borra ett hål uppe i dörren ger ingen bra ventilation. Fuktig luft från dusch bör ej spridas till boendemiljön. Dessutom om du har toalett där inne så sprids andra otrevliga lukter in till andra rum.

Alt 1.
Kontakta ventilationsfirma för att ansluta en ventilationskanal från befintligt ventilationssystem till din dusch.

Alt 2.
Om en yttervägg finns i din dusch så går det att borra hål och montera en pax-fläkt. Pax passad multi rekommenderas.

Hej!

tack för svar. har ingen toalett som tur är, det är en gammal garderob som nui blivit duschrum. därav finns det heller inget smidigt sätt att ansluta sig till befintlig ventilationskanal. Måste borras rätt långt i så fall. =/

Tyvärr finns heller ingen yttervägg heller, så kan inte köra på Paxfläktlösningen. Men, även om det inte rekommenderas, skulle det ändå kunna funka (dvs, skulle ventilationsinspektören godkänna) om man drar ut luften i resten av lägenheten. Det är högt till tak och luftigt i resten av lägenheten.

Ang. vattnet så har dom som gjorde duschen i alla fall tänkte på det och dragit från duschen till den intilliggande toalettens avlopp.

//Sara
 
Dra en kanal till det intillliggande badrummet då om det har ventilation till uteluft.
 
Jag skulle ventilera till samma toalett som avloppet går till. Det fungerar att ventilera ut fukten i lägenheten så till vida att fukten lämnar duschutrymmet men jag har svårt att tro att en inspektör skulle godkänna den lösningen eftersom den inte är godkänt enl regelverket. Det finns ju också en anledning till att man inte gör det i normalfallet, undermålig ventilation i duschen har inga positiva konsekvenser utan innebär bara en ökad risk för problem.
 
Vad är en ventilationsinspektör (känner inte till den samhällsfunktionen, byggnadsinspektör från kommunen?)?

Jag skulle också dra till intilliggande toalett då man får förutsätta att den har frånluft. Eventuellt drar man kanal hela vägen till toalettens kanal, så att man inte släpper ut den fuktiga luften i toaletten i onödan.
 
Ordet du letar efter är riksbehörig funktionskontrollant ventilation.
Det jag skulle kunna tänka mig att godkänna är en paxfläkt till intill liggande wc.
Som ger ett flöde på minst 15l/s kontinuerlig drift. skall ej gå att stänga av.Skall även finnas erfoderlig tilluft till både dusch och wc.
Sen gällande wc bör du ha ett flöde på 15l/s där med, plus ytterligare 15l/s för att få ut duschens frånluft. totalt flöde i wc bör alltså bli 30l/s.
Kan du inte strypa paxfläktens flöde till 15l/s utan att det blir tex 20l/s så måste totala flödet i wc:n ökas också.
Det du kan stöta på patrull med är att vid 35l/s så behövs ett rätt bra tryck i kanalen för att du ska få ut det flödet i ett 125 frånluftsdon även om det är ett GPDF don. (fläktwoods don.)
Så det du ska kolla först är hur mycket luft du kan dra ut genom wc donet.

Ett tips kan vara att prata med den person som gjort ovk:n (obligatoriska ventilations kontrollen) Och fråga han om han har några tips råd, eller vara behjälplig med mätningar av flödet. Man brukar ha svårt att underkänna sina egna lösningar på problem. ;)
 
Hej!

Tack igen för alla kloka svar! Ska undersöka möjligheten att dra ventilation till WC från duschen. Borde gå men blir en del ingrepp.

Och bra tips att prata med personen som gjort OVK och höra vad han/hon har för tips.

mvh

Sara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.