Mitt första inlägg på byggahus.se börjar med en undring om jag kan ha kopplat led-tejp strippar fel.

Produkterna det handlar om är:
http://www.molectric.com/product_info.php?products_id=881 ( 5 meter LED-tejp varmvit)
http://www.molectric.com/product_info.php?products_id=633 ( elektronisk trafo 30w 12v )

Jag har använt 3st 55cm långa bitar LED-tejp i 3 garderober som hjälpbelysning. Var och en av dessa tänds av en microswitch som öppnas när garderobsdörren öppnas. För att kunna tända och släcka varje garderob individuellt har jag kopplat LED-tejpbitarna parallellt mot trafon och satt switchen innan +polen på varje LED-tejp. Detta verkar fungera utmärkt, men eftersom jag inte är någon elektriker så vill jag vara säker på att det är "rätt" sätt att göra det på...
 
Ja.. borde funka problemfritt!

Funderar att göra något liknande i min garderob.. Blev det bra? Vad har du använt för microbrytare? Hur har du satt dom? Har du skjutdörrar eller vanliga garderobsdörrar?

Bilder? :rolleyes:
 
Tack för snabbt svar!

Jag tyckte att resultatet blev över förväntan i ljusstyrka. Nackdelen med den här "varmvita" relativt billiga tejpen är att färgåtergivningen inte är helt hundra (det drar lite lite åt det gröna hållet), men i en garderob funkar det helt ok. Det hela var tänkt mest som ett nybörjarprojekt, för att få testa på LED-teknik. Framåt sommaren blir det större projekt med nytt tak i köket samt LED-spottar.

Jag har inte monterat fast brytarna än, men planerar att göra det imorgon. Då kan jag även lägga upp lite bilder på resultatet.
 
Här kommer lite foton. Vi är nyinflyttade så ingenting är riktigt som det ska i huset (kassar och lådor kvar lite överallt)...

Som du ser är ljuset väldigt grönt på översiktsbilden (dels pga vitbalansen i förhållande till den väldigt varmgula lampan på sängbordet till vänster), men man uppfattar det inte alls som lika störande i verkligheten. Översiktsbilden är även något underexponerad, så det är ljusare än det ser ut. Dock skulle jag inte använda den här typen av LED-tejp under t.ex. köksskåp, där det är viktigt med behagligt ljus och hyfsad färgåtergivning.

Garderoberna är väldigt enkla. Någon har borrat i dem tidigare, men de är ändå i helt OK skick. Därför är inte min montering den elegantaste i universum heller. Onödigt att lägga massa tid och pengar på något som dras ner av inramningen.

Drog upp kablarna genom garderobernas tak. Hade kunnat mätt längderna från brytaren till LED-tejpen för att få mer exakt passning, men som sagt... Det var inte värt det, och man ser faktiskt inte kablarna om man inte böjer sig in och tittar uppåt.

Materialen som gick åt var:
  • Ca 1,5m trälist ("L-formad")
  • Några skvättar vit grundfärg
  • Tre korta skruv i varje list
  • Ca 50cm tunn vit el-kabel
  • 3 mikrobrytare av okänt fabrikat (inhandlades i lokal elbutik)
  • 115cm LED-tejp (kapningsbar var 5:e cm)
  • 30w 12v trafo för LED (onödigt överdimensionerad till detta lilla bygge)
  • Lite lödtråd och sockerbitar för att få fyr på det hela
 
  • 20110104_20.07.37.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20110104_20.11.29.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20110104_20.15.43.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.